Gå til innhold

Offentlige unisex-garderober

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er to ting jeg vil lufte litt her inne, for høre litt om deres meninger:

Det ene er:

Jeg har mange ganger lurt på hvorfor det er så viktig at jenter og gutter skal dusje i ulike garderober etter gym'en/svømmingen på skolen. Bortsett fra religiøse og livsynsmessige standpunkter, ser jeg ingen praktiske årsaker til at man skal skille gutter og jenter. Hvis det er fordi man er redd for sexuell utfoldelse i garderoben, må jeg få vise til at det er mange homofile og lesbiske barn og ungdommer på skoler rundt omkring som dusjer nakne sammen med elever av samme kjønn, og som de teoretisk sett kan bli tent på. Men det er jo ingen som har sex i garderoben av den grunn? Hvis man er redd for mobbing, så vil jeg tro at det er et dårlig argument, i og med at mobbing foregår like mye/lite selv om kjønnene er adskilt?

Det andre er:

Jeg har lurt litt på om det hadde vært en idé å ha unisex-garderober i offentlige svømmehaller og liknende. Ikke som en erstatning for dagens Dame- og Herre-garderobeløsning, men som et tillegg til det. Hvorfor?

- Blandt annet fordi jeg i flere situasjoner har sett menn/gutter som har blitt brydd, fordi fedre har tatt med seg døtrene sine (i verste fall 0-7 års alder kanskje, eller i hvert fall ikke noe eldre enn det) inn i herregarderoben for å skifte og dusje før/etter bading. Dette er jo vanlig praksis rundt den alderen, og jeg synes det er forståelig ettersom ei så lita jente ikke er i stand til å klare seg selv i garderoben, og kanskje ikke har noen mamma eller andre damer som kan være med og hjelpe seg (kanskje mor er død f.eks.).

- Det blir stadig vanligere at homofile og lesbiske par blir foreldre. Hvis 2 lesber får en sønn sammen, hvem skal da passe på han i Herre-garderoben i slike situasjoner? Skal man måtte sette bort foreldreansvaret i slike situasjoner, bare fordi man er homofil/lesbisk?

- Jeg tenker også litt på transsexuelle, og personer som gjennomgår eller har gjennomgått kjønnsskifteoperasjoner, og liknende. Hvilken garderobe skal man velge, hvis man har gjennomgått et kjønnsskifte uten å gjøre om kjønnsorganene? Så vidt jeg vet er det ikke alle som skifter kjønn som gjør om kjønnsorganene sine, av rent helsemessige/praktiske årsaker. Eller i hvert fall venter noen med det i mange mange år før de gjør det. I mellomtiden blir det jo galt, uansett hvilken garderobe man velger?

- Man kan gå i badstue sammen med kona/mannen sin, hvis man ikke har badstue hjemme.

- Man har et naturlig garderobevalg for naturister og slikt.

- Sikkert mange andre grunner, som jeg ikke har tenkt på.

Spørsmål 1:

Har samfunnet kommet så langt nå, at det er greit å rive ned veggen mellom jente- og gutte-garderoben i offentlig skole, og la dem dusje sammen? Hvorfor (ikke)?

Spørsmål 2:

Er det en god eller en dårlig idé å opprette unisex-garderober som et tillegg til rene Dame- og Herre-garderober ved offentlige idrettsarenaer, svømmehaller og liknende? Hvorfor (ikke)?

Hvis du svarer ja eller nei, vil jeg gjerne at du argumenter for eller mot, og ikke bare rene JA/NEI-svar. Jeg velger å være anonym i dette emnet, fordi jeg er forberedt på at det kan bli mye debatt rundt det, og jeg ønsker ikke å bli upopulær i forumet på grunn av et tabubelagt enkeltemne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert en hyggelig ide inne i hodet ditt men det eneste som kommer til å skje er at ett 50'talls gamle griser setter seg inne i garderoben i håp om at ei flott kvinne går feil. Samtidig er det helt unødvendig, alle praktiske hensyn som homofile foreldre kan løses ved å skifte på toalettet eller å få en ansatt ved badet til å følge inn i den motsatte garderoben. Og Badstuer kan være både felles og separate

• Liker 3
Skrevet

I fritidsparken i Skien er det felles garderobe -

med små rom man kan lukke seg inn i.

Dusjene er separate for damer/herrer på vanlig måte.

Funker greit for meg.

Skrevet

Det at dette blir postet i seksualitetsforumet er nok til å bevise at det ikke er ett godt tiltak.

• Liker 23
Skrevet

Hvis du "skifter kjønn" så betyr det at du gjennomgår en kjønnsskifteoperasjon, og etter den operasjonen er du jo ditt "nye kjønn". Ang familier så hadde kanskje familiegarderobe vært bedre enn en unisexgarderobe.

• Liker 2
Skrevet

Samfunnet er neppe modent for det, nei, selv om det er mer modent enn det ville vært for 50 år siden f.eks. Men på sikt, kanskje? Idéen med å fjerne tabuer og skamforestillinger, som i seg selv er en av årsakene til voldtekt og seksualisert vold, er god. Men samfunnet må være klar for det. Og det må, ihvertfall i en lang overgangsperiode, være et alternativ for de som ikke vil være med på utviklingen.

• Liker 1
Skrevet

Morsomt at dette spørsmålet kom:-)

Jeg og kona diskuterte dette for en uke siden i forbindelse med at vi skulle i badeland og begge guttene ville være med pappa i garderoben, noe som medfører at vi bruker dobbelt så lang tid som mamma.

Vi konkluderte med at for oss hadde den ideelle løsningen vært en ekstra unisex garderobe i tillegg til herre og damegarderobene. På den måten kunne de som ønsket det skifte og dusje sammen uten at man presset nakenheten på noen som ikke ønsker det.

Slik som det nå er med delte garderober mener vi at det er helt naturlig at barn opp til 7-8 års alder er med en forelder av det motsatte kjønn i garderoben da de ikke er i stand til å klare seg selv og foreldre har et ønske om å kunne passe på sine barn.

Tror ikke at Norge er modent for å rive ned veggen mellom garderobene da mange ikke er komfortable med å være naken sammen med det andre kjønn.

Gjest Grønnblomst
Skrevet (endret)

Hvis vi skal ha unisex garderober, hva er vitsen med garderoben i det hele tatt da?

Om alle har sett deg naken før, kan du jo like gjerne skifte på fortauet, bussen, i klasserommet, etc. Ja hvor som helst. Tror ikke det er noe god ide.

Når det gjelder homofile/lesbiske, tror jeg skoler har ordninger med egne garderober for dem.

Endret av Grønnblomst
  • Liker 2
Skrevet

Hvis vi skal ha unisex garderober, hva er vitsen med garderoben i det hele tatt da?

Om alle har sett deg naken før, kan du jo like gjerne skifte på fortauet, bussen, i klasserommet, etc. Ja hvor som helst. Tror ikke det er noe god ide.

Når det gjelder homofile/lesbiske, tror jeg skoler har ordninger med egne garderober for dem.

Har aldri hørt om noen homofile eller lesbiske som har fått egne garderober, verken meg selv eller venner. Hvorfor i all verden skulle vi det i det hele tatt? :klo:

• Liker 7
  • 2 uker senere...
Gjest Grønnblomst
Skrevet (endret)

Har aldri hørt om noen homofile eller lesbiske som har fått egne garderober, verken meg selv eller venner. Hvorfor i all verden skulle vi det i det hele tatt? :klo:

På den siste skolen jeg gikk var det i hvert fall noen lesbiske som hadde egen garderobe. Kanskje noen ville føle seg trakasert om de skiftet sammen med dem, dersom de kunne betrakte kroppen deres eller noe?

Endret av Grønnblomst
Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg vet ihvertfall at ingen i min nåværende eller tidligere klasser ville dukket opp i gymmen eller svømmingen, dersom vi skulle måtte skifte og dusje foran det andre kjønn.

Man må da virkelig kunne ha litt privatliv? Jeg ser liksom ikke hvorfor det skal være et behov eller ønske om at alle skal kunne se deg naken.

Skrevet

Saklig sett er det helt uproblematisk med unisex garderober og dusjer. Det ville gitt lavere kostnader for bygging av drift av svømme- og treningshaller, og vært mest praktisk på alle måter.

Det er likevel urealistisk på kort sikt, da nakenskrekk for tiden er så utbredt at det anses som normalt.

Men dagens tabuer og skam knyttet til nakenhet gir helt sikkert økt forekomst av uansvarlig sex og seksuelt krenkende atferd, slik at det ville vært gunstig å ufarliggjøre nakenheten også i forhold til dette.

Skrevet

Det at dette blir postet i seksualitetsforumet er nok til å bevise at det ikke er ett godt tiltak.

Godt poeng!

Skrevet

:himle:

Skrevet

Jeg synes det er ille nok å bruke garderobe med andre damer, med menn i tillegg ville jeg fått helt hetta. Synes godt vi kan beholde litt privatliv, og jeg tror nok ikke jeg er den eneste som føler det slik. For meg er kropp veldig privat, og jeg synes man skal respektere at alle ikke er like "åpne".

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Gjest frøken am
Skrevet

Det er slik at vi har vinter i Norge vettu.

Tiltaket ditt er jo en god ide, men selv om vi nordmenn vender oss med tanken om å leke nudist i løpet av våren, og går naken hele sommeren, har vi blitt så redde og sky i løpet av vinteren igjen, slik at neste sommer blir like trælete.

Vi er nå skapt nakne, så det er ikke meg imot å gå naken rundt til alle døgnets tider. Da det er varmt.

Men samfunnet innehar også en del usikre personligheter som ikke klarer å bli sett av andre mennesker.

Vi kan derfor ikke kle av oss for ukjente før vi har gått i litt behandling. Dessverre.

Skrevet

Hadde bare ført til at nesten ingen ungdommer på ung.skole eller i videregående skole hadde dusjet etter endt kroppsøving. Når mange allerede fra før vegrer seg for å dusje med det samme kjønn, tror jeg ikke dette er et tjent tiltak for unge mennesker.

-Domino

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...