Gå til innhold

Resepter som apoteket MÅ oppbevare

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg opplevde en gang da jeg leverte inn en resept på apoteket, å få beskjed om at denne resepten måtte ligge på apoteket. Jeg kunne ikke få den ut derfra, så jeg måtte enten hente ut medisinen på det aktuelle apoteket, eller få et annet apotek til å ringe dette apoteket og få resepten fakset over.

Er det fordi det var et medikament som ikke er godkjent i Norge? Er det slik med alle slike medikamenter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om! Man kan vel uansett ikke få skrevet ut medisin av lege som ikke er godkjent i Norge? Tror jo virkelig ikke et apotek har rett til å beholde resepten din, så fremt den ikke er tom.

Skrevet

Salgstriks?

Kan ikke helt tro at det at en medisin er på registeringsfritak skal ha noe å si.

At du hadde fått beskjed om at det kunne ta tid om du ba om å få den på et annet apotek er en annen sak, siden de kanskje ikke hadde hatt det på lager.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke slikt med alle reseptene. Gjelder nok bare et fåtall. Selv opplevde jeg det med Concerta og den er et vanlig preparat, men det stilles krav til den som får lov til å skrive ut denne typen resept. I starten så kunne ikke fastlegen gjøre det, men spesialistjenesten. Etter hvert så overførte spesialisttjenesten denne "retten" til fastlegen. Mener at da kan fastlegen kun skrive ut den type medisin til en bestem pasient.

Skrevet

Har heller aldri opplevd at Apoteket MÅ beholde resepten fra gang til gang. De eneste unntakene jeg kan tenke meg er om medikamentene på bestilles spesielt (har opplevd det en gang under kreftbehandling) eller om resepten er "oppbrukt" og Apoteket må sende den til Helfo.

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om! Man kan vel uansett ikke få skrevet ut medisin av lege som ikke er godkjent i Norge? Tror jo virkelig ikke et apotek har rett til å beholde resepten din, så fremt den ikke er tom.

Joda, det er fullt mulig å få medisiner som ikke er godkjent av lege. Jeg har fått dette preparatet det er snakk om i HI, og det har også vært snakk om et annet preparat jeg kunne få (men det ble det ikke noe av, da man visstnok kunne dø av det ganske lett).

Salgstriks?

Kan ikke helt tro at det at en medisin er på registeringsfritak skal ha noe å si.

At du hadde fått beskjed om at det kunne ta tid om du ba om å få den på et annet apotek er en annen sak, siden de kanskje ikke hadde hatt det på lager.

Nei det er ikke salgstriks, de sa jo at jeg kunne få medisinen fakset over til annet apotek via dem. Jeg har hentet ut veldig mye medisiner på dette apoteket, og det er kun med denne ene resepten dette skjedde, så derfor lurte jeg på om det kunne ha noe med å gjøre at medisinen ikke er godkjent.

Har heller aldri opplevd at Apoteket MÅ beholde resepten fra gang til gang. De eneste unntakene jeg kan tenke meg er om medikamentene på bestilles spesielt (har opplevd det en gang under kreftbehandling) eller om resepten er "oppbrukt" og Apoteket må sende den til Helfo.

Medikamentet var på lager, og resepten kunne brukes om igjen.

Skrevet

Var det et b-preparat? (paralgin forte, sobril, vival

Osv.) Hvis du henter ut bare noe av mengden som står på resepten når det er b-preparat, så er det helst at resepten oppbevares på apoteket, pga. det er snakk om b-prep. Men de kan vell ikke si at den MÅ det, hvis de ikke har egne interne regler....

Skrevet

Nei, det var snakk om melatonin.

Skrevet

Nei, det var snakk om melatonin.

Apoteket må gjøre en del papirarbeid i forbindelse med legemidler på registreringsfritak. En kopi av resepten/søknaden må innsendes til Legemiddelverket først, og da er det kun det ene apoteket som har sendt søknaden som har fått godkjenning til å levere ut Melatonin til akkurat deg.

Når det gjelder B-preparater er det et krav at apoteket beholder resepten dersom kun en mengde hentes ut og det fortsatt er noe igjen på resepten. Det samme med A-preparater som Concerta. Dette er nedfelt i lovverket fordi slike resepter i utgangspunktet kun er gyldig for en gangs ekspedisjon.

Skrevet

Tusen takk for oppklaring!! :)

Skrevet

Melatonin? Er det Circadin? Det får jeg ut hvor som helst.

Skrevet

Melatonin? Er det Circadin? Det får jeg ut hvor som helst.

Circadin har melatonin som virketoff ja (såvidt jeg vet det eneste melatonin-preparatet som er registrert her i Norge). Men det legemiddelet som bare heter Melatonin (som det ble spurt om over her) er sterkere enn Circadin.

Skrevet

Circadin har 2 mg melatonin, mens den melatoninmedisinen som ikke er godkjent har 3 mg.

Skrevet

Melatonin medfører en del papirarbeid for apotekene, så er det sikkert derfor de foretrekker at den ligger på ett sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...