Gå til innhold

Midjemål over 80 cm.......

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jada, enda en "er jeg for feit" tråd :fnise: Trodde ALDRI jeg skulle lage en, men etter å ha lest denne artikkelen http://www.kk.no/887392/sjekk-om-midjemaalet-ditt-er-passe har jeg litt små panikk :sjenert:

Meg:

Høyde: 178

Vekt: 62

BMI: 19,6

Midjemål: 87 (Målte i navlehøyden, alltid målt lengre opp tidligere...Er MYE smalere der)

Hoftemål: 97

Midjehoftemål ble da: 0,89

Jeg har dermed over 0,8 som man ikke skal ha, og midjemålet mitt er 87 (!!) og skal vist ikke være over 80.

Jeg har tidligere alltid målt midjen lengre opp, men når jeg måler i navlehøyde får jeg altså over 87...

Måler jeg feil, eller er det bare å starte slankingen?

Hvilken av disse to er rett måte å måle på:

http://tinyurl.com/7n2syym

http://tinyurl.com/84azuth

Endret av Tropic
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest meg til at midjemålet skal måles 1-2 cm ovenfor navlen.

Er vel kanskje ikke så ulikt deg når det gjelder forhold vekt/høyde og midjemål.

Skrevet

Har lest meg til at midjemålet skal måles 1-2 cm ovenfor navlen.

Er vel kanskje ikke så ulikt deg når det gjelder forhold vekt/høyde og midjemål.

Det jeg alltid har trodd også, at den ikke skal måles over navlen slik jeg forsto ut i fra artikkelen, men litt over, og da er jeg under 80 cm iallefall.

Gjest LightBulb
Skrevet

Midjen måles der du er smalest. Er hvertfall det jeg har hørt :)

Skrevet

dette lurer jeg og fælt på. jeg har ekstrem forskjell på der det er smalest, 79cm, og navlemål, 131. nå veier jeg 105, og nesten all vekta ligger på sidene. kunne omtrent ha en tvillig i hver elskovshåndtak. jeg hadde samme fasong når jeg veide 50 også. da var målene 62cm/94cm. når jeg veide 50 kunne jeg liksomt ikke helt skjønne at jeg hadde farlig midjemål, for jeg var omtrent bare muskler + elskovshåndtak...... :sjenert:

Skrevet

jeg er 96 rundt midjen, og six-pacen vises. er dude da, men drit nå jævlig i alt av mål og vekt.

Skrevet

Jeg fikk også panikk etter å ha lest artikkel på artikkel som forteller at man omtrent omkommer at midjemål over 80 cm.

Jeg er høy som deg, og har lenge trent 4 ganger i uken og spist sunt.

Men, jeg var ganske overbevist om at jeg hadde veldig høy fettprosent, all informasjon tilsier jo det.

Så, når jeg da tok en full kroppsanalyse viste det seg at jeg hadde en fettprosent under ideelt for min vekt/høyde, og jeg hadde overhodet ikke helsefarlige fettdeponier.

I tillegg var idealvekten min faktisk 1 kg mer enn jeg veier :P

Så mitt eneste tips til deg er å gjøre det samme som meg: trene jevnlig kombinasjon av styrke og kondis, og spiser variert og sunt. Ikke slanke deg.

Skrevet

Ja, men det er jo godt å høre at det er flere som er over 80 cm, men fremdeles ikke akkurat overvektig.. Tenkte jo jeg nå var i kjempe fare for alt av hjertesykdommer og div.

Skrevet

dette lurer jeg og fælt på. jeg har ekstrem forskjell på der det er smalest, 79cm, og navlemål, 131. nå veier jeg 105, og nesten all vekta ligger på sidene. kunne omtrent ha en tvillig i hver elskovshåndtak. jeg hadde samme fasong når jeg veide 50 også. da var målene 62cm/94cm. når jeg veide 50 kunne jeg liksomt ikke helt skjønne at jeg hadde farlig midjemål, for jeg var omtrent bare muskler + elskovshåndtak...... :sjenert:

oj, fant dagboka fra "gamledager" var 52/94...

Skrevet

Det som er farlig er fettet som samles på magen, men det er også forskjell på om det er underhudsfett eller om det er fett som ligger rundt organene ("inni magen"). Så midjemål alene er ikke nok for å avgjøre om du trenger å bekymre deg eller ikke :)

Skrevet

Midjemål på 80 cm er det er gjennomsnittlig høy kvinne skal ha, du som er en god del høyere enn gjennomsnittet kan derfor ha større midjemål uten at dette er farlig. Mens en som er lavere enn gjennomsnittet bør ha midjemål som er mindre enn 80 cm.

Du kan bare ta det med ro!

Skrevet

Det som er farlig er fettet som samles på magen, men det er også forskjell på om det er underhudsfett eller om det er fett som ligger rundt organene ("inni magen"). Så midjemål alene er ikke nok for å avgjøre om du trenger å bekymre deg eller ikke :)

Jepp, og dette kan man unngå ved å ha et lavt til moderat sukkerinntak samt usunne fettyper.

Sukker er visst en av de tingene hvor overskuddet du ikke forbrenner legger seg rundt organene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...