Gå til innhold

Klumper!

Fremhevede innlegg

Skrevet

For noen dager siden kjente jeg en klump på lysken, en lymfeknute går jeg ut fra, og den er der enda. I dag har jeg også kjent flere kuler på halsen, inn under kjevebeinet på en måte, og hele området har vært så ømt at det har vært vondt å løfte hodet oppover. Det er blitt bedre, men nå har jeg fått en kul midt på halsen, ca tre fingre nedfor haka, over luftrøret, som er svært øm og ubehagelig. Man har da ikke lymekjertler der, eller?

Jeg har vært forkjølet, men er nesten blitt helt frisk nå. Har småsår rundt på kroppen som er litt røde og ømme, men tror ikke det er betennelse i dem. Har ikke feber.

Har litt noia :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her,

kan kjenne klumpen når jeg svelger.. Veldig ubehagelig :(

Skrevet

Jo, det er lymfekjertler i halsen. Om dette ikke går over på et par uker, så er det lurt å dra til legen. Men for å være sikker så kan du bestille time fortest mulig, om det ikke går over iløpet av natten :)

Skrevet

det er nok lurt å sjekke det. Men jeg tviler på at det er noe farlig siden du nettopp har vært litt syk. Du trenger ikke å være "syk" for at lymfeknutene skal hovne opp, et virusinfeksjon gir noen ganger nesten ingen symptomer, men lymfekjertlene hovner uansett opp for å bekjempe viruset.

Har du irritert hud, en kvise eller et sår kan de også hovne opp. Visdomstenner kan også forårsake det.

Når lymfekjertlene er 1 cm eller større betyr det at de er i aktivitet, hvis de vokser eller forandrer form raskt må du sjekke det ut. Noen lymfeknuter kan bli permanent store, dvs. ca 1 cm. og de er ikke noe farlige. noen lymfeknuter bruker også lang tid på å gå tilbake.

Jeg kan mye om dette pga. studiene og fordi jeg sleit med det mye selv. Har en lymfeknute i lysken som blir stor, liten, stor, hele tiden, ikke noe farlig. Har også en inn, under kjeven som alltid er der men ganske liden. har også en på hver side nederst på halsen som også er små. Når man kjenner mye på kroppen finner man mange forskjellige kuler, en kul som er hard, som vokser og sitter godt fast i vevet må du sjekke ut med en gang.

Skrevet

TS her.

Den under halsen ble bedre, dvs den ble ikke borte men den var ikke like øm lengre. Nå er den kjempeøm igjen! Og den på lysken er der fremdeles. Slik jeg har forstått det så hovner lymfekjertlene opp i nærheten av der problemet er, så den på halsen kan jeg forstå, men lysken!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...