Gjest lena Skrevet 22. januar 2012 #1 Skrevet 22. januar 2012 Våknet i dag med et sår ved siden av munnen. Tenkte med en gang at det må være munnherpes, men er ikke sikker. Det klødde i stad, men så tok jeg på hydrokortison og så sluttet det å klø. Det er på en måte ikke blemmer heller. Ser nesten ut som eksem, men jeg har ikke hatt eksem ved munnen slik før. Har lest at første utbrudd skjer ca 1 uke etter man har kysset noen, men jeg har ikke kyssa noen siden i jula, og han hadde ikke munnsår.
Gjest Mysticgirl Skrevet 22. januar 2012 #3 Skrevet 22. januar 2012 80% av befolkningen er bærere av herpes simplex 1 viruset, munnherpes, men er bare noen få som har utbrudd. Utbruddet starter med irritasjon og kløe, og utvikler seg til blemmer, som til slutt sprekker og danner sår. Har du kun kløe og eksem er det ikke herpes men sannsynligvis bare et munnsår forårsaket av tørr hud, sprukken hud eller lignenede pga kulde eller irritasjon av noe du har spist.
ablaze Skrevet 22. januar 2012 #4 Skrevet 22. januar 2012 Munnsår-viruset kan ligge i kroppen lenge før det bryter ut. Du må nesten bare holde det under oppsikt og se hva som skjer. Er det herpes kan det hjelpe å trørke ut såret med ren Vademecum på q-tips. Hvis det er herpes så må du faktisk bare leve med det...
Gjest lena Skrevet 22. januar 2012 #5 Skrevet 22. januar 2012 80% av befolkningen er bærere av herpes simplex 1 viruset, munnherpes, men er bare noen få som har utbrudd. Utbruddet starter med irritasjon og kløe, og utvikler seg til blemmer, som til slutt sprekker og danner sår. Har du kun kløe og eksem er det ikke herpes men sannsynligvis bare et munnsår forårsaket av tørr hud, sprukken hud eller lignenede pga kulde eller irritasjon av noe du har spist. Takk for svar :-) da får jeg bare håpe det er eksem da. - ts
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #6 Skrevet 22. januar 2012 Våknet i dag med et sår ved siden av munnen. Tenkte med en gang at det må være munnherpes, men er ikke sikker. Det klødde i stad, men så tok jeg på hydrokortison og så sluttet det å klø. Det er på en måte ikke blemmer heller. Ser nesten ut som eksem, men jeg har ikke hatt eksem ved munnen slik før. Har lest at første utbrudd skjer ca 1 uke etter man har kysset noen, men jeg har ikke kyssa noen siden i jula, og han hadde ikke munnsår. Herpes simplex viruset kan ligge latent i kroppen i mange år. Du trenger ikke å få utbrudd med en gang du er smittet. Men det kan ofte komme når immuneforsvaret er litt lavt. Som når du nettopp har vært forkjølet, er stressa eller annet. Sol, kulde og mensen kan også virke utløsende. HSV-1 er det man som regel for i ansiktet, mens HSV-2 er det som smitter ved kjønnslig kontakt. Ofte blir man smittet av munnherpes når man er veldig ung. Rundt 1-5års alderen. Det er mulig at du har hatt dette viruset lenge, men aldri ett uttbrudd før nå. Det trenger heller ikke å smitte kun ved kyssing, men også hvis man drikker fra samme glass eller flaske som en som er smittet. Blemmene kommer som oftest ikke med engang. Hvis du er kjapp og smører deg med en gang du kjenner antydning til kløe eller kribling i huden så er det en god sjangse for at du stoppet utviklingen av såret i startfasen. Du slipper da disse blemmene. Når man først er smittet så blir man aldri kvitt det. Det ligger i kroppen og vil bryte ut med jevne mellomrom. I gjennomsnitt 2ganger i året, men etterhvert blir det sjeldnere og sjeldnere.
Gjest lena Skrevet 22. januar 2012 #7 Skrevet 22. januar 2012 Herpes simplex viruset kan ligge latent i kroppen i mange år. Du trenger ikke å få utbrudd med en gang du er smittet. Men det kan ofte komme når immuneforsvaret er litt lavt. Som når du nettopp har vært forkjølet, er stressa eller annet. Sol, kulde og mensen kan også virke utløsende. HSV-1 er det man som regel for i ansiktet, mens HSV-2 er det som smitter ved kjønnslig kontakt. Ofte blir man smittet av munnherpes når man er veldig ung. Rundt 1-5års alderen. Det er mulig at du har hatt dette viruset lenge, men aldri ett uttbrudd før nå. Det trenger heller ikke å smitte kun ved kyssing, men også hvis man drikker fra samme glass eller flaske som en som er smittet. Blemmene kommer som oftest ikke med engang. Hvis du er kjapp og smører deg med en gang du kjenner antydning til kløe eller kribling i huden så er det en god sjangse for at du stoppet utviklingen av såret i startfasen. Du slipper da disse blemmene. Når man først er smittet så blir man aldri kvitt det. Det ligger i kroppen og vil bryte ut med jevne mellomrom. I gjennomsnitt 2ganger i året, men etterhvert blir det sjeldnere og sjeldnere. Jeg har lavt immunforsvar pga en sykdom. Og så er jeg ferdig med mensen i dag. Tror jeg tar meg en tur til legen i morgen viss det vedvarer. Takk for svar. -ts
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #8 Skrevet 22. januar 2012 Jeg har lavt immunforsvar pga en sykdom. Og så er jeg ferdig med mensen i dag. Tror jeg tar meg en tur til legen i morgen viss det vedvarer. Takk for svar. -ts Herpes HSV-1 er veldig vanlig da. Den er ikke farlig for å si det sånn og veldig mange har den. Den skal ikke forveksles med den som er seksuell overførbar. Så jeg tror ikke du trenger å gå til legen av den grunn. Hvis det ikke var en annen grunn til at du ville til legen da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå