AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #1 Skrevet 21. januar 2012 Jeg sliter med uren hud, pga pcos. Er 24 år, har hatt uren hud siden jeg var 13 ca, prøvd alle mulige hudpleieprodukter osv, og fått ca 10 forskjellige kremer og piller fra hudlege, og ikke noe har funket. Går nå på Diane, men ser ikke ut til at det heller funker. Men har lært meg å leve greit med det. Men problemet er at jeg har to kviser som aldri blir borte. (beklager til dere som syns dette er ekkelt) Har en på ryggen som har vært der i over ett år, blir aldri "moden", er bare en rød kvise.. Siden den er på ryggen har ikke det plaget meg så mye. Men nå har jeg fått en i ansiktet, rett under øyenbrynet/over øyelokket, og det sjenerer meg veeeldig! Prøver å sminke over, men den syns jo uansett. Har hatt den i over 1 mnd nå, og den går ikke bort, og endrer seg heller ikke. Er det noe man kan gjøre for å få de bort? Er jo veldig tynn hud der da, så blir ikke pent med arr heller, men er bedre det. Har prøvd å klemme også, men den endrer seg ikke. Tar takknemmelig imot tips dersom andre også sliter med dette..
Maria M Skrevet 21. januar 2012 #2 Skrevet 21. januar 2012 Hva med laser behandling??? Har hørt mye positivt om den
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #3 Skrevet 21. januar 2012 Sikkert ikke å anbefale, men jeg pleier å desinfisere ei nål, stikke den inn, bevege den litt for å gjøre hullet litt større, og så klemme den ut. Desinfiserer huden rundt før og etter også.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #4 Skrevet 21. januar 2012 Jeg hadde ei kvise i 4 mnd i ansiktet. Var rimelig lei ja. Endte med at jeg stakk til klinikk Bunæs i Sandvika for å få tips. Han knerta'n med laser på et par minutter. Tok ikke engang betalt for det, men det skyldes nok at jeg hadde vært der før. Det ble et lite sår der, men det grodde fint i løpet av en uke eller noe. Borte var den :-) 1
Gjest Consensio Skrevet 21. januar 2012 #5 Skrevet 21. januar 2012 Sikkert ikke å anbefale, men jeg pleier å desinfisere ei nål, stikke den inn, bevege den litt for å gjøre hullet litt større, og så klemme den ut. Desinfiserer huden rundt før og etter også. Det anbefales faktisk.(vet ikke om de anbefaler det her til lands, men har sett de anbefaler det i andre land) Klemmer man på kviser så blir det fort arr, men om man lager et lite hull og så klemmer ut så er sjansen for arr betydelig mindre og sjansen for å få ut alt er større.
Gjest Gjest111 Skrevet 22. januar 2012 #6 Skrevet 22. januar 2012 Det er godt mulig de to kvisene faktisk ikke er kviser. Har en liten rød klump på skulderen som jeg fikk for flere år siden, ser ut som en kvise men er ikke det. Kan være lurt å få sjekket de to "kvisene" hos hudlege så du er sikker på hva de faktisk er. Jeg har forresten også PCOS og går på Diane. Kvisene har forsvunnet helt hos meg. Har du brukt Diane lenge?
Gjest Gjest111 Skrevet 22. januar 2012 #7 Skrevet 22. januar 2012 Kosthold er også VELDIG viktig når man har PCOS. Gynekologen min anbefalte at jeg burde begynne på et lavkarbo kosthold for å bli kvitt så mange cyster som mulig. Jeg tok henne på ordet og gikk skikkelig inn for et lavkarbo kosthold, og etter noen måneder var mensen mye mer regelmessig, kvisene færre, og ved neste sjekk hadde jeg bare 1 cyste på høyre eggstokk. Alle de andre cystene var borte. Det er de som har PCOS som faktisk kan dra stor nytte av et lavkarbo kosthold, fordi da holder man blodsukkeret stabilt, som betyr mindre DHT (Dihydrotestosteron) i kroppen (DHT er en kraftig form av testosteron som forårsaker uren hud, hårtap, uregelmessig mens osv.). Anbefaler deg å lese om hva lavkarbo kan gjøre for PCOS. Og bare så det er sagt så fikk jeg PCOS diagnosen og lavkarbo anbefalingen i 2008 - LENGE før lavkarbo hysteriet kom til Norge, så det har ingenting med det å gjøre. Det fungerer faktisk for oss med PCOS og blir anbefalt oss spesielt, også de med insulinresistens og diabetes. 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #8 Skrevet 23. januar 2012 Hei! Takk for svar! Til deg som lurte på hvor lenge jeg har gått på Diane; jeg har gått på det i snart 7 mnd nå, og har ikke merket noe særlig bedring. Hvor lang tid tok det for deg? Jeg vet at lavkarbo kan virke for mange, men jeg er ikke insulinresisten, som mange med pcos er. Jeg har også et "problem" med mat, jeg er veldig kresen, og det er ikke så mye jeg liker, så lavkarbo er ikke aktuelt for meg, kunne sikkert tvunget meg til det en uke, men det hadde bare endt opp med at jeg ikke hadde spist noe på den uka, og lavkarbo er jo ment som en livsstilsendring helst.. Jeg har tenkt på det med laser, men det er oslo som er nærmest tror jeg, og det er over 3 timers reise, så det er litt vanskelig å gjennomføre pr nå. Men jeg skal ha det som backup:) Tips om nål kan jeg jo prøve, men den jeg har i ansiktet under øyenbrynet er bare en veldig liten klump, men huden rundt er rød, så det er derfor det syns så veldig, men jeg får prøve å "kvinne" meg opp å prøve en dag Takk for svar, og tar gjerne imot flere!! TS
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #9 Skrevet 23. januar 2012 Prøv Ibux gel! Det høres rart ut, men den hjelper på de rødeste hos meg. Ibux er betennelsesdempende, og en kvise er jo som en liten betennelse. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #10 Skrevet 23. januar 2012 Hei! Takk for svar! Til deg som lurte på hvor lenge jeg har gått på Diane; jeg har gått på det i snart 7 mnd nå, og har ikke merket noe særlig bedring. Hvor lang tid tok det for deg? Jeg vet at lavkarbo kan virke for mange, men jeg er ikke insulinresisten, som mange med pcos er. Jeg har også et "problem" med mat, jeg er veldig kresen, og det er ikke så mye jeg liker, så lavkarbo er ikke aktuelt for meg, kunne sikkert tvunget meg til det en uke, men det hadde bare endt opp med at jeg ikke hadde spist noe på den uka, og lavkarbo er jo ment som en livsstilsendring helst.. Jeg har tenkt på det med laser, men det er oslo som er nærmest tror jeg, og det er over 3 timers reise, så det er litt vanskelig å gjennomføre pr nå. Men jeg skal ha det som backup:) Tips om nål kan jeg jo prøve, men den jeg har i ansiktet under øyenbrynet er bare en veldig liten klump, men huden rundt er rød, så det er derfor det syns så veldig, men jeg får prøve å "kvinne" meg opp å prøve en dag Takk for svar, og tar gjerne imot flere!! TS lavkarbo kan funke på pcos'ere uansett om du er IR eller ikke-... 1
solch Skrevet 23. januar 2012 #11 Skrevet 23. januar 2012 Det verste du kan gjøre er å klemme på den!! La kvisene være i fred, og ikke sminke de vekk, det blir bare verre. Men du kan jo prøve antibiotika kur? Men det er ofte siste utvei for folk, og utifra hva du skriver, så høres det ikke ut som at du er så veeldig plaget med kviser. Seriøst, det finnes folk med kviser på størrelser med tomater! Og selv hadde jeg ryggen full av kviser
iskaffe Skrevet 23. januar 2012 #12 Skrevet 23. januar 2012 Jeg har slike kviser som TS snakker om.... sånne som aldri går bort. De ligger dypt under huden, er røde, store og hovne. Men det går bare ikke ann å stikke hull på dem med nål. Det er en helt annen type kvise. Har slitt med dem i flere år og det er ingenting annet å gjøre enn å vente på at de går bort av seg selv.
Gjest . Skrevet 23. januar 2012 #13 Skrevet 23. januar 2012 Det verste du kan gjøre er å klemme på den!! La kvisene være i fred, og ikke sminke de vekk, det blir bare verre. Men du kan jo prøve antibiotika kur? Men det er ofte siste utvei for folk, og utifra hva du skriver, så høres det ikke ut som at du er så veeldig plaget med kviser. Seriøst, det finnes folk med kviser på størrelser med tomater! Og selv hadde jeg ryggen full av kviser Vis du leser hovedinlegget mitt så skriver jeg at jeg sliter med uren hud, men har lært meg å leve med det. Jeg er ikke veldig plaget i ansiktet, men jeg har mye kviser på ryggen og brystet, men jeg har hatt det i over 10 år, så man venner seg til det på en måte.. Jeg har prøvd noen forskjellige piller jeg har fått fra hudlege, men er ikke helt sikker på om det var antibiotika? Vet du hva de pillene heter? Jeg gikk på noen som het tetra eller lignende hvertfall, husker ikke alle navnene.. Har gått på en type med avlange piller med mange små hvite kuler i, og en type som var gule og røde.. Vet ikke om det forklarer så mye med.. hehe TS
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #14 Skrevet 23. januar 2012 Vis du leser hovedinlegget mitt så skriver jeg at jeg sliter med uren hud, men har lært meg å leve med det. Jeg er ikke veldig plaget i ansiktet, men jeg har mye kviser på ryggen og brystet, men jeg har hatt det i over 10 år, så man venner seg til det på en måte.. Jeg har prøvd noen forskjellige piller jeg har fått fra hudlege, men er ikke helt sikker på om det var antibiotika? Vet du hva de pillene heter? Jeg gikk på noen som het tetra eller lignende hvertfall, husker ikke alle navnene.. Har gått på en type med avlange piller med mange små hvite kuler i, og en type som var gule og røde.. Vet ikke om det forklarer så mye med.. hehe TS Prøv lavkarbo! eller prøv et par uker uten de verste karbo-bombene og se hva som skjer
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #15 Skrevet 24. januar 2012 Ren lavkarbo greier jeg nok ikke. Siden kostholdet mitt stort sett består av brød og div. pasta produkter + kjøttdeig. Men jeg skal prøve å kutte godt ned på karbohydratene en stund å se om det blir noe effekt av det, da er det kanskje lettere å gjøre det mer.. TS
solch Skrevet 26. januar 2012 #16 Skrevet 26. januar 2012 (endret) Vis du leser hovedinlegget mitt så skriver jeg at jeg sliter med uren hud, men har lært meg å leve med det. Jeg er ikke veldig plaget i ansiktet, men jeg har mye kviser på ryggen og brystet, men jeg har hatt det i over 10 år, så man venner seg til det på en måte.. Jeg har prøvd noen forskjellige piller jeg har fått fra hudlege, men er ikke helt sikker på om det var antibiotika? Vet du hva de pillene heter? Jeg gikk på noen som het tetra eller lignende hvertfall, husker ikke alle navnene.. Har gått på en type med avlange piller med mange små hvite kuler i, og en type som var gule og røde.. Vet ikke om det forklarer så mye med.. hehe TS Vet ikke hvilken type antibiotika det er. Men tror du hadde fått beskjed om det var antibiotika du hadde fått det utdelt? Men kan jo hende det bare er legen som kan få skrevet ut dette. Men er visst slik at det fører med seg masse bivirkninger osv. Husker legen nevnte det da jeg selv var veldig plaget med kviser overalt på kroppen, men sa at det var siste utvei. Heldigvis hjalp det med en sånn salve jeg skulle ha på om natten og skylde av om morgenen, samt med p-piller og en annen krem jeg skulle gå med på dagtid. Hadde også masse kvisearr, men de har begynt å blekne heldigvis. Nå når jeg får kviser er de mye mindre, og forsvinner fort uten å etterlate seg arr. Btw, så har min mor på 42 alltid vært veldig plaget med kviser. Lavkarbo hjalp for henne. Men nå mens hun skal begynne å gå over til normal kost igjen, har kvisene poppet frem. Så vet ikke hvor langsiktig det hadde vært å skulle gått på lavkarbo. Endret 26. januar 2012 av solch
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #17 Skrevet 26. januar 2012 Ren lavkarbo greier jeg nok ikke. Siden kostholdet mitt stort sett består av brød og div. pasta produkter + kjøttdeig. Men jeg skal prøve å kutte godt ned på karbohydratene en stund å se om det blir noe effekt av det, da er det kanskje lettere å gjøre det mer.. TS Du kan jo ikke forvente at det skal skje noe med huden din så lenge du bare spiser drittmat. Hva slags hudpleieprodukter er det du har prøvd?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #18 Skrevet 26. januar 2012 Vet ikke hvilken type antibiotika det er. Men tror du hadde fått beskjed om det var antibiotika du hadde fått det utdelt? Men kan jo hende det bare er legen som kan få skrevet ut dette. Men er visst slik at det fører med seg masse bivirkninger osv. Husker legen nevnte det da jeg selv var veldig plaget med kviser overalt på kroppen, men sa at det var siste utvei. Heldigvis hjalp det med en sånn salve jeg skulle ha på om natten og skylde av om morgenen, samt med p-piller og en annen krem jeg skulle gå med på dagtid. Hadde også masse kvisearr, men de har begynt å blekne heldigvis. Nå når jeg får kviser er de mye mindre, og forsvinner fort uten å etterlate seg arr. Btw, så har min mor på 42 alltid vært veldig plaget med kviser. Lavkarbo hjalp for henne. Men nå mens hun skal begynne å gå over til normal kost igjen, har kvisene poppet frem. Så vet ikke hvor langsiktig det hadde vært å skulle gått på lavkarbo. Legen hadde sikkert sagt det var antibiotika ja om det var det jeg hadde fått.. Husker ikke navnene på pillene, for det er 6-7 år siden jeg gikk på de.. Har også fått flere kremer, husker hvertfall noe som heter dalacin, basiron og epiduo, men det ga ikke effekt. Du kan jo ikke forvente at det skal skje noe med huden din så lenge du bare spiser drittmat. Hva slags hudpleieprodukter er det du har prøvd? Nå vil jeg ikke kall det bare drittmat det jeg spiser, brød er da helt norsk vanlig mat men gidder ikke "forsvare" kostholdet mitt. Av hudpleieprodukter har jeg forsøkt flere md formulation produkter, vichy normaderm, sebamed, dermalogica og declor. Det var noen jeg kom på, har prøvd et par merker til som jeg ikke husker navnet på. Noe av dette er jo apotekprodukter, men går vel under hudpleie allikevel. TS
solch Skrevet 26. januar 2012 #19 Skrevet 26. januar 2012 Har også fått flere kremer, husker hvertfall noe som heter dalacin, basiron og epiduo, men det ga ikke effekt. TS Basiron og dalacin gå ingen effekt hos meg heller, og dette er to reseptfrie kremer. Tok meg bryet å finne frem salven som jeg bruker på natterstid. Denne må man ha resept på! Heter Differin. Så forbedring etter kanskje 3-4 mnd. Husker ikke helt. Men er bare litt over et år siden jeg startet på denne, og jeg er så og si kvisefri i dag.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #20 Skrevet 29. januar 2012 Basiron og dalacin gå ingen effekt hos meg heller, og dette er to reseptfrie kremer. Tok meg bryet å finne frem salven som jeg bruker på natterstid. Denne må man ha resept på! Heter Differin. Så forbedring etter kanskje 3-4 mnd. Husker ikke helt. Men er bare litt over et år siden jeg startet på denne, og jeg er så og si kvisefri i dag. Er det den som er hvit tube som ligner på basiron? Isåfall så har jeg prøvd den også, uten effekt.. Har på følelsen av at kremer osv ikke virker, fordi kvisene mine kommer jo av pcos, og det er jo hormonene som "lager" dem, så derfor funker det ikke å behandle huden.. Er hverfall sånn det føles.. TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå