Gå til innhold

Automat gir


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har hørt mye negativt om automatgir.

feks: at det er dårlig om vinteren, man har ikke kontroll.

At automat er kjedelig.

Men da lurer jeg på.... Hvordan kan automat gir være dårlig om vinteren da 99 % av befolkningen i USA kjører automat om vinteren og det er like mye snø der om vinteren som det er i Norge. Så hva er egentlig poenget med å snakke dritt om automat? Er det for å skremme eller hva? Kan noen vær så snill gi meg god forklaring her.. Helst en erfaren !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Jeg har kjørt mye "rart", mye "kult" og mye "kjedelig" gjennom tidenes løp.

Gammeldagse automatkasser (fra 70-tallet) kunne være litt "vrange" på glatt vinterføre kombinert med bakketstart. Dette da mulighetene for å ta mykstart ikke var like gode som med en manuaell kasse hvor du setter bilen i 2dre gir og gir forsiktig gass.

En moderne automatkasse har som regel en vinterfunksjon som du kan velge ved å trykke inn en knapp.

Velger du "W"knappen (W for 'winter') så bruker ikke automatkassen lenger 1ste gir, den starter fra 2dre gir. Girskiftene legges til et annet turtall enn de ellers gjør (noe som betyr at alt går mye mykere for seg).

Har kjørt svensk med automat de siste 8 årene (både Saab og Volvo), kombinert med skikkelige vinterdekk (både med og uten pigg) og hittil ikke hatt problemer), selv når naboer har stått i grøftekantene uiten å komme opp.

Det er ikke like enkelt å ta en real 'brekkslædd' da :fnise:

- og i en viss alder så kan jo det være litt kjedelig :)

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Det er også dyrere om du får motorstopp fordi en bil med automat kan ikke taues, man bruker mere drivstoff og de går fortere istykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

automat er deilig og kjøre, spesielt i kø.

vet at før stjal automaten ca 10% av hestene i bilen og du brukte lit mer drivstoff, hørte noe om at det ikke stmmte helt på de nye kassene, noe mer drivstoff bruker den vel men ikke mye.

du har mer følelse med bilen om du kjører mannuel men mer behagelig med automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt biler med manuelt gir om vinteren, og jeg har kjørt biler med automatgir om vinteren. Begge deler går helt greit. Men hvis du "mister bakkekontakten", så er det lettere å få kontroll over bilen igjen med manuelt gir (min personlige mening, ikke nødvendigvis fakta).

For tida kjører jeg bil med automatgir og bakhjulsdrift, en kombinasjon som kan være ganske "morsom" på såpeglatte veier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Etter å ha lest alt, så kom jeg frem til at det både er fordeler og ulemper med automat. Man må kanskje selv prøve å kjøre for å forstå hva som egentlig er problemet.

Jeg har tenkt å ta lappen snart. Øvelsekjører med MANUELT, syns det er helt greit. Men så blir jeg fristet av automat av å høre andre si at det er lett å kjøre enn å stresse med gir og sånt, men så hører jeg fysisk dårlig om automatgir. Derfor så forvirrer det meg veldig om hva jeg skal gjøre.

Noen her har nevnt nyere modeller er greie. Hvordan nye da? 2000 og oppover? eller mener dere 2005 og oppover? Har ingen erfaring med biler, håper noen kan hjelpe meg.

Evt hvilken biler foreslår dere er best med automat? (nsker meg ingen dyr bil pga dårlig økonomi)

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Takk for svar alle sammen!

Etter å ha lest alt, så kom jeg frem til at det både er fordeler og ulemper med automat. Man må kanskje selv prøve å kjøre for å forstå hva som egentlig er problemet.

Jeg har tenkt å ta lappen snart. Øvelsekjører med MANUELT, syns det er helt greit. Men så blir jeg fristet av automat av å høre andre si at det er lett å kjøre enn å stresse med gir og sånt, men så hører jeg fysisk dårlig om automatgir. Derfor så forvirrer det meg veldig om hva jeg skal gjøre.

Noen her har nevnt nyere modeller er greie. Hvordan nye da? 2000 og oppover? eller mener dere 2005 og oppover? Har ingen erfaring med biler, håper noen kan hjelpe meg.

Evt hvilken biler foreslår dere er best med automat? (nsker meg ingen dyr bil pga dårlig økonomi)

Hilsen TS

Kjør opp med manuell! Kjører du opp med automat så får du ikke lov til å¨kjøre biler med manuellgir og det kan det fort hende du må en eller annen gang i livet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Etter å ha lest alt, så kom jeg frem til at det både er fordeler og ulemper med automat. Man må kanskje selv prøve å kjøre for å forstå hva som egentlig er problemet.

Jeg har tenkt å ta lappen snart. Øvelsekjører med MANUELT, syns det er helt greit. Men så blir jeg fristet av automat av å høre andre si at det er lett å kjøre enn å stresse med gir og sånt, men så hører jeg fysisk dårlig om automatgir. Derfor så forvirrer det meg veldig om hva jeg skal gjøre.

Noen her har nevnt nyere modeller er greie. Hvordan nye da? 2000 og oppover? eller mener dere 2005 og oppover? Har ingen erfaring med biler, håper noen kan hjelpe meg.

Evt hvilken biler foreslår dere er best med automat? (nsker meg ingen dyr bil pga dårlig økonomi)

Hilsen TS

Automat gir og automat tar.

Du sier det er greit å kjøre med manuell girkasse, så fortsett me det. Jeg slet litt med å gire da jeg tok kjøretimer, men når jeg først kom inn i dette med gir, så kan jeg gire med øynene igjen, for å si det sånn. Det er null stress når du lærer det, og hvertfall når du synes det er greit fra før. Kjør opp med manuell, og prøv heller automatgir når du har lappen for å se om du heller vil kjøre det. Det beste er å ha lappen på manuell og ha mulighet til å kjøre automat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at en i USA som regel har automatgir, betyr ikke så veldig mye... altså, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men da jeg bodde i USA stoppet samfunnet opp når det kom et par centimeter med snø. Jeg husker jeg lærekjørte med kjøreskole, men fikk ikke lov når det var snø - fordi det dekket ikke forsikringen. Ikke hadde de vinterdekk heller. Min bror kjører litt taxi her og der, og han kjørte en gang et par amerikanere her i Norge om vinteren. Det var fælt med snø ute, og de spurte om han hadde "special winter tires." Min bror svarte "Yes, they're called winter tires." ;) Hehe!

Da jeg begynte å kjøre her i Norge, slet jeg veldig med at det var gir og ikke automat. Måtte lærekjøre også her, men det gikk greit til slutt - og nå har jeg endelig fått lappen med gir, yay. Det er deilig å vite at jeg KAN kjøre bil med gir, uansett om jeg aldri helt har forstått hvorfor man i Norge har så mange girbiler. Synes det er herlig å kjøre automat, men nå går det automatisk med gir også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Jeg ville fortsatt å øve, og å ta lappen, med manuelt gir.

Da kan du velge fritt hvilken type girkasse du vil ha når du kjøper deg bil senere.

Praktisk og lurt :)

Vedrørende moderne automatkasser så var min første automatkasse (i eget eie, vi ser nå bort fra diverse US "tankskip" produsert på 70-tallet) en 1999 modell Saab.

Alle mine svensker har vært/er forhjulsdrevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne automatgirkasser er ganske bra på vinterføre, eneste situasjonen der jeg er glad for manuell kasse er feks i en glatt bakkestart der jeg foretrekke å sette bilen i gang på for høyt gir eller ved tung henger, enten med eller uten glatt føre i tillegg. Men tilhører såpass sjeldenhetene at automat er ganske fint nå.

Valgte manuell. Hadde valgt automat om jeg hadde slitt mer med køkjøring enn jeg gjør.

Men sier som Lille-pus - velg manuell ved opplæring. Det er ingen kunst å begynne med automat etter flere år med manuell. Andre veien er et helvete. (For noen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en 2001 mod, automat.

den er behagelig i giringen, bakkestart på glatta krever et følsomt beit, menn ellers er den behagelig og girer mykt.er en mitsubishi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må kommentere den der "Amerikanere kjører jo automat på vintern uten problem" delen. Har du sett alle bildene og repotasjene fra USA der bilene rett og slett glir på hverandre 20 av gangen? :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må kommentere den der "Amerikanere kjører jo automat på vintern uten problem" delen. Har du sett alle bildene og repotasjene fra USA der bilene rett og slett glir på hverandre 20 av gangen? :gjeiper:

Sommerdekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte automat et helt år og det er ganske behagelig, ikke kjedelig ihvertfall, selv om mange synes det. Synes ikke den var noe verre på vinterføre, den girer jo ned selv, og den bilen jeg kjørte hadde også vinterfunksjon. Hadde ikke hatt noen betenkelighet med å skaffe meg automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte automat et helt år og det er ganske behagelig, ikke kjedelig ihvertfall, selv om mange synes det. Synes ikke den var noe verre på vinterføre, den girer jo ned selv, og den bilen jeg kjørte hadde også vinterfunksjon. Hadde ikke hatt noen betenkelighet med å skaffe meg automat.

Ned, ja, problemet er opp. :P

Mulig jeg er miljøskada vestlening, men jeg kan ta bakkestarter på rimelig speilblanke bratte bakker, men som regel krever det både mishandling av clutch og altfor høyt gir.

Endret av Tirkes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...