Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den nye studieordningen er allerede innført i Oslo, den ble innført høsten 2011. Det er fortsatt mulig å ta studiet som privatist i Oslo (dvs. uten studierett), men siste mulighet er med eksamen til jul 2012, slik jeg har linket til deg over.

Er du privatist kan du gå på alle forelesningene, men du kan ikke delta på kurs og få rettet oppgaver. Oppgaver kan du få rettet privat også. Nå ligger det en del forelesninger ute som lydopptak/podkast, både på UiOs sider og i iTunes.

Som privatist kan du fortsett å bo i Bergen, og kun reise til Oslo for å ta eksamen. Som privatist må man betale et privatistgebyr for å ta eksamen og man får i utgangspunktet ikke studielån.

Hvis du virkelig har tenkt å begynne å studere juss, så er det slett ingen bakdel å starte nå, følg opplegget på JUR1000, selv om du ikke tar eksamen ved UiO. Juss er et modningsfag, så det kommer til å være en stor fordel for deg senere.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, og velkommen til KG :)

Jeg studerer selv i Kristiansand, og jeg har noen venner her som studerer Rettsvitenskap på UiA :) Nå vet ikke jeg hvor godt snitt du har, men tror snittet for ordinær kvote lå på rundt 5,1 ved opptaket i høst. Dette kan selvfølgelig variere fra år til år. Husk at du også får alderspoeng, så dette hjelper i allefall snittet ditt litt ;)

Når det gjelder selve studiet har jeg dessverre ikke så mye å bidra med, annet enn at det virker som et krevende studium med mye jobbing og mye innleveringer underveis i studiet, samtidig som jeg har fått inntrykk av at de har eksamenene fordelt over hele semesteret - i stedet for alle i slutten av semesteret. Nå i startfasen på dette studiet er det sikkert litt "prøving og feiling" i og med at det er nytt, så det er ikke dermed sagt at ting blir identisk neste høst.

Kristiansand som studiested og studentby er i alle fall ingenting å klage på, det er hvertfall sikkert :)

Skrevet

Du får kun plass på UiB dersom de har ledige plasser på masteren, og det har de sjelden pga studenter som allerede går der, evt studenter som kommer tilbake etter permisjoner (svangerskap, utveksling o.l.). Dersom de skulle ha ledige plasser, må du konkurrere om disse med alle andre studenter som også har bachelor i juss fra andre høgskoler, evt overføring fra andre universitet, og dette kan med helle dreie seg om 2-3 plasser i året. Så derfor bør du begynne ved universitetet med en gang.

I arbeidslivet vil det dessuten være en fordel med hele graden fra et universitet fremfor bachelor fra høgskole og master fra universitet. Juss er et fag der utdanningssted og karakterer teller mye i ansettelsesprosessen, så å drite seg ut her kan koste deg jobb i fremtiden.

Hva baserer du dette på? VET du det, eller hva? Jeg bare lurer. Det kan da ikke være veldig negativt med bachelor fra høyskole (gode karakterer, laud) og så gode karakterer fra master på UNI? Jeg blir litt usikker på valget mitt når jeg leser sånt..

Skrevet

Bra du gleder deg!

Og "bra" å se at vi er flere (nei det er ikke bra..).

Men juss er jo et krevende studium. Tror du at du får muligheten til å gjøre det bra på både juss samtidig som du skal klare å få gode karakterer på vgsfagene? Isåfall beundrer jeg det! Jeg er ikke sikker på om det hadde gått like bra for meg.. Men bra vi er forskjellige ;) Handler jo egentlig om god strukturering da, og da er det jo helt sikkert mulig! Tror nok bare det hadde vært lett å prioritere jussen, som er fremtiden, og ikke vgs fagene som jeg EGENTLIG har lagt bak meg (selv om de, ironisk nok, lager problemer for fremtiden..)

Jeg liker også studiemodellen i Bergen bedre! Men visst de skal få det slik i Oslo også så.. Men der er det alliekvel enda høyere snitt så det er jo ikke noe å vurdere.

Kan jeg forresten spørre hvorfor du har valgt Lillehammer for bacheloren og ikke en av de andre byene?

Lykke til! Håper det ordner seg for oss begge :)

Jeg kommer til å ta opp de letteste fagene fra vgs, så tror ikke det skal bli noe problem.

Jeg har valgt Lillehammer fordi jeg er fra nabobyen, og ønsker å bo med kjæresten etter å ha hatt avstandsforhold i 3 pga. studier. Men jeg blir jo litt usikker når folk sier det er veldig vanskelig å få plass på mastern i Bergen. Da går jo hele planen i vasken..

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Hva baserer du dette på? VET du det, eller hva? Jeg bare lurer. Det kan da ikke være veldig negativt med bachelor fra høyskole (gode karakterer, laud) og så gode karakterer fra master på UNI? Jeg blir litt usikker på valget mitt når jeg leser sånt..

Jeg vet at flere advokatfirmaer (de "store") kaller høyskolejuss for "babyjuss". Selvsagt SKAL det ikke telle at du tok første delen på høyskole, men når jeg hører sånt tviler jeg litt, og er glad jeg tar "alt" på uni.

Ang. de få plassene på masteren stemmer nok dette i stor grad, men SNAKK med rådgiver eller veileder og ta opp problematikken, har de en avtale med feks UiB må de jo i stor grad kunne love at iallefall noen får plass, selv om man kan risikere å måtte konkurrere med andre....

Skrevet

Jeg vet at flere advokatfirmaer (de "store") kaller høyskolejuss for "babyjuss". Selvsagt SKAL det ikke telle at du tok første delen på høyskole, men når jeg hører sånt tviler jeg litt, og er glad jeg tar "alt" på uni.

Ang. de få plassene på masteren stemmer nok dette i stor grad, men SNAKK med rådgiver eller veileder og ta opp problematikken, har de en avtale med feks UiB må de jo i stor grad kunne love at iallefall noen får plass, selv om man kan risikere å måtte konkurrere med andre....

Takk for svar :)

Ja, det kan nok stemme. For meg er det greit så lenge jeg vet jeg er sikret en master. Jeg har en bachelor fra før som jeg tror vil gjøre meg ganske attraktiv likevel, selv om jeg tok bachelordelen av juss på høgskole. Håper at seriøse arbeidsgivere ser mer på mine resultater og meg som person, enn bachlor på HiL. Men jeg skjønner godt hvordan du tenker :) Jeg skal ihvertfall ta kontakt med både HiL og UiB for å høre hvordan det er med 4. og 5. året.

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Takk for svar :)

Ja, det kan nok stemme. For meg er det greit så lenge jeg vet jeg er sikret en master. Jeg har en bachelor fra før som jeg tror vil gjøre meg ganske attraktiv likevel, selv om jeg tok bachelordelen av juss på høgskole. Håper at seriøse arbeidsgivere ser mer på mine resultater og meg som person, enn bachlor på HiL. Men jeg skjønner godt hvordan du tenker :) Jeg skal ihvertfall ta kontakt med både HiL og UiB for å høre hvordan det er med 4. og 5. året.

Jeg tar hele greia på uni, men heller dårlige karakterer. MEN, jeg har masse annet, dvs. unik jobberfaring som ingen av mine medstudenter kan skilte med, og jeg har allerede jobb, enda jeg har igjen to år ;) Så jeg tror ikke du skal bekymre deg. men de store forretningsfirmaene er gjerne litt mer overfladiske enn de har godt av..... Du får nok helt sikkert jobb :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...