Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge varer et bud hvis folk legger inn bud på visningen søndag kl.1500?

Jeg må ringe banken mandagsmorgen for det er mulig jeg har medkausjonist. Fikk ordnet med pappa nå. Rekker jeg da å legge inn et bud mandagsformiddag feks?

Det er en fin leilighet som jeg vil ha.

Skrevet

Har du ikke finansieringen i orden bør du la være å by før du har snakket med banken på mandag.

• Liker 2
Skrevet

Bud er bindende, så ikke legg inn bud før du har finansiering i orden. Regelen er at bud ikke kan ha frist tidligere enn dagen etter siste visning kl. 12.

• Liker 1
Skrevet

Bud er bindende, så ikke legg inn bud før du har finansiering i orden. Regelen er at bud ikke kan ha frist tidligere enn dagen etter siste visning kl. 12.

stemmer :) når denne "fristen" er gått ut så er det den som legger inn budet som bestemmer hvor lenge dette budet er gyldig. Men er det flere som er interessert og som er med på budrunden må megler få sjans til å varsle de andre slik at de evt kan legge inn ett motbud.

men ikke legg inn bud før du har snakket med banken slik at du vet du får lån. evt kan du legge inn et bud med forbehold om at du får ordnet finansiering!

lykke til; spennende tider du har i møte :)

• Liker 1
Skrevet

stemmer :) når denne "fristen" er gått ut så er det den som legger inn budet som bestemmer hvor lenge dette budet er gyldig. Men er det flere som er interessert og som er med på budrunden må megler få sjans til å varsle de andre slik at de evt kan legge inn ett motbud.

men ikke legg inn bud før du har snakket med banken slik at du vet du får lån. evt kan du legge inn et bud med forbehold om at du får ordnet finansiering!

lykke til; spennende tider du har i møte :)

Tusen takk:)

Hvis jeg drar på visning i dag, søndag kl.1500 og synes leiligheten er ok. Jeg ringer banken i morgen og hører om de kan ordne det slik at mine foreldre kan være kausjonister. Får de "ordnet" det før kl.1200 innen fristen slik at jeg får et finansieringsbevis?

Jeg skal på jobb også på mandag, så rekker ikke innom banken.

Skrevet

enig med wei wei. må nok innom baken. da jeg nettopp fikk lån var det en del opplysninger de ønsket for å finne ut hvor mye lån de ville gi. inntekt, annen gjeld, forbruk ect. hadde med selvangivelsen i banken da de hadde bedt om dette på forhånd.

Skrevet (endret)

enig med wei wei. må nok innom baken. da jeg nettopp fikk lån var det en del opplysninger de ønsket for å finne ut hvor mye lån de ville gi. inntekt, annen gjeld, forbruk ect. hadde med selvangivelsen i banken da de hadde bedt om dette på forhånd.

Hvis TS har en bank som har telefon- og nettbank kan hun ta kontakt på telefon eller web (noen har åpent i helgene også). Hun skal ha samme rådgivning der som på et kontor. Det kan være mulig å få på plass et finansieringsbevis innen kl 12 i morgen, men det er slett ikke sikkert. For å få finansieringsbevis må lånesøknaden behandles, og dokumentasjon må leveres.

Skal TS innom bankkontoret tidlig i morgen for å be om finansieringsbevis er det en fordel å ha avtalt et møte i forkant. Ellers er det ikke sikkert det er noen ledige rådgivere. Et finansieringsbevis bør være på plass før en går på visning. Hvis ikke så kan drømmeboligen glippe. Det er mulig å legge inn et bud med forbehold om finansiering, men disse budene er ikke mye verd i en budrunde med andre som har finansieringen i orden.

Endret av Alison
  • Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Til møte med banken husk å ta med følgende:

- Siste lønnsavregning (3 siste mnd)

- Kopi av siste års selvangivelse

- Eventuelt salgsoppgave/prospekt for boligen som ønskes kjøpt

Lykke til.

Jeg vet ikke om banken kan ordne dette i løpet av et par timer. De skal jo foreta kredittvurdering (se om du hadde gjeld/inkasso fra før) og dette kan vel ta tid?

Skrevet

Hva er et finansieringsbevis? Er det et skriv om detaljer rundt lånet?

Skrevet

Det er et bevis på at du vil få så og så mye i lån av banken. At du har "råd" til boligen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Til møte med banken husk å ta med følgende:

- Siste lønnsavregning (3 siste mnd)

- Kopi av siste års selvangivelse

- Eventuelt salgsoppgave/prospekt for boligen som ønskes kjøpt

Lykke til.

Jeg vet ikke om banken kan ordne dette i løpet av et par timer. De skal jo foreta kredittvurdering (se om du hadde gjeld/inkasso fra før) og dette kan vel ta tid?

Selve kredittvurderingen (for å se om det er betalingsanmerkninger) er foretatt i løpet av sekunder (et tastetrykk), men å behandle ferdig lånesøknaden (gjøre selve vurderingen) og lage selve finansieringsbeviset tar lenger tid. I ts sitt tilfelle skal det også være realkausjonist. Realkausjonisten må også regne med å levere inn noe dokumentasjon, og realkausjonisten(e) må også informeres om hva realkausjonsansvaret innebærer.

Endret av Alison
  • Liker 1
Skrevet

Jeg var med sønnen min til lånesamtale, og det tok 1,5 time før alt var ferdig behandlet. Selve samtalen måtte vi selvfølgelig booke tid for å få, men vi var heldige slik at vi fikk time på dagen.

Jeg tror ikke du TS skal ha veldig store forhåpninger om å få lånetilsagn innen kl 12 på mandag, men det kan jo være at dette er en leilighet hvor det ikke er så stor interesse, og da har du muligens litt bedre tid.

Skrevet

Hva er et finansieringsbevis? Er det et skriv om detaljer rundt lånet?

Det er ikke nødvendigvis skriftlig. I vårt tilfelle leverte rådgiveren vår muntlig bekreftelse på telefon til megleren at vi hadde finansieringen på plass. Ifølge vår rådgiver, trenger ikke megleren å vite maks.beløpet du kan låne fra banken, men at du er innenfor rammene som trengs for boligen, og det er jeg helt enig i.

Skrevet

I vårt tilfelle hadde vi møte med rådgiver i banken hvor vi hadde med oss all dokumentasjon på økonomi. Vi fortalte hva vi ønsket å få i lån og plan for nedbetaling. Hun var optimistisk til at vi skulle få innvilget lånet, men det tok allikevel omtrent en uke før det var godkjent fra høyere hold. Altså hadde ikke rådgiveren selv autorisasjon til å godkjenne lånet og skrive et finansieringsbevis.

Så jeg ville ikke vært så optimistisk mtp godkjenning innen mandag kl. 12.

Annonse
Skrevet

Vi var ihvertfall i banken flere ganger før vi fikk finansieringsbevis, og var på visning. Tviler på at det hadde latt seg ordne på 4 timer.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis skriftlig. I vårt tilfelle leverte rådgiveren vår muntlig bekreftelse på telefon til megleren at vi hadde finansieringen på plass. Ifølge vår rådgiver, trenger ikke megleren å vite maks.beløpet du kan låne fra banken, men at du er innenfor rammene som trengs for boligen, og det er jeg helt enig i.

Finansieringsbeviset skal ikke leveres til megler (med noen få unntak, f.eks. hvis du skal ta en bolig på forkjøpsrett). Da spiller du med alt for åpne kort overfor megler om hvor høyt du kan gå i en budrunde. Når en legger inn bud på bolig ringer megler banken for å få bekreftelse på at finansieringen er i orden. Men selv om megler ikke skal ha selve finansieringsbeviset må saken innvilges.

I vårt tilfelle hadde vi møte med rådgiver i banken hvor vi hadde med oss all dokumentasjon på økonomi. Vi fortalte hva vi ønsket å få i lån og plan for nedbetaling. Hun var optimistisk til at vi skulle få innvilget lånet, men det tok allikevel omtrent en uke før det var godkjent fra høyere hold. Altså hadde ikke rådgiveren selv autorisasjon til å godkjenne lånet og skrive et finansieringsbevis.

Så jeg ville ikke vært så optimistisk mtp godkjenning innen mandag kl. 12.

Det er stor forskjell på hvor høye fullmakter hver enkelt har. Har ikke rådgiveren din fullmakt selv til å innvilge lån/finansieringsbevis til deg vil det ta noen lenger tid. Det er mange forskjellige fullmakter i forhold til å innvilge lån. Noen har ikke fullmakt til å innvilge lån selv i det hele tatt, mens andre igjen kan innvilge det meste. Noen saker må innom minst 2 personer for godkjenning hvis det er saker som går utover de vanlige rettningslinjene banken har.

Det kan også ta tid fra du er på møtet i banken, og til rådgiveren faktisk gjør ferdig saken din. Dette avhenger av hvor mye rådgiveren din har å gjøre. Hastesaker blir som oftest prioritert, mens andre kan blir liggende en stund.

Vi var ihvertfall i banken flere ganger før vi fikk finansieringsbevis, og var på visning. Tviler på at det hadde latt seg ordne på 4 timer.

Det kan i en del tilfeller fint la seg ordne på mindre enn 4 timer. Jeg har selv laget i stand finansieringsbevis i løpet av rekordtid når det har vært skikkelige hastesaker, men dette er ikke noe du kan forvente. Av erfaring vet jeg at hver mandag formiddag som regel blir hektisk nettopp pga. kunder som har vært på visning i helga, og som plutselig finner ut at de trenger et finansieringsbevis for å legge inn et bud.

• Liker 1
Skrevet

Alison, vi kjøpte leilighet med forkjøpsrett og leverte ingen finansieringsbevis til megler, det var bare muntlig bekreftelse fra rådgiveren og det gikk uten problemer. I tillegg var vi i banken sammen med rådgiveren da det var budrunde og h*n var med da vi ga bud etter bud og bekreftet på telefon. Så h*n var den første å si gratulerer med ny bolig! :danse:

Skrevet

Alison, vi kjøpte leilighet med forkjøpsrett og leverte ingen finansieringsbevis til megler, det var bare muntlig bekreftelse fra rådgiveren og det gikk uten problemer. I tillegg var vi i banken sammen med rådgiveren da det var budrunde og h*n var med da vi ga bud etter bud og bekreftet på telefon. Så h*n var den første å si gratulerer med ny bolig! :danse:

Som jeg nevnte er det bare unntaktsvis du skal levere inn finansieringsbevis til megler. Dette for at du ikke skal spille med for åpne kort, noe som kan presse boligprisen ytterligere opp. Enkelte boligbyggelag krever å få en kopi av finansieringsbevis når en bolig skal tas på forkjøpsrett, mens det hos andre går det greit muntlig eller per mail.

Megler ringer som regel banken for å bekrefte at finansieringen er i orden. Dette blir da bekreftet muntlig, men saken vil da være ferdigbehandlet fra banken sin side (det finnes alltids unntakt hvis det er en kjent, solid kunde som rådgiveren vet vil få innvilget finansieringsbevis. Da blir gjerne bud bekreftet og finansieringsbevis innvilget i ettertid).

Det er ikke alltid selve finansieringsbeviset blir sendt/gitt til kundene selv om saken er innvilget. Noen informerer muntlig, andre sender mail med info og andre igjen gir ut selve finansieringsbeviset.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...