Gå til innhold

Hvem rydder barnerommene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har to barn på 5 og 10 år, som har egne soverom.

Jeg synes at de roter nokså mye, og er som oftest sjokkert hver gang jeg går inn til 10 åringen. Klær, bøker, små lapper, rot, alt mulig rart på gulvet.. Ja dere ser tegningen. Jeg har sagt at jeg skjønner ikke hvordan hun klarer å rote så mye sÅ fort. Hun sier at det er hennes rom! Så jeg lurer på hvordan dere gjør det? ER det hun som skal få bestemme hvordan rommet ser ut? ER det min jobb som mor å rydde og vaske/støvsuge her? Jeg tillater ikke at hun har masse klær liggende på gulvet, da ber jeg henne rydde det med engang! Skjønner ikke at det kan være så jævli vanskelig å gjøre dette ene jeg sier hun ikke får lov til!

5 åringen har det likens på rommet. (forutenom klærne)

JEG synes jo ikke st det er nokka koselig å ha ting flytende overalt, men hvis barnet liker å ha det sånn, ja da er det vel ok??

Jeg vasker seff hennes rom, men hun liker å vaske selv så hun hjelper me gjerne. 5 åringen altså.

Hva mener dere om dette?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hovedansvar dor opprydnig av rom når barna er så små, bør du som voksen ha. Du kan ikke forvente at en 5-åring rydder opp etter seg..

Skrevet

Det gjør de selv. Med hjelp frem til 8-9 år. Derfra vasker og rydder og skifter de på senga selv. Jeg hjelper de minste i begynnelsen med sengetøyet, men de tar poenget fort.

Ser ingen som helst grunn til at rommene skal se ut som en svinesti. Men jeg har begynt med dem fra de kunne gå. Gjør man ikke det så er det oftest en krig når de blir større, sånn er det med alt.

• Liker 3
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Hei.

Jeg har to barn på 5 og 10 år, som har egne soverom.

Jeg synes at de roter nokså mye, og er som oftest sjokkert hver gang jeg går inn til 10 åringen. Klær, bøker, små lapper, rot, alt mulig rart på gulvet.. Ja dere ser tegningen. Jeg har sagt at jeg skjønner ikke hvordan hun klarer å rote så mye sÅ fort. Hun sier at det er hennes rom! Så jeg lurer på hvordan dere gjør det? ER det hun som skal få bestemme hvordan rommet ser ut? ER det min jobb som mor å rydde og vaske/støvsuge her? Jeg tillater ikke at hun har masse klær liggende på gulvet, da ber jeg henne rydde det med engang! Skjønner ikke at det kan være så jævli vanskelig å gjøre dette ene jeg sier hun ikke får lov til!

5 åringen har det likens på rommet. (forutenom klærne)

JEG synes jo ikke st det er nokka koselig å ha ting flytende overalt, men hvis barnet liker å ha det sånn, ja da er det vel ok??

Jeg vasker seff hennes rom, men hun liker å vaske selv så hun hjelper me gjerne. 5 åringen altså.

Hva mener dere om dette?

10 åringen kan du fint gi beskjed om at hun må rydde og vaske rommet sitt. 5 åringen kan rydde bort leker og sånn men du kan vaske mener jeg.

Skrevet

Hovedansvar dor opprydnig av rom når barna er så små, bør du som voksen ha. Du kan ikke forvente at en 5-åring rydder opp etter seg..

En 5 åring kan så absolutt rydde opp etter seg! 2 åringene i barnehagen rydder etter seg, med hjelp av de voksne.

• Liker 6
Gjest Annaires
Skrevet

Her rydder vi rommet hennes sammen hver dag før leggetid. (hun er 2,5år).

• Liker 3
Skrevet

Jeg har to gutter på 10 og 11. De har andre etasje for seg selv ( ett stort soverom og ett stort lekerom).

Rot skal ryddes daglig ( togbaner, ferdig bygget lego etc ser jeg ikke på som rot ), mens 1 gang i uka skal alt ryddes, samt skifte sengetøy og vaske.

Jeg hjelper de med dynetrekk og av og til tar jeg gulvvasken. Hovedregelen er at de skal ta det selv.

1-2 ganger i året rydder jeg. Da går jeg gjennom alle lekekasser, klesskapene og tar en ordentlig nedvask av rommene.

De legger også inn klærne sine selv pluss at de må hjelpe til med daglige gjøremål i huset.

Jeg hjalp de med ryddingen frem til de begynte på skolen, etter det har de måttet gjort det selv.

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig vasker jeg for 5 åringen, det skrev jeg vel. Ho liker å vaske selv, hjelper meg alltid med vasking overalt. Men rydde er der verre med..

Men jeg tenker, jeg rydder jo heele huset og vasker. Da synes jeg de kan rydde et eneste rom av og til...

Skrevet

Mi er nettopp fyllt 4, og hun rydder mye selv. Hun må ikke ta alt selv, men hun liker å rydde og rydder ofte opp barbien før hun begynner med legoen. I helgene, når lekeperioden blir lengre, roter hun mye mer, og da tar jeg det. Vi foreldrene vasker, men hun inviteres til å være med på diverse. Og noen oppgaver er allerede hennes, som å vanne planter. Etterhvert vil hun få flere oppgaver.

Skrevet (endret)

En 5-åring kan fint greie å rydde selv, men går det for lang tid mellom hver gang kan det bli en uoverkommelig jobb, og da bør de nesten ha litt hjelp når de er såpass små.

Her har de ryddet selv fra de var bittesmå, i starten med hjelp, men etter hvert helt alene. Her er fredag ryddedag, og så lenge det tas en gang i uka gror det ikke helt igjen. De støvsuger og tørker støv selv, men gulvvasken tar jeg. Yngstemann er ti år.

Ungene har et bad i sin soveromsetasje som bare de bruker, og der tørker de støv, støvsuger og vasker servanter og badekar på omgang, hver uke.

Ang klær på gulvet: tiåringen vår var fæl til å slenge fra seg på gulvet, og ingenting av det jeg sa hjalp før han fikk beskjed om at han faktisk ble nødt til å vaske klærne sine selv hvis han skulle holde på med å slenge dem rundt sånn. Han holdt ikke opp da heller, så da ble han nødt til å vaske, henge opp og brette sammen helt selv. Selvsagt med litt veiledning, men jeg rørte ikke ett klesplagg. Slike holdt han på i ei ukes tid, før han bedyret at han aldri mer skulle slenge klær på gulvet og ba tynt om jeg ikke kunne begynne å vaske tøyet hans igjen. Det gjør jeg nå, og det ligger ikke lenger klær på gulvet. :nigo:

Endret av Bodillen
Skrevet

Jo, det kan man forvente, med mindre barna er vant til å bli behandlet som babyer, slik dine barn tydeligvis blir..

Mine barn er 6 og 7 år og rydder rommene sine på eget intiativ når de ser at det trengs.. Det har de gjort siden 2-års alderen, og jeg har ikke ryddet for dem på flere år. Det eneste jeg gjør er å skifte sengetøy og vaske gulv.

Noen ganger rydder de bare for å overraske oss, og høydepunktet er når vi voksne kommer på "inspeksjon"

Eldstemann rer opp sengen sin når han står opp, selv om han aldri har blitt bedt om det:)

Skjønner ikke helt at mange har så store problemer med unger som ikke rydder? Det er faktisk bare å si "nå er det ryddetid på rommet", og da bør en normal veloppdragen unge dra seg inn på rommet sitt og sette i gang- uten protester. Funker ikke det , så er det foreldrene som gjør noe feil.

• Liker 2
Skrevet
Skjønner ikke helt at mange har så store problemer med unger som ikke rydder? Det er faktisk bare å si "nå er det ryddetid på rommet", og da bør en normal veloppdragen unge dra seg inn på rommet sitt og sette i gang- uten protester. Funker ikke det , så er det foreldrene som gjør noe feil.

Jeg beklager at jeg reagerer på språkbruken her, men klarer bare ikke la være.

Normale veloppdragne barn drar seg ikke inn på rommet å setter i gang uten protester, det er det kuede barn eller nedkjefta barn som gjør.

Normale veloppdragne barn går på rommet sitt og setter i gang, gjerne med protester fordi det passer dårlig.

• Liker 7
Skrevet

Å rydde må også læres. Hvis det ser helt bombet ut kan det rett og slett bli litt overveldende. Jeg ville ryddet sammen med barnet en periode for så å overlate mer og mer ansvar til barnet. Avhengig av alder selvsagt. Men en tiåring kan godt trenge litt veiledning.

Hva er standaren på resten av huset? Hvem rydder?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke forelder, men har da vært barn for ca tjue år siden. Fra jeg var omtrent fire-fem år hadde jeg ansvar for å rydde på rommet én gang i uken. Dette for å få ukelønn. Mine eldre brødre hadde ansvar for sine rom. Det startet med at rommet måtte være ryddig til lørdag klokken 10, da skulle vi på svømming og for å få ukelønn etter svømmingen måtte rommet være ryddig. Etter hvert ble det til at rommet måtte være ryddig fredag senest klokken 16, fordi vi ofte utsatte ryddingen til lørdag klokken 09:55 og lovte at vi skulle rydde resten når vi kom hjem på ettermiddagen.

Vi skiftet sengklær selv da vi ble 10-11 år, men det gjorde vi når vi hadde tid og det passet seg. Jeg kommer fra et hjem hvor det ikke er vanlig å skifte på senga oftere enn én gang i mnd.

Vi måtte også ha det ryddig når vi skulle ha besøk av venner. Det var ikke sånn at hvis det ikke var ryddig, så måtte besøket gå hjem igjen, men vi måtte rydde mens besøket ventet.

Skrevet

Normale veloppdragne barn drar seg ikke inn på rommet å setter i gang uten protester, det er det kuede barn eller nedkjefta barn som gjør.

Normale veloppdragne barn går på rommet sitt og setter i gang, gjerne med protester fordi det passer dårlig.

Bare fordi du selv har ufordragelige unger som er umulige å oppdra, så er det ingen grunn til å dømme andre fordet.

Ungene mine synes det er helt greit å rydde, og selv om de ikle protesterer så betyr ikke det automatisk at de er "kuede og nedkjefta"!!

Jeg har verdens beste forhold til barna mine, og jeg har faktisk vært veldig heldig med dem- de er snille, omtenksomme og flinke av natur- og jeg kjefter ALDRI på dem- men setter meg heller ned og snakker med dem.

Kan ikke engang huske sist jeg var nødt å heve stemmen til dem.

Jeg har fått utrolig mange tilbakemeldinger på at jeg gjør ting veldig riktig- både fra barnehage, skole og andre.

Så derfor velger jeg å overse sånne ufordragelige oppgulp som det du kommer med.

• Liker 1
Skrevet

unnskyld meg, men hvem er du til å dømme andre på den måten?

det der var bare unøvendig..

det er faktisk ikke alle som sliter med oppdragelse selv om du tydelig har problemer selv....

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det generaliseres over en lav sko her nå.

Unger er forskjellige. At et barn frivillig og uten protester går og rydder rommet sitt betyr da ikke nødvendigvis at h*n er underkuet?? Samtidig som en unge som protesterer på å rydde slett ikke trenger å være uoppdragen og ha foreldre som gjør noe feil.

Her i huset har vi begge slag, to som protesterer og én som rydder. Sånn er det bare - de er forskjellige. Men rydde må de, alle mann.

• Liker 1
Skrevet

Normale veloppdragne barn drar seg ikke inn på rommet å setter i gang uten protester, det er det kuede barn eller nedkjefta barn som gjør.Normale veloppdragne barn går på rommet sitt og setter i gang, gjerne med protester fordi det passer dårlig.

Det der er å gå litt for langt. nå driter du deg skikkelig ut. Skjerp deg!!! :roll:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har yngre barn da (3 og 1,5 år), men vi rydder rommet deres sammen hver kveld før de legger seg. Minsten er ikke så til hjelp enda, men han skjønner poenget.

Gjest 3-barns mor
Skrevet

Jeg synes det generaliseres over en lav sko her nå.

Unger er forskjellige. At et barn frivillig og uten protester går og rydder rommet sitt betyr da ikke nødvendigvis at h*n er underkuet?? Samtidig som en unge som protesterer på å rydde slett ikke trenger å være uoppdragen og ha foreldre som gjør noe feil.

Her i huset har vi begge slag, to som protesterer og én som rydder. Sånn er det bare - de er forskjellige. Men rydde må de, alle mann.

Enig med Bodillen, her er det også begge slag, to som rydder og en som protesterer. Men rydde må alle, og de må vaske sine egne rom. To gjør det med en gang jeg minner dem på det og den siste må minnes på litt ekstra men det blir gjort. Unger er forskjellige, det er også vi voksne.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...