Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg bruker aldri tid på å skrape bilen om morgenen. Jeg fyller en 1,5 liters flaske med lunkent vann og tømmer over alle vinduene..tar ca 10 sekunder. Noen påstår at vannet fryser igjen rett etterpå, men det har jeg aldri opplevd. Og jeg har gjort dette i flere år nå.

Men det er viktig å ikke bruke for varmt vann, for da kan vinduene sprekke, har jeg hørt.

Jeg bruker aldri tid på å skrape bilen om morgenen. Jeg fyller en 1,5 liters flaske med lunkent vann og tømmer over alle vinduene..tar ca 10 sekunder. Noen påstår at vannet fryser igjen rett etterpå, men det har jeg aldri opplevd. Og jeg har gjort dette i flere år nå.

Men det er viktig å ikke bruke for varmt vann, for da kan vinduene sprekke, har jeg hørt.

Kommer vel an på hvor kaldt det er? Er det bare et par minus fryser det ikke nødvendigvis til, men om det er 15 minus ute så ville jeg ikke gjort det der.

• Liker 1
Gjest Consensio

Kommer helt an på hvor kaldt det er ja.

Det hender jeg også heller på vann om det bare er et par minusgrader.

Mannen min syns det var kjempesmart og gjorde det samme som meg en dag det var sviiiinkaldt.... Hele frontruta ble "glasert" og det tok lang tid før han klarte å fjerne isen

• Liker 1

Sikkert jævlig lurt å få det vannet ned ved gummipakningene i døra. Da sitter den bom fast!

Gjest Apophis

Hadde nekta han å kjøre ein millimeter før rutene var tint eller skrapt! Det utgjør ein fare for andre OG for dere som sitter i bilen, eg hadde aldri gamblet med mitt eller andres liv på den måten. Han kan fnyse alt han vil, men hva gjør han den dagen han klarer å kjøre over noen eller kræsjer inn i sida på ein bil han ikkje såg? For han har IKKJE full oversikt, samme hva han innbiller seg. Fjomp.

Vann + Bil i mange minusgrader = Gjenfryst alt mulig! Det er jo helt håpløst.

Synes den de-icer tingen på side nr. 1 så ganske genial ut.

Ellers funker det godt legge over en sånn beskyttelse når man parkerer for kvelden.

Ellers kan man gidde å skrape. Det tar faktisk ikke mer enn noen minutter (med mindre isen er helt j*vlig).

Til deg TS: Synes rett og slett du skal forlange at han skraper hele bilen, av åpenbare grunner (ikke at du har lyst til å se ut, den blir for dum). Sikkerhet, sikkhet, sikkerhet. Dere har deres egne barn i bilen, det er dyrebar last! I tillegg gidder ikke 90% av de som er ute og går i morgenmørket å bruke refleks. Det er vanskelig nok å se fotgjengerne om man faktisk har klar sikt.

Det finnes sikkert hundre grunner til til at han skal skrape skikkelig.

Kommer vel an på hvor kaldt det er? Er det bare et par minus fryser det ikke nødvendigvis til, men om det er 15 minus ute så ville jeg ikke gjort det der.

Er selvfølgelig enig i den, men jeg bor i en del av landet (langs kysten) der vi slipper unna den ekstreme vinteren, så det er sjeldrn veldig kaldt her.. Har hatt plussgrader i et par uker nå, de siste dagene har vært kaldere men max -5.

Annonse

Min mann skraper kun sin side av bilen om vinteren. Våre jobber er like ved hverandre, og vi starter samtidig. Derfor kjører vi sammen til jobb, via barnehagen med ungene.

Det er han som har "oppgaven" med å klargjøre bilen om morgenen, så tar jeg påkledningene av ungene. Problemet er at han bare skraper sin side av bilen. Dvs. halve frontruta og kun vinduene på høyre framdør og bakdør. Resten er nediset når det er frost ute.

Jeg har sagt at dette sannsynligvis er ulovlig og han risikerer bot om han blir stoppet, og at det er farlig med dårlig sikt. Men han sier at han har full oversikt, og at rutene uansett tiner i løpet av ca. 10-15 minutter (noe som forsåvidt stemmer).

Men jeg sitter i "mørket" fram til isen på rutene er smeltet, og da er over halve turen unnagjort. Jeg synes det er sjofelt av ham. Men han fnyser bare av det hele og sier jeg kan jo bare legge med å duppe litt av frem til vi er fremme.

Er jeg for kravstor når jeg mener han bør skrape alle vinduene på bilen?

Kansje dere kan bytte på jobben? Du tar bilen,og han ungene?

Og du fortsetter å utsette ungene for fare,risikerer livet til de ,og dere?

Gjør noe. Enten bytter dere på,eller du bruker tre min ved bilen om morgenen(deler da på ungene først)

He he fra spøk til alvor, det er den som kjører som har ansvar for at sikten er i orden.

Er dere foreldre eller unger som leker foreldre? Slike personer har ikke noe i trafikken å gjøre. Det er vel ingen her som ønsker å treffe en bli med en fører i trafikken som ikke har oversikt og ser det en skal selv om personen mener dette selv når ruter foran B-stopler ikke er frie for is og snø.

Forskrift om bruk av kjøretøy http://lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html#1-3

§ 1-3. Utsyn

Føreren skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider, derunder påse at snø, is, dugg eller merke eller annen gjenstand ikke hindrer sikten eller virker forstyrrende.

Lov om vegtrafikk (vegtrafikkloven).http://lovdata.no/all/tl-19650618-004-003.html#13

§ 13. Krav til kjøretøyer og bruk av kjøretøyer.

Kjøretøy skal være bygget, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at det kan brukes uten å volde unødig fare eller ulempe og uten å skade veg.

Som TS og andre ser har "forskrift on bruk av kjøretøy" et punkt om det TS tar opp med hjemmel i vegtrafikkloven,

Reaksjonen fra politi og påtalemyndighet er avhengig av overtredelsegraden.

• Liker 1
Annonse

Til deg TS: Synes rett og slett du skal forlange at han skraper hele bilen, av åpenbare grunner (ikke at du har lyst til å se ut, den blir for dum). Sikkerhet, sikkhet, sikkerhet. Dere har deres egne barn i bilen, det er dyrebar last! I tillegg gidder ikke 90% av de som er ute og går i morgenmørket å bruke refleks. Det er vanskelig nok å se fotgjengerne om man faktisk har klar sikt.

Det finnes sikkert hundre grunner til til at han skal skrape skikkelig.

Man trenger bare skrape de tre fremste vinduene + speilene. Men jeg er enig, slik han holder på nå, er uholdbart.

Hva er galt med å legge en tophat på bilen?

Jeg legger den på om kvelden, og slipper all skrapingen om morningen. Mistenker din mann for å være latere enn meg.

Og man tar overhode ingen sjanser i trafikken.

Denne er fin:http://www.jula.no/bilovertrekk-619203

Endret av hjertesukka

Min mann skraper kun sin side av bilen om vinteren. Våre jobber er like ved hverandre, og vi starter samtidig. Derfor kjører vi sammen til jobb, via barnehagen med ungene.

Det er han som har "oppgaven" med å klargjøre bilen om morgenen, så tar jeg påkledningene av ungene. Problemet er at han bare skraper sin side av bilen. Dvs. halve frontruta og kun vinduene på høyre framdør og bakdør. Resten er nediset når det er frost ute.

Jeg har sagt at dette sannsynligvis er ulovlig og han risikerer bot om han blir stoppet, og at det er farlig med dårlig sikt. Men han sier at han har full oversikt, og at rutene uansett tiner i løpet av ca. 10-15 minutter (noe som forsåvidt stemmer).

Men jeg sitter i "mørket" fram til isen på rutene er smeltet, og da er over halve turen unnagjort. Jeg synes det er sjofelt av ham. Men han fnyser bare av det hele og sier jeg kan jo bare legge med å duppe litt av frem til vi er fremme.

Er jeg for kravstor når jeg mener han bør skrape alle vinduene på bilen?

merkelig å lese mange av svarene som kommer inn her. De fleste mener mannen er en idiot.Hvorfor så lite ang TS her? Hun har da et klart ansvar for hvilke måte hun frakter ungene til barnehagen.

Hun fritar seg selv for alt ansvar. Hun syns det er ille å sitte på uten å kunne se.

lenge siden jeg har lest noe så tafatt som dette,og så ansvarsløst.

Dette har tydeligvis gått bra lenge,men la oss si at denne flaksen stopper en dag. Det skjer en alvorlig ulykke med skade på personer og barn. Det kan være andre sine barn,som er på veg til skole,som sjåføren ikke ser,han kan smelle inn i en annen bil som han oppdaget forsent. Så kommer polisen. Nediset bil,ingen sikt ut av høyre vindu.

Her er noen drept,noen skadet

han mister lappen,bilen er ødelagt

Hvordan skal du organisere hverdagen etter dette(om du overlever)

Hva sier du til polisen når de spør hvorfor du satt der med nediset vindu?

Skal du si: min mann skrapet ikke? Vet du,så nekete er det ikke lov å være.

Ikke tenk tanken,det går bra,for det alltid har gått bra.

At han sier at han har full kontroll? det kan han jo ikke ha siden du tar opp spørsmålet her inne

• Liker 1

Man trenger bare skrape de tre fremste vinduene + speilene. Men jeg er enig, slik han holder på nå, er uholdbart.

Sa jeg noen gang noen ting om antall ruter som må skrapes? :gjeiper:

Når fyren bare skraper førerruta og halve frontruta skraper han jo ikke skikkelig.

Eksen min var fæl på det der, han dro skrapa en gang over, sånn ca midt på frontruta og satt og myste ut gjennom den streken. En gang ble han tilogmed stoppet av politiet, men det var mørkt og han hadde en kompis som røyket i bilen, så politiet trodde bare det var røykfullt.

Flaks for eks, men han hadde fortjent en bot for det.

Selv skraper jeg hele bilen, inkl. bakrutene og de bakerste rutene (kjører stasjonsvogn). Liker nemlig å se når jeg rygger ut fra p-plassen :lur:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...