Gå til innhold

Tråden om personlighetsforstyrrelser

Fremhevede innlegg

Gjest Narsissisten
Skrevet

Tenkte jeg like godt kunne lage en egen tråd om personlighetsforstyrrelser og for de som lever med dette.

Ofte hører folk om disse diagnosene bare i de mest ekstreme tilfellene, så kanskje folk kan lære litt av oss, og vi av andre. Ordet personlighetsforstyrrelse er vel i seg selv ganske skremmende for folk. Jeg har da narsissistisk personlighetsforstyrrelse, noe som sikkert klinger dårlig for mange. Dette er såpass nytt for meg enda, så har sikkert en del å lære om diagnosen selv.

:jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du fortelle litt om din sykdom, og hvordan den utarter seg hos deg? :)

Skrevet

Jeg lurer selv på om jeg kan ha narsissistisk personlighetsforstyrrelse eller histrionisk, så fortell gjerne litt om hvordan du er i forhold til de "symptomene" man skal ha. Og hvordan du håndterer diagnosen :)

Skrevet

Jeg har en blandet personlighetsforstyrrelse, dvs at jeg har trekk fra flere av dem. Det mest fremtredende er engstelig/unnvikende, man kan vel si at jeg er ganske ekstrem på akkurat det feltet. I tillegg har jeg mange avhengige, emosjonelt ustabile, paranoide og tvangspregede trekk.

Tja, hvordan hverdagen er? Vanskelig. Spesielt å forholde seg til andre mennesker synes jeg er fryktelig vanskelig, og derfor sitter jeg her uten noe sosialt nettverk rundt meg.

Skrevet

Jeg hadde en bestefar med en personlighetsforstyrrelse. Han har alltid vært annerledes enn de fleste så vi har alltid visst at noe var galt, men vi fant ut av det etter at han døde. Han døde på rommet sitt og han ble hentet av en lege og han så at han helt sikkert har hatt en slags tvangsnevrose for han hadde samlet på masse ting på rommet sitt og lagt alt ved siden av hverandre på natt bordet sitt og pulten og gulvet. Det var en slags system i hele rotet. Vi hadde aldri sett rommet hans. Han bodde der helt alene, og bestemor sov på et annet rom. Så letet vi litt på nettet og fant jeg Obsessive compulsive personality disorder. Dette er noe annet enn obsessive compulsive disorder. Det er 'bare' at man har angst og har tvangstanker. Det er noe helt annet enn en personlighetsforstyrrelse. Her er en liste med punktene som kjennetegner denne personlighetsforstyrrelsen:

It is characterized by at least three of the following:

1.feelings of excessive doubt and caution;

2.preoccupation with details, rules, lists, order, organization or schedule;

3.perfectionism that interferes with task completion;

4.excessive conscientiousness, scrupulousness, and undue preoccupation with productivity to the exclusion of pleasure and interpersonal relationships;

5.excessive pedantry and adherence to social conventions;

6.rigidity and stubbornness;

7.unreasonable insistence by the individual that others submit exactly to his or her way of doing things, or unreasonable reluctance to allow others to do things;

8.intrusion of insistent and unwelcome thoughts or impulses.

Her står det at man skal ha minst 3 punkt før man kan si at man har denne forstyrrelsen, men han hadde alle 8.

Mamma og tanta mi fikk for eksempel nesten aldri klær. Han var veldig sparsom og ville ikke bruke penger på slikt. Han var veldig dårlig sosial sett for han ville at alt skal være slik som han ville at det skulle være. Han laga mange lister og skjemaer som også er et kjennetegn, og tanta mi som har tourettes knyttet han fast på stolen slik at hun ikke kunne lage sånne bevegelser (tiks). Også ble bestemor, mamma og tanta psykisk mishandlet. Dette er bare noen få eksempler.

Denne forstyrrelsen kan man få hvis man er oppvokst i en kald familie der det var veldig viktig å prestere og en slik barndom har han hatt. Foreldrene hans var kalde, kritiske og bare ikke noe koselige mennesker.

Som sagt har vi alltid visst at det var noe galt med han, men aldri visst hva der var. Nå at vi vet at han alltid var nervøs, sur hvis ting ikke gikk sånn som han ville etc får vi litt mer forståelse for hva han har gjort mot bestemor, tanta og mamma. Fordi han hadde sånne tvangstanker i hodet sitt, kunne han bare ikke annet. Han ble helt forvirret hvis han hadde planlagt at mamma skulle hit, men plutselig skulle hun dit. Da ble han veldig sur.

Han ville ha fult kontroll, men det går ikke an når man har barn og omgås med mennesker.

Så, det var min historie om det jeg vet om denne personlighetshistorien:)

Skrevet

For å diagnostisere personlighetsforstyrrelser blir det brukt et skjema som heter SCID-II. For dere som lurer på hva kriteriene er for de forskjellige pf, se gjerne på skjemaet.

Jeg må likevel understreke at i tillegg til å oppfylle disse kriteriene som står på skjemaet, må man oppfylle de generelle kriteriene for personlighetsforstyrrelser. Man kan kjenne seg igjen i mye av det som står der uten å ha en pf, enkelt og greit fordi vi har forskjellige personlighetstrekk. Det er heller ingen automatikk i at man får en diagnose ved å score nok poeng på denne testen, man kan fint svare ja på mange av spørsmålene av andre grunner en pf. Jeg har scoret veldig høyt på en lidelse som jeg ikke har (nok til å i teorien sette diagnosen på meg), men det er andre lidelser som gjør at jeg svarer ja på akkurat disse spørsmålene.

Må også skrive at man ikke kan diagnostisere seg selv med en pf, så man kan ikke si at man har en pf med mindre det er vurdert av en fagperson.

Gjest Narsissisten
Skrevet

Kan du fortelle litt om din sykdom, og hvordan den utarter seg hos deg? :)

Vel, jeg elsker oppmerksomhet, bra eller dårlig, noe som har ført til en del problemer. Jeg skjønner enkelte typer mennesker bedre enn noen andre, noe andre kanskje vil mene er innbilsk. Jeg har ikke møtt smartere folk enn meg. Likevel kopierer jeg andre, og mangler en oppfatning og følelse av meg selv. Jeg lyver en del, og later

Gjest Narsissisten
Skrevet

Vel, jeg elsker oppmerksomhet, bra eller dårlig, noe som har ført til en del problemer. Jeg skjønner enkelte typer mennesker bedre enn noen andre, noe andre kanskje vil mene er innbilsk. Jeg har ikke møtt smartere folk enn meg. Likevel kopierer jeg andre, og mangler en oppfatning og følelse av meg selv. Jeg lyver en del, og later

...og later som jeg har laget ting jeg viser frem til venner og slikt for å bli beundret, men så er det andre som har laget det. Jeg kan le spontant hvis noen gir uttrykk for at noe er tungt, noe jeg vet er upassende. Tillater meg selv ting som jeg ikke tillater andre. Nektet min eks å flytte fra meg så hun ble boende i et år bare pga det. Så ja, det fører til en del uheldige ting. Kommer ikke på mer akkurat nå, men det var i hvert fall litt.

Gjest Narsissisten
Skrevet

Jeg lurer selv på om jeg kan ha narsissistisk personlighetsforstyrrelse eller histrionisk, så fortell gjerne litt om hvordan du er i forhold til de "symptomene" man skal ha. Og hvordan du håndterer diagnosen :)

Se svaret mitt over :) Hvordan håndtere det? Vel, tror det handler om å lære hva som er upassende oppførsel, også unngå det selv om man vil det. Også late som man bryr seg om andres problemer samt gi trøst, for det er riktig å gjøre.

Skrevet

Mitt inntrykk av narsissisme er at de ikke kan leve og føle velvære alene, de er på en måte snyltere som må stjele energi fra andre for å føle seg bra. Ved å tråkke andre ned så blir de fylt av velvære på en måte.

Jeg tror de er ute av stand til å føle velvære slik folk flest kan, de er avhengig av å agere negativt mot andre for å skape seg misssforståtte gode følelese. Ofte lever nasrissister i forhold der de undertykker sin partner eller sine barn på det groveste uten at de er noe særlig klar over det selv.

Jeg vet at det ikke finnes påstander som kan romme en full sannhet som gjelder for alle, men dette er mitt innrykk etter å ha hatt flere dysfunksjonelle relasjoner til denne typen mennesker.

Spennende å høre fra de som har diagnosen narsissist, for som regel så er det en "stum gruppe som er uvitende om sin lidelse.

Skrevet

Du sier at du er smart og at du er god på å kjenne igjen eneklte typer mennesker og det kan jeg være enig i på en måte. Du er god på å identifisere hvem som er villige til å la seg bruke slik at ditt ego kan bli tilfredsstilt. Å påstå at dette er inteligent blit en helt feil påstand da dette er så langt fra hva som er et normal forhold til andre som en kan komme...

Men at du er overbevist om at det er sannheten det forstår jeg.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg er borderline, merker ikke noe til det så det er rimelig lett å håndtere.

Skrevet

Hvordan kan du IKKE merke noe til at du har BPD? Medisiner?

Skrevet

Gjest Narsissisten
Skrevet

Mitt inntrykk av narsissisme er at de ikke kan leve og føle velvære alene, de er på en måte snyltere som må stjele energi fra andre for å føle seg bra. Ved å tråkke andre ned så blir de fylt av velvære på en måte.

Jeg tror de er ute av stand til å føle velvære slik folk flest kan, de er avhengig av å agere negativt mot andre for å skape seg misssforståtte gode følelese. Ofte lever nasrissister i forhold der de undertykker sin partner eller sine barn på det groveste uten at de er noe særlig klar over det selv.

Jeg vet at det ikke finnes påstander som kan romme en full sannhet som gjelder for alle, men dette er mitt innrykk etter å ha hatt flere dysfunksjonelle relasjoner til denne typen mennesker.

Spennende å høre fra de som har diagnosen narsissist, for som regel så er det en "stum gruppe som er uvitende om sin lidelse.

Du har rett med det at vi ikke kan føle velvære alene, men jeg har ikke noe behov for å tråkke andre ned. Jeg ser ingen glede i å gjøre ting surt for andre. For meg er det mer et ekstremt behov for oppmerksomhet. Så jeg tror ikke alle narsissister er like. Ikke alle har behov for å tråkke andre ned. Det er det bare tufser som gjør grunnet svakhet. Det som er bra med meg, er at jeg skjønner bedre enn psykologer hva narsissisme handler om, og at jeg kan leve med det på en klok måte.

Gjest Narsissisten
Skrevet

Du sier at du er smart og at du er god på å kjenne igjen eneklte typer mennesker og det kan jeg være enig i på en måte. Du er god på å identifisere hvem som er villige til å la seg bruke slik at ditt ego kan bli tilfredsstilt. Å påstå at dette er inteligent blit en helt feil påstand da dette er så langt fra hva som er et normal forhold til andre som en kan komme...

Men at du er overbevist om at det er sannheten det forstår jeg.

Det jeg mente med å forstå andre mennesker bedre enn noen andre, er at jeg kan linke til folk gjennom min aura. Jeg kan være i rom med andre, som umiddelbart etter å ha sett meg kan føle en link til meg. De vil da vite at jeg er en som kan forstå de bedre enn andre, og det gjør folk nysgjerrige og de får et behov for å være med meg.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Nope, eneste jeg kan merke til det innimellom er at jeg får oppheng på ting, f.eks går hardt og fullt inn for å lære meg å spille gitar i to måneder, etter de to månedene rører jeg aldri en gitar igjen. Men det er ikke noe som går utover andre ting så egentlig er det jo bare positivt. Har en venninne med samme diagnose og hun får oppheng på mennesker og det går jo fort mye verre.

Men jeg har andre diagnoser i tillegg da som overkjører mye av livet mitt og tar all fokus, så det er mulig jeg hadde hatt tid til å være "mere borderline" om ikke alle kreftene og det meste av personligheten gikk med på å ha angst.

Skrevet

Det jeg mente med å forstå andre mennesker bedre enn noen andre, er at jeg kan linke til folk gjennom min aura. Jeg kan være i rom med andre, som umiddelbart etter å ha sett meg kan føle en link til meg. De vil da vite at jeg er en som kan forstå de bedre enn andre, og det gjør folk nysgjerrige og de får et behov for å være med meg.

At folk med narsissistiske trekk har en sterk påvirkningskraft på andre er jeg helt enig i. Men at dere er bedre på å få kontakt/link med andre mener jeg er feil og at det kun er ditt litt forvridde syn på vikeligheten.

Enig i at du påpeker at alle er forskjellige uanvhengig diagnoser men nå skal du huske på at i diagnosen narsissisme ligger det et faktum at dere som oftest ikke er istand til å se deres egen påvirkning på andre og at denne er negativ/snyltende.

Narsissisme består av at den som har diagnosen har et frovrengt bilde på virkeligheten og derfor tror veldig godt om seg selv på tross av at dette ikke stemmer.

Bra at du forsøker å være åpen å jobbe med det!!!

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg fikk diagnosen borderline, med sterke trekk av paranoid personlighetsforstyrrelse for en del år siden. Men jeg nektet å godta det, siden jeg følte at de bare prakket på meg borderline fordi jeg drev med selvskading.

At jeg er paranoid kan jeg derimot være med på, og det merker jeg mye til til daglig. Veldig mistroisk, skeptisk til andres hensikter og vanskeligheter med å tro på hva folk sier hvis det har noe med meg å gjøre, som ikke passer med mitt bilde av hvordan ting er.

Skrevet

Jeg fikk diagnosen borderline, med sterke trekk av paranoid personlighetsforstyrrelse for en del år siden. Men jeg nektet å godta det, siden jeg følte at de bare prakket på meg borderline fordi jeg drev med selvskading.

At jeg er paranoid kan jeg derimot være med på, og det merker jeg mye til til daglig. Veldig mistroisk, skeptisk til andres hensikter og vanskeligheter med å tro på hva folk sier hvis det har noe med meg å gjøre, som ikke passer med mitt bilde av hvordan ting er.

Så bra at du ikke bare sluker blindt de diagnosene du får! For mange har opplevd å få feil diagnose noe som gjør livet ganske håpløst..

Jeg har ptsd og i perioder kan jeg bli paranoid/redd, misstriosk. Vil bare si at det å være paranoid kan komme av traumer og ikke ut av løse lufta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...