Celtic Heart Skrevet 23. januar 2012 #21 Skrevet 23. januar 2012 (endret) Bare fordi du selv har ufordragelige unger som er umulige å oppdra, så er det ingen grunn til å dømme andre fordet. Ungene mine synes det er helt greit å rydde, og selv om de ikle protesterer så betyr ikke det automatisk at de er "kuede og nedkjefta"!! Jeg har verdens beste forhold til barna mine, og jeg har faktisk vært veldig heldig med dem- de er snille, omtenksomme og flinke av natur- og jeg kjefter ALDRI på dem- men setter meg heller ned og snakker med dem. Kan ikke engang huske sist jeg var nødt å heve stemmen til dem. Jeg har fått utrolig mange tilbakemeldinger på at jeg gjør ting veldig riktig- både fra barnehage, skole og andre. Så derfor velger jeg å overse sånne ufordragelige oppgulp som det du kommer med. Jeg reagerte på språkbruken å dra seg inn på rommet, hadde du brukt går inn på rommet hadde jeg ikke reagert i det hele tatt. Så på grunn av at jeg reagerte på det har jeg ufordragelige unger som ikke er mulig å oppdra????? Edit: Ser det er flere som misforstår totalt hva jeg egentlig reagerer på. Ja jeg skrev nok ett par unødvendige kommentarer og det ber jeg om unnskyldning for. Jeg reagerer på at hun skrev DRAR seg inn på rommet, i stedenfor GÅR inn på rommet. Beklager at det IKKE kom tydelig frem at det var det ENE ordet jeg reagerte på. Endret 23. januar 2012 av Celtic Heart
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #22 Skrevet 23. januar 2012 Jeg beklager at jeg reagerer på språkbruken her, men klarer bare ikke la være. Normale veloppdragne barn drar seg ikke inn på rommet å setter i gang uten protester, det er det kuede barn eller nedkjefta barn som gjør. Normale veloppdragne barn går på rommet sitt og setter i gang, gjerne med protester fordi det passer dårlig. Helt enig med deg!!!! Underkuede barn som er under makta til perfeksjonistiske foreldre, de vil kanskje bare sette i gang ryddinga når det måtte passe for foreldrene; de andre gjør det under protest...
annma25 Skrevet 23. januar 2012 #23 Skrevet 23. januar 2012 Min eldste på snart 8 år har ansvar for å holde rommet sitt ryddig. Jeg vasker, skifter på senga osv og ellers hjelper henne hvis vi må sortere leker, klær osv. Hun liker å hjelpe til med å rydde ellers i huset, men ikke så glad i å rydde rommet sitt. Trolig fordi hun pleier å rote veeeeldig innpå der, men hun vet at desto mer hun roter utover jo mer blir det å rydde. Jeg syns det er viktig at de lærer å rydde etter seg og tar ansvar for å holde orden på sakene sine. Min yngste på 3 år LIKER å ha orden på sakene sine. Hun rydder lekene sine i de eskene de skal være i, så hjelper jeg henne å ha de på plass. Så hun gjør det hun klarer, så gjør jeg resten. Jeg roser dem masse når de har ryddet, så det å rydde blir en positiv ting! Hvis begge har rotet, må de samarbeide med å rydde. Det kan være en utfordring, men det er viktig de lærer seg å samarbeide på den måten og. Da kommer jeg gjerne med forslag at den ene kan rydde bort dukkene og den andre legoen liksom:) Når de har ryddet er de stolte og vil vise hvor fint det ble. Da blir mamma kjempe glad og kommer med masse masse ros! Hender også at de rydder uten at jeg ber om det, så det viser jo at jeg har klart å vise hvor positivt der er å holde orden på ting:)
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2012 #24 Skrevet 23. januar 2012 Jeg synes ikke Celtic Heart gikk mer over streken enn det Mooria gjorde. Mooria påstår at normale og veloppdragne unger går og rydder uten protester, ellers har foreldrene gjort noe feil. Synes det er en like håpløs og teit påstand som å påstå at barn som rydder uten protester er underkuede (men ser at Celtic Heart ikke helt mente det sånn?). Begge påstandene slik som de leses, er i mine øyne unødvendige. Selv om man har en unge som ikke vil rydde og protesterer på det, har man ikke nødvendigvis gjort noe feil som forelder. Det "vanlige" er vel unger som av og til rydder på eget initiativ, men som ofte må "pushes" litt for at det skal bli gjort. Om man er så heldig å ha unger som aldri protesterer - yay for det! Om man er så uheldig å ha unger som alltid protester - lær dem en lekse ved å f.eks. ikke hjelpe dem eller ikke gi dem penger før de har rydda. 1
Jerle Skrevet 23. januar 2012 #25 Skrevet 23. januar 2012 Herlighet for noe tøv. Min barn liker ikke å rydde, men de er fullt klar over at når jeg sier de skal gå og rydde rommet sitt hver lørdagformiddag, så innebærer det null lørdagsgodteri om det ikke blir gjort. Om jeg må mase litt på de underveis for å få de til å faktisk rydde og ikke leke, så er det en del av det å være barn. De er ikke kuet til å gjøre dette, men de kjenner til konsekvensene av å ikke gjøre det. Så over til spørsmålet. Mine er 6 år og 8 år, begge rydder rommet sitt og støvsuger det. De tar også av skittent sengetøy, men vi hjelper de å legge på laken og dynetrekk. Mest fordi de har høye Stompasenger og det er litt vanskelig å få til når man ikke er så høy. Putetrekk vil de alltid legge på selv. Så ja, du kan forvente/forlange/hva du finner for godt at en 10 åring klarer å rydde rommet sitt, selv om det er hennes rom. En 5 åring må vel mer veiledes for å bli god på det. Mine har gjort det i større og mindre grad siden de var rundt 3 år, og det har ført til at de kan å rydde rommet. De vet at ting skal legges på plass og hvor det skal ligge. Men det flyter gjerne leker over hele gulvet før de begynner. De kunne nok fint ha ryddet litt gjennom uken, men jeg "krever" det kun på lørdag eller fredag.
Harlekin Skrevet 23. januar 2012 #26 Skrevet 23. januar 2012 Jeg synes ikke Celtic Heart gikk mer over streken enn det Mooria gjorde. Helt enig. Mooria var like mye over streken selv, og jeg skjønner godt at Celtic Heart reagerer på det.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #27 Skrevet 23. januar 2012 Mooria, du kommer med mange fasinerende svar. Du får meg til å tenke på en tidligere bruker med navnet Milla. 2
lell Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #28 Skrevet 23. januar 2012 Jeg er stort sett aleina med barna, så jeg rydder hele huset og gjør alt. 10 åringen har jeg sagt må rydde rommet før hun får besøk, men det virker ikke som om hun bryr seg. TILBAKE TIL UTGANGSPUNKTET: bør barna selv få bestemme hvordan rommet ser ut? Det er da deres private lille verden. Hvorfor skal vi ha rett til Å bestemme over deres rom? ELLER: bør vi voksne ta ansvar for dette? Er det til barnas beste at vi griper inn og ber dem rydde? Forstår de ikke at det må gjøres? Jeg vil ikke rydde, sier 5 åringen. Det er mitt rom, sier 10 åringen. Forstår ikke at de trives i det rotet.. Jeg har også rydde dag, og det er søndag. Fordi om helga blir det jo masse rot så ser ikke vitsen med å rydde FØR helga! Ellers tar jeg helgevask fredager.
Mooria Skrevet 23. januar 2012 #29 Skrevet 23. januar 2012 Beklager så mye for at jeg skrev "drar" i stedet for "går"- det var egentlig bare et uttrykk som var myntet på den typen barn som legger seg ned og hyler og ikke vil rydde om det sto om livet.. Det var da virkelig ikke min hensikt å tråkke noen på tærne.. Så må jeg selvsagt påpeke at jeg aldri noen gang har bedt mine barn om å "dra seg inn på rommet" for å rydde.. Og det er heller ikke nødvendig å snakke til dem på den måten. Jeg sier at nå er det ryddetid-og de gjør det med et smil. Det samme gjelder andre plikter som å henge opp yttertøy når de kommer hjem, vaske hender før mat osv. At de gjør dette hver dag uten å engang bli bedt om det, er heller IKKE et resultat av at de er blitt "nedkjeftet", det er gode rutiner som er blitt innarbeidet uten noen form for kjefting. Dessuten får de mye ros når de gjør sånne ting uoppfordret, og det er en motivasjon for dem. Barn trenger å ha "plikter" og hjelpe til, for det er viktig at de føler at de er til nytte for noe. Og dersom de har gjort en ekstra god innsats med ryddingen, så hender det jeg overrasker dem med kakao og varme rundstykker til kveldsmaten. Hvis noen fortsatt velger å tro at jeg er verdens verste nazi- mamma, så værsågod- men det velger jeg i så fall å ikke bry meg så mye om, for JEG vet selv at barna mine er trygge og glade, vi er en harmonisk familie som aldri krangler og kjefter, og jeg har ingenting å ha dårlig samvittighet for.
Gjest BettyBoop Skrevet 23. januar 2012 #30 Skrevet 23. januar 2012 Jeg er stort sett aleina med barna, så jeg rydder hele huset og gjør alt. 10 åringen har jeg sagt må rydde rommet før hun får besøk, men det virker ikke som om hun bryr seg. TILBAKE TIL UTGANGSPUNKTET: bør barna selv få bestemme hvordan rommet ser ut? Det er da deres private lille verden. Hvorfor skal vi ha rett til Å bestemme over deres rom? ELLER: bør vi voksne ta ansvar for dette? Er det til barnas beste at vi griper inn og ber dem rydde? Forstår de ikke at det må gjøres? Jeg vil ikke rydde, sier 5 åringen. Det er mitt rom, sier 10 åringen. Forstår ikke at de trives i det rotet.. Jeg har også rydde dag, og det er søndag. Fordi om helga blir det jo masse rot så ser ikke vitsen med å rydde FØR helga! Ellers tar jeg helgevask fredager. Jeg tenker vil ikke 10 åringen rydde så får det bare flyte over.. Bare ikke gå inn på rommet du. Problem solved. jeg syns det er viktig at såpass store unger lærer at ikke mamma skal plukke opp alt etter de. Er dessverre mange voksne menn som mener dama skal plukke opp etter de og de har garantert vært bortskjemte hjemme.
Malum Skrevet 23. januar 2012 #31 Skrevet 23. januar 2012 Jeg synes absolutt ikke det er greit at tiåringen skal få bo i en svinesti. Det er flere grunner til det, for det første er det veldig greit at de lærer seg å holde orden, hvordan ha system i leker, bøker osv, hvordan tørke støv, støvsuge. Alt dette er ting som må læres, som en del av oppdragelsen og det å bli selvstendig. For det andre: er det alltid rotete får man hverken støvsug, tørket støv eller vasket, og det er uhygienisk. Man kan ikke leve oppi sånt, så enkelt er det.
Gjest BettyBoop Skrevet 23. januar 2012 #32 Skrevet 23. januar 2012 Jeg synes absolutt ikke det er greit at tiåringen skal få bo i en svinesti. Det er flere grunner til det, for det første er det veldig greit at de lærer seg å holde orden, hvordan ha system i leker, bøker osv, hvordan tørke støv, støvsuge. Alt dette er ting som må læres, som en del av oppdragelsen og det å bli selvstendig. For det andre: er det alltid rotete får man hverken støvsug, tørket støv eller vasket, og det er uhygienisk. Man kan ikke leve oppi sånt, så enkelt er det. Ja klart man skal lære ungene det, men jeg regner med at når en unge er ti år så burde h..n ha fått opplæring i dette tidligere i barndommen.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #33 Skrevet 23. januar 2012 Har ei på 4,5 og ei på 6. De må rydde rommet sitt før de legger seg,hver kveld. Er streng sånn. Vasking og skifte på sengene, står jeg for. De vil gjerne støvsuge og tørke støv,det får de lov til,både på rommet og resten av huset.
Gjest *Røyskatt* Skrevet 24. januar 2012 #34 Skrevet 24. januar 2012 Vesla på to år hjelper til med ryddingen og vask. Ho har blitt kjempeflink til å godta og like rydding etter at ho begynte i barnehage, og vasking syns ho er stas siden ho får egen, våt klut. Men.. hverken ryddingen eller vaskingen til en toåring er særlig effektiv, så det er praktisk sett jeg som gjør det.
lell Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #35 Skrevet 24. januar 2012 (endret) Jau jau, men SER de virkeli ikke støvet og rotet? Det er det jeg lurer på. De ser jo at jeg støvsuge huset og vaske og at det blir koselig (i mine øyne) etter vask. Hvorfor stnes de at det er okey at rommet ser bomba ut? Jeg tenker at det kan jo være at enkelte barn synes det er koselig med bitte små papirer overalt og en tom flaske og klær på senga osv... Hvis de liker det sånn så er det vel galt av meg å prøve å styre og si st det skal se ut sånn som JEG ville hatt det inne på rommet...? Flott med meninger og råd, kom med mere... Endret 24. januar 2012 av lell
Malum Skrevet 24. januar 2012 #36 Skrevet 24. januar 2012 Ja klart man skal lære ungene det, men jeg regner med at når en unge er ti år så burde h..n ha fått opplæring i dette tidligere i barndommen. Ja, selvsagt, men det er ikke dermed sagt at h*n rydder uten protester? Jau jau, men SER de virkeli ikke støvet og rotet? Det er det jeg lurer på. De ser jo at jeg støvsuge huset og vaske og at det blir koselig (i mine øyne) etter vask. Hvorfor stnes de at det er okey at rommet ser bomba ut? Jeg tenker at det kan jo være at enkelte barn synes det er koselig med bitte små papirer overalt og en tom flaske og klær på senga osv... Hvis de liker det sånn så er det vel galt av meg å prøve å styre og si st det skal se ut sånn som JEG ville hatt det inne på rommet...? Flott med meninger og råd, kom med mere... De ser det nok ikke på samme måte som oss, nei. Jeg tror datteren vår, f.eks, var rundt ni-ti før hun satte pris på at det var ryddig på rommet hennes og begynte å holde det fint på eget initiativ. Noen er eldre. Andre kommer kanskje aldri dit? Jeg synes ikke det er galt av deg å bry deg med hvordan det ser ut hos ungene. At det er deres rom er ikke noe argument for meg - det er ditt hus. Når det er sagt synes jeg ikke man trenger å ha de samme kravene til hvor ryddig det skal være på et barnerom som ellers i huset. Det viktigste er at det er ryddig nok til at man får rengjort en gang i uka. Hvordan det ser ut mellom ryddedagene styrer de selv her, med unntak av klær på gulvet, det vil jeg ikke ha noe av. Om de vil ha gjester i rotet sitt, så vær så god, håper det er pinlig.
Gjest *Røyskatt* Skrevet 24. januar 2012 #37 Skrevet 24. januar 2012 Jau jau, men SER de virkeli ikke støvet og rotet? Det er det jeg lurer på. De ser jo at jeg støvsuge huset og vaske og at det blir koselig (i mine øyne) etter vask. Hvorfor stnes de at det er okey at rommet ser bomba ut? Flott med meninger og råd, kom med mere... Jeg husker veldig godt fra når jeg var liten. Det kunne ikke brydd meg mindre at alle tingene lå å fløt uttover gulvet som barn, for min logikk var at da var det enkelt å finne det. Større flate, mer oversikt. Tror ikke jeg brydde meg så mye om støv heller. Når det er sagt så er det ikke galt av deg å bry deg om rommene deres, og tvinge igang en opprydding og vask ukentlig. Det handler jo om helse og. Det skal ikke være nedstøvet der ungene skal sove. Og jeg syns ihvertfall at det viktig at de lærer seg rydding og vasking, selv om barn ikke ser noen praktisk grunn med det før de er eldre. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå