miamarlena Skrevet 21. januar 2012 #1 Skrevet 21. januar 2012 jeg tror jeg har fått en betennelse på venstre side av tannkjøttet, lukter vondt når jeg tar fingen der og får avatil en ekkel smak i munnen. er litt sårt også. Har vært til tannlegen to ganger for rens/fjerning av tannstein men det kommer tilbake etter to uker ca.. hva kan jeg gjøre? Hilsen fotvilt
Frustrertpike Skrevet 21. januar 2012 #3 Skrevet 21. januar 2012 Det kan hende du pusser for hardt? Jeg anbefaler å kontakte tannlege så fort det lar seg gjøre. Du kan bruke noe som heter Flux klorhexidin som skal lindre, men denne skal ikke brukes over tid og bør rådslå med tannlegen. Pass på å ikke pusse for hardt, mange pusser tennene så hardt at det går utover tannkjøtt og tannhalser, noe som resulterer i tannkjøttbetennelse, ising, og blottede tannhalser. Knakjse du bør invistrere i en elektrisk tannbørste? De rengjør godt uten at det går hardt utover tannkjøttet. Husk å vær nøye med tanntråd og Interdentalbørster, som skal rengjøre godt melllom tenner. Hilsen tannlegedatter.. (hjernevasket sådan, men har hatt 1 hull:P) 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #4 Skrevet 21. januar 2012 Det kan hende du pusser for hardt? Jeg anbefaler å kontakte tannlege så fort det lar seg gjøre. Du kan bruke noe som heter Flux klorhexidin som skal lindre, men denne skal ikke brukes over tid og bør rådslå med tannlegen. Pass på å ikke pusse for hardt, mange pusser tennene så hardt at det går utover tannkjøtt og tannhalser, noe som resulterer i tannkjøttbetennelse, ising, og blottede tannhalser. Knakjse du bør invistrere i en elektrisk tannbørste? De rengjør godt uten at det går hardt utover tannkjøttet. Husk å vær nøye med tanntråd og Interdentalbørster, som skal rengjøre godt melllom tenner. Hilsen tannlegedatter.. (hjernevasket sådan, men har hatt 1 hull:P) tanntråd er det mest overvurderte pisset i verden. Ikke alle har så store sprikete hestetenner at man når til over alt heller. Jeg klarer bare å bruke tanntråd på de første tennene, fordi jeg har perfekte tenner og en normalt ikke-oversized slyngsekjeft som mange går rundt med. Snus er det beste middelet for å unngå hull hvertfall. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #5 Skrevet 21. januar 2012 tanntråd er det mest overvurderte pisset i verden. Ikke alle har så store sprikete hestetenner at man når til over alt heller. Jeg klarer bare å bruke tanntråd på de første tennene, fordi jeg har perfekte tenner og en normalt ikke-oversized slyngsekjeft som mange går rundt med. Snus er det beste middelet for å unngå hull hvertfall. Jeg har det kjempetrangt mellom tennene og sliter med å bruke vanlig tanntråd, men den som heter Easy Glide funker faktisk. Får du ikke den mellom tennene, har du sammengrodde tenner... :gjeiper: 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #6 Skrevet 21. januar 2012 Jeg har det kjempetrangt mellom tennene og sliter med å bruke vanlig tanntråd, men den som heter Easy Glide funker faktisk. Får du ikke den mellom tennene, har du sammengrodde tenner... :gjeiper: man skal ikke bruke tanntråd. Det har null hensikt. drikk et par tre glass vann etter måltidene og skyld tenna godt.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #7 Skrevet 21. januar 2012 Jeg glemte å si at TS kan prøve Corsodyl eller Hextril (kjøpes på apotek). Skyll med det morgen og kveld i ei ukes tid for å se om betennelsen går tilbake. Bare ikke bruk dette skyllemidlet over tid. Etter ei uke eller to bør du gå over til vanlig tannskyllevæske.
Frustrertpike Skrevet 21. januar 2012 #8 Skrevet 21. januar 2012 Jeg skal ikke påberope meg å være ekspert:P Men snus er iallefall ikke bra for tannkjøttet - i lengden. Er ikke sååå fan av vanig tanntråd jeg heller, men har en sånn jordan som man setter på slik at en slipper å hale og dra i tråden, men Interdentalbørsterer uunverlig for meg. Munnskyll er også alefa og omega for god munnhygiene:) Og husk, selv om du ikke ser plakket, betyr det ikke at det ikke er der som jeg sa, jeg er preget av min tannlegefar:P 1
miamarlena Skrevet 21. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 21. januar 2012 Det kan hende du pusser for hardt? Jeg anbefaler å kontakte tannlege så fort det lar seg gjøre. Du kan bruke noe som heter Flux klorhexidin som skal lindre, men denne skal ikke brukes over tid og bør rådslå med tannlegen. Pass på å ikke pusse for hardt, mange pusser tennene så hardt at det går utover tannkjøtt og tannhalser, noe som resulterer i tannkjøttbetennelse, ising, og blottede tannhalser. Knakjse du bør invistrere i en elektrisk tannbørste? De rengjør godt uten at det går hardt utover tannkjøttet. Husk å vær nøye med tanntråd og Interdentalbørster, som skal rengjøre godt melllom tenner. Hilsen tannlegedatter.. (hjernevasket sådan, men har hatt 1 hull:P) Takk for gode tips har aldri tenkt over det at jeg kanskje pusser for hardt. Har time hos tannlegen på onsdag
miamarlena Skrevet 21. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 21. januar 2012 jeg snuser forresten, men har lest at dette reduserer bakterier i munnen? Kan kosthold påvirke, foreksempel om jeg spiser mye sukker eller drikker pepsi max?
Saunet Skrevet 21. januar 2012 #11 Skrevet 21. januar 2012 tanntråd er det mest overvurderte pisset i verden. Ikke alle har så store sprikete hestetenner at man når til over alt heller. Jeg klarer bare å bruke tanntråd på de første tennene, fordi jeg har perfekte tenner og en normalt ikke-oversized slyngsekjeft som mange går rundt med. Snus er det beste middelet for å unngå hull hvertfall. Du har sikkert ikke sprikete hestetenner eller diger kjeft, men det kvalifiserer heller ikke deg til å ha en normal eller perfekt kjeft. Tanntråd mest overvurdert piss i verden, yeah right. Tar ikke dette tipset fra en som påstår at snus er bra for hygienen i kjeften. Heller bruke tanntråd en å bevist råtne tannkjøttet. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #12 Skrevet 21. januar 2012 man skal ikke bruke tanntråd. Det har null hensikt. drikk et par tre glass vann etter måltidene og skyld tenna godt. Du må gjerne skylle med vann hvis du synes det er godt nok. Jeg stoler ikke på at vann fjerner alle matrester og plakk, like lite som at jeg stoler på at vann alene fjerner alle urenheter i ansiktet eller at vann er nok til å vaske håret helt rent. Jeg får hull hvis jeg ikke bruker tanntråd, men null hull hvis jeg bruker tanntråd jevnlig. Tanntråd har ikke null hensikt for mine tenner. 2
Frustrertpike Skrevet 21. januar 2012 #13 Skrevet 21. januar 2012 jeg snuser forresten, men har lest at dette reduserer bakterier i munnen? Kan kosthold påvirke, foreksempel om jeg spiser mye sukker eller drikker pepsi max? Ja, men snus etser bort tannkjøttet over tid. Kosten påvirker selvsagt tannhelsen din. Pepsi max sliter veldig på emaljen, og sukker kan som kjent bidra til høyere fare for hull. Men så lenge du er flink med munnhugiene. Ta deg en tur til tannlegen. Er det lenge siden du har vært hos tannlegen forresten?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #14 Skrevet 21. januar 2012 Du må gjerne skylle med vann hvis du synes det er godt nok. Jeg stoler ikke på at vann fjerner alle matrester og plakk, like lite som at jeg stoler på at vann alene fjerner alle urenheter i ansiktet eller at vann er nok til å vaske håret helt rent. Jeg får hull hvis jeg ikke bruker tanntråd, men null hull hvis jeg bruker tanntråd jevnlig. Tanntråd har ikke null hensikt for mine tenner. jo det har den. bare slutt med all godterifråtsing du.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #15 Skrevet 21. januar 2012 Ja, men snus etser bort tannkjøttet over tid. Kosten påvirker selvsagt tannhelsen din. Pepsi max sliter veldig på emaljen, og sukker kan som kjent bidra til høyere fare for hull. Men så lenge du er flink med munnhugiene. Ta deg en tur til tannlegen. Er det lenge siden du har vært hos tannlegen forresten? Nope. det trekker seg litt tilbake, men det holder seg stabiltetterhvert. Null stress, snust i 7 år, null problemer.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #16 Skrevet 21. januar 2012 jo det har den. bare slutt med all godterifråtsing du. Jah, og du ser ikke den logiske bristen i trolleriet ditt? Skal vi se: La oss anta at jeg fråtser i godterier og at tanntråd bare er tull og fanteri som du påstår. Jeg fråtser i godteri og bruker ikke tanntråd, og får hull i tennene. Jeg fråtser i godteri og bruker tanntråd jevnlig, og får null hull. Hvis tanntråd er tull og fanteri, hvorfor får jeg null hull av å bruke tanntråd da? Nå er jeg spent på ditt kloke og allvitende svar.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #17 Skrevet 21. januar 2012 Jah, og du ser ikke den logiske bristen i trolleriet ditt? Skal vi se: La oss anta at jeg fråtser i godterier og at tanntråd bare er tull og fanteri som du påstår. Jeg fråtser i godteri og bruker ikke tanntråd, og får hull i tennene. Jeg fråtser i godteri og bruker tanntråd jevnlig, og får null hull. Hvis tanntråd er tull og fanteri, hvorfor får jeg null hull av å bruke tanntråd da? Nå er jeg spent på ditt kloke og allvitende svar. Dårlige gener vil jeg tro. Jeg har null hull, til tross for null emalje pga høyt brusforbruk i oppveksten. Man får ikke hull av å ikke bruke tanntråd. Man får hull av sukker og dårlig kosthold.
miamarlena Skrevet 21. januar 2012 Forfatter #18 Skrevet 21. januar 2012 Ja, men snus etser bort tannkjøttet over tid. Kosten påvirker selvsagt tannhelsen din. Pepsi max sliter veldig på emaljen, og sukker kan som kjent bidra til høyere fare for hull. Men så lenge du er flink med munnhugiene. Ta deg en tur til tannlegen. Er det lenge siden du har vært hos tannlegen forresten? Vert hos tannlegen for rens for ca 2 måneder siden, problemet er at bakteriene kommer tilbake og kun på den ene siden. tror jeg har noe som sitter langt nede i tannkjøttet
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #19 Skrevet 21. januar 2012 Dårlige gener vil jeg tro. Jeg har null hull, til tross for null emalje pga høyt brusforbruk i oppveksten. Man får ikke hull av å ikke bruke tanntråd. Man får hull av sukker og dårlig kosthold. Nå ror du deg bort. Du forklarer jo bare mulige grunner til hvorfor jeg får hull i tennene når jeg ikke bruker tanntråd. Du har ikke svart på hvorfor tanntråd funker på meg til tross for at du mener tanntråd er ubrukelig og at jeg etter dine teorier kan ha både dårlige gener og et elendig kosthold. Tanntråd funker fordi den kommer til mellom tennene og nedi tannkjøttranden og fjerner belegget som dannes i munnen når man spiser, inkludert belegg fra sukker og andre usunne saker Og tanntråd fjerner like mye eller lite plakk på tenner i munnen til noen med dårlige gener.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #20 Skrevet 21. januar 2012 Vert hos tannlegen for rens for ca 2 måneder siden, problemet er at bakteriene kommer tilbake og kun på den ene siden. tror jeg har noe som sitter langt nede i tannkjøttet Har du nevnt dette "problemområdet" for tannlegen/tannpleieren? Kanskje du kan få renset med saltvann nedi tannkjøttranden og penslet med fluor akkurat der du er mest plaget?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå