AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #1 Skrevet 22. januar 2012 Ofte kan man lese en tråd så er det en eller annen bruker som roper troll. Spør du meg er dette de ekte trollene, som forsøker å ødelegge tråder. Det spiller da ingen rolle om ts troller - hold dere til saken eller la vær å kommenter. Ingenting er så irriterende som troll-anklagerne. Dere er de ekte trollene. 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #2 Skrevet 22. januar 2012 Jeg er ikke helt enig med deg. Jeg er forøvrig verken troll eller troll-anklager. Det er en del unødvendige troll-anklager på KG, det er sant, og enkelte er nok ute for å ødelegge som du sier. Men jeg tror også at mange som roper troll gjør det for å vise ts at h*n er avslørt, og for å la andre som ikke har forstått selv at det er tull slippe å bruke tiden sin på å svare på det man mener er tull. Iblant synes jeg det er helt greit å si fra at dette MÅ bare være en tulletråd. F.eks. hvis noen hevder de jobber i barnehage og at det er heeeelt vanlig å stenge barna inne i et kott dersom de ikke oppfører seg. Da må det være greit å si fra om at det faktisk ikke er vanlig og at sannsynligheten for at de som sier sånt er troll er skyhøy. Ellers fører det gjerne til en opphetet debatt om fæle barnehageansatte som mishandler barna, og det skaper unødvendig frykt hos uvitende foreldre som har barna i barnehage. De fleste vil skjønne at det er tull, men for de som ikke skjønner det så kan det være greit å bli opplyst. Noe annet er når folk forteller om personlige forhold som at "han sa ..., så sa hun ..., og da sa jeg ...". Selv om det høres hårreisende usannsynlig ut så ser jeg ingen grunn til å kalle sånt trolling, for det er utrolig hvor mange rare mennesker som vandrer rundt i landet her (jeg er en av dem ) og folk kan si og gjøre de rareste ting. Og i slike tilfeller så henger man jo ikke ut en yrkesgruppe eller andre som kan føle seg såret. 3
Inx Skrevet 22. januar 2012 #3 Skrevet 22. januar 2012 Trolling som i fiskemetoden er det man hentyder til når man snakker om trolling på et forum. Jeg mener det blir så himla fjernt når folk bruker begrepet feil, det er ikke snakk om å beskrive utseende til personen eller at vedkommende er et fantasimonstor altså et "troll", det er en beskrivelse av hensikten bak det som postes. Så igjen, TS troller som bare det, men hun/han er ikke et troll av den grunn. At noen påpeker dette må da være på sin plass på et forum for kreti og pleti som dette er.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #4 Skrevet 22. januar 2012 Trolling som i fiskemetoden er det man hentyder til når man snakker om trolling på et forum. Jeg mener det blir så himla fjernt når folk bruker begrepet feil, det er ikke snakk om å beskrive utseende til personen eller at vedkommende er et fantasimonstor altså et "troll", det er en beskrivelse av hensikten bak det som postes. Så igjen, TS troller som bare det, men hun/han er ikke et troll av den grunn. At noen påpeker dette må da være på sin plass på et forum for kreti og pleti som dette er. Er det noen som har brukt det feil da? Det er jo blitt vanlig at man kaller en som troller for troll, uten at man mener å kommentere utseendet til noen. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #5 Skrevet 22. januar 2012 Trolling som i fiskemetoden er det man hentyder til når man snakker om trolling på et forum. Hva mener du forresten med dette? Fiskemetoden? 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #6 Skrevet 22. januar 2012 Jeg er ikke helt enig med deg. Jeg er forøvrig verken troll eller troll-anklager. Det er en del unødvendige troll-anklager på KG, det er sant, og enkelte er nok ute for å ødelegge som du sier. Men jeg tror også at mange som roper troll gjør det for å vise ts at h*n er avslørt, og for å la andre som ikke har forstått selv at det er tull slippe å bruke tiden sin på å svare på det man mener er tull. Iblant synes jeg det er helt greit å si fra at dette MÅ bare være en tulletråd. F.eks. hvis noen hevder de jobber i barnehage og at det er heeeelt vanlig å stenge barna inne i et kott dersom de ikke oppfører seg. Da må det være greit å si fra om at det faktisk ikke er vanlig og at sannsynligheten for at de som sier sånt er troll er skyhøy. Ellers fører det gjerne til en opphetet debatt om fæle barnehageansatte som mishandler barna, og det skaper unødvendig frykt hos uvitende foreldre som har barna i barnehage. De fleste vil skjønne at det er tull, men for de som ikke skjønner det så kan det være greit å bli opplyst. Noe annet er når folk forteller om personlige forhold som at "han sa ..., så sa hun ..., og da sa jeg ...". Selv om det høres hårreisende usannsynlig ut så ser jeg ingen grunn til å kalle sånt trolling, for det er utrolig hvor mange rare mennesker som vandrer rundt i landet her (jeg er en av dem ) og folk kan si og gjøre de rareste ting. Og i slike tilfeller så henger man jo ikke ut en yrkesgruppe eller andre som kan føle seg såret. Men poenget mitt er at jeg driter i om det er et troll eller ikke. Som regel er det uderholdende og lærerikt å diskutere uansett. Alle som roper troll gjør det i den hensikt å få folk til å forlate diskusjonen. Det er den værste formen for trolling spør du meg, for det spiller ingen rolle om trådene her inne er reelle eller ikke. Det er problemstillingene som er interessante. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #7 Skrevet 22. januar 2012 Trolling som i fiskemetoden er det man hentyder til når man snakker om trolling på et forum. Jeg mener det blir så himla fjernt når folk bruker begrepet feil, det er ikke snakk om å beskrive utseende til personen eller at vedkommende er et fantasimonstor altså et "troll", det er en beskrivelse av hensikten bak det som postes. Så igjen, TS troller som bare det, men hun/han er ikke et troll av den grunn. At noen påpeker dette må da være på sin plass på et forum for kreti og pleti som dette er. Opprinnelig var det fiskemetoden som ga navnet trolling, men språket er i stadig utvikling og i dag er det vanlig å referere til troll som mytologiske vesener. Det betyr ikke at man sier noe om utseendet til "trollet", men om deres dårlige oppførsel. http://no.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internett) Det er fra denne praksis, og ikke ved sammenligning med mytologiens troll, at dette fenomenet opprinnelig fikk sitt navn. Konkret henviser det til det engelske verbet «to troll» (norsk: trolling), som er en fiskemetode, hvor man sleper en krok med påsatt agn gjennom vannet og venter på at noe skal bite på; en variant av fisketeknikken dorging, der mange stenger benyttes samtidig. Parallellen til de mer kjente troll var opplagt, og i dag trekker forestillingene om troll i utbredt grad på mytologiens troll - således ser man ofte at folk som svarer på et troll-innlegg blir bedt om ikke å «fore trollene». Det er ikke alltid så lett å akseptere at verden forandrer seg - og det i vanvittig tempo - men sånn er det altså.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #8 Skrevet 22. januar 2012 Men poenget mitt er at jeg driter i om det er et troll eller ikke. Som regel er det uderholdende og lærerikt å diskutere uansett. Alle som roper troll gjør det i den hensikt å få folk til å forlate diskusjonen. Det er den værste formen for trolling spør du meg, for det spiller ingen rolle om trådene her inne er reelle eller ikke. Det er problemstillingene som er interessante. Ja, i mange sammenhenger er jeg enig med deg, men ikke i alle. Som i eksemplet om barnehageansatt. I slike tilfeller synes jeg det er greit å opplyse uvitende sjeler om at dette er så riv ruskende langt ifra virkeligheten at ts MÅ være et troll.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #9 Skrevet 22. januar 2012 Ja, i mange sammenhenger er jeg enig med deg, men ikke i alle. Som i eksemplet om barnehageansatt. I slike tilfeller synes jeg det er greit å opplyse uvitende sjeler om at dette er så riv ruskende langt ifra virkeligheten at ts MÅ være et troll. NEI! Det finnes psykopater og narsissister i samfunnet vårt. Det er inge grunn til å rope troll om noe som helst. Folk får avgjøre det selv uten at en skrikunge skal ødelegge tråden.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #10 Skrevet 22. januar 2012 Så altså uansett hvor mye trådstarter troller avgårde i sitt innlegg så er det de som kaller vedkommende et troll som selv er trollet? Virkelig?! 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #11 Skrevet 22. januar 2012 NEI! Det finnes psykopater og narsissister i samfunnet vårt. Det er inge grunn til å rope troll om noe som helst. Folk får avgjøre det selv uten at en skrikunge skal ødelegge tråden. Tja. For å bygge videre på eksemplet som allerede er tatt opp her om barnehage: La oss si at en person skriver at hun jobber i barnehage og at hun derfor kan bekrefte at det er en hemmelig instruks i alle landets barnehager om at man skal slå barna i det skjulte og at alle ansatte skal være med på å late som ingenting og framstille det som at dette ikke er sant. Så kommer det en rekke sjokkerte reaksjoner i tråden, uopplyste foreldre begynner å bli utrygge og redde for å sende barna i barnehagen og de som allerede hater barnehageansatte av en eller annen grunn får vann på mølla og koser seg storveis med å rakke ned på hele yrkesgruppen. Skal de som vet at dette er tull og tøys fra ende til annen ikke få lov til å si at det er en tulletråd? I slike tilfeller synes jeg man skal få lov til det, for det kan ha negative ringvirkninger for mange mennesker om det ikke blir avslørt som tull. Men f.eks. slike tråder som denne om "Ekte troll" synes jeg ikke man skrike opp om trolling på, selv om det er aldri så sannsynlig at det er nettopp det det er. Her kan man heller spille med og kose seg med debatten.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #12 Skrevet 22. januar 2012 Jeg synes man skal holde slikt for seg selv. Og det er avsporing etter min mening. Synes også mange av de som roper slikt gjør det på en utrolig frekk måte så det er helt rett å kalle dem for de ekte trollene. Og om jeg sier at mannen min tvinger meg til å sove i en skuff hver natt så er det ingen som kan vite helt sikkert om det er sant eller ikke uansett. Og hva gjør det om det diskuteres? Du får ikke vite sanheten uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #14 Skrevet 22. januar 2012 Jeg synes man skal holde slikt for seg selv. Og det er avsporing etter min mening. Synes også mange av de som roper slikt gjør det på en utrolig frekk måte så det er helt rett å kalle dem for de ekte trollene. Og om jeg sier at mannen min tvinger meg til å sove i en skuff hver natt så er det ingen som kan vite helt sikkert om det er sant eller ikke uansett. Og hva gjør det om det diskuteres? Du får ikke vite sanheten uansett. Det er jo omtrent det som sies over her også. Nemlig at det er greit å trolle (eller at man ikke skal anklage noen for trolling) så lenge det ikke går utover f.eks. en bestemt yrkesgruppe eller et folkeslag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå