Gå til innhold

Skylling etter neseoperasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle forummedlemmer!

Jeg er riktignok en ung mann, men hver gang jeg lurer på noe så har kvinneguiden, nybaktmamma eller barnimagen svaret, så da poster jeg her. :-) Jeg har nylig, for fire dager siden, operert neseskilleveggen på Lovisenberg sykehus. Operasjonen gikk fint, skjønt jeg hadde håpet på lokalbedøvelse og ikke full narkose. Det måtte bli det sistnevnte siden det var en ganske omfattende jobb som skulle gjøres. Det første døgnet med tamponger i nesen var faktisk ikke så ille, men de siste to dagene har jeg ligget med noe som minner kraftig om influensa - det er plent umulig å gjøre noe annet enn å holde sengen. Det ene neseboret har åpnet seg såvidt; det andre er bom tett ennå.

Men - her skal det skylles med saltvann 6-8 ganger daglig. Metoden jeg ble gitt var at jeg skulle innhalere vannet gjennom nesen, for så å spytte det ut gjennom munnen. Men alt vannet renner rett ned i svelget og dette er kvalmende ubehagelig... Har noen noe erfaring på hva som fungerer bedre? Jeg vurderte å bruke nesehornet jeg har liggende, men pga arrvev i det ene neseboret som ennå ikke er borte så vil ikke dette fungere særlig heller.

Så får vi håpe at operasjonen medfører noe positivt etterhvert da! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ned nesehornet vil du jo også ha mulighet til å dirigere vannet til munnen (vanligvis ved å løfte haka, om jeg ikke husker feil). Da er det enklere å stenge svelget enn når du faktisk må inhalere vannet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...