Gå til innhold

hvilket objektiv kan jeg kjøpe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Du kan vel i teorien bruke et hvilket som helst objektiv.

Nå så ikke jeg helt hvilket bilde du mente da det kom opp flere bilder.

Det er viktig med gode objektiver, men det er ikke det som ene og alene avgjør hvor bra bilder du tar, men hvordan du bruker kameraet, lys, vinkler, innstillinger osv osv

Man trenger makroobjektiv for å ta makrobilder og man må ha zoom for å ta bilder av noe som er langt borte, men sånn bortsett fra slike ting så er deg som avgjør hvor bra et bilde blir.

Jeg har tatt et vinnerbilde (i en annerkjent fotokonkurranse - ikke lokalavisen liksom) med et dårlig lommekamera.....så det er mulig å ta bra bilder med dårlige objektiver/kameraer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Consensio

joooo spesielt det som har blurry bakgrunn? nr 3

Å få uskarp bakgrunn har ingenting med objektivet å gjøre, men innstillinger på kameraet eller photoshop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan oppnå uskarp bakgrunn uansett hvilket objektiv man bruker, men jo større blenderåpning, jo mer uskarp blir bakgrunnen. Hvis du er ute etter uskarp bakgrunn, anbefaler jeg å gå for 50mm f/1.4. Ellers kan du også oppnå uskarp bakgrunn med det objektivet du allerede har (antar du har kitobjektivet som følger med kameraet) ved å zoome helt inn og bruke laveste blendertall, som sikkert er f/3.6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan oppnå uskarp bakgrunn uansett hvilket objektiv man bruker, men jo større blenderåpning, jo mer uskarp blir bakgrunnen. Hvis du er ute etter uskarp bakgrunn, anbefaler jeg å gå for 50mm f/1.4. Ellers kan du også oppnå uskarp bakgrunn med det objektivet du allerede har (antar du har kitobjektivet som følger med kameraet) ved å zoome helt inn og bruke laveste blendertall, som sikkert er f/3.6.

Takk ! :)

Er ikke interessert i å bruke photoshop, vil ha fine bilder med en gang jeg tar de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Takk ! :)

Er ikke interessert i å bruke photoshop, vil ha fine bilder med en gang jeg tar de

Ta deg et fotokurs eller lær deg å bruke kameraet på egenhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Man kan oppnå uskarp bakgrunn uansett hvilket objektiv man bruker, men jo større blenderåpning, jo mer uskarp blir bakgrunnen. Hvis du er ute etter uskarp bakgrunn, anbefaler jeg å gå for 50mm f/1.4. Ellers kan du også oppnå uskarp bakgrunn med det objektivet du allerede har (antar du har kitobjektivet som følger med kameraet) ved å zoome helt inn og bruke laveste blendertall, som sikkert er f/3.6.

Dette ville jeg også anbefalt. Jeg er ingen fotograf, men får fine portrettbilder ved å bruke denne typen fastlinse. Skarpt portrett i forgrunnen og "blurry" bakgrunn. Og det samtidig som jeg er elendig til å ta bilder.

Men en del av de bildene ts linker til, holder det nok ikke bare med en slik linse, for det er også litt spesiell lyssetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel i teorien bruke et hvilket som helst objektiv.

Nå så ikke jeg helt hvilket bilde du mente da det kom opp flere bilder.

Det er viktig med gode objektiver, men det er ikke det som ene og alene avgjør hvor bra bilder du tar, men hvordan du bruker kameraet, lys, vinkler, innstillinger osv osv

Man trenger makroobjektiv for å ta makrobilder og man må ha zoom for å ta bilder av noe som er langt borte, men sånn bortsett fra slike ting så er deg som avgjør hvor bra et bilde blir.

Jeg har tatt et vinnerbilde (i en annerkjent fotokonkurranse - ikke lokalavisen liksom) med et dårlig lommekamera.....så det er mulig å ta bra bilder med dårlige objektiver/kameraer

Enig med deg. Det er ikke objektivet som har noe å si, men fotografen. Det er den som tar bildene som avgjør om bildene blir bra eller ikke. Lys, komposisjon, tekniske innstillinger, motiv, osv.

Jeg har hatt fotoutstilling og solgt bilder som er tatt med et enkelt og rimelig kompaktkamera, så man trenger absolutt ikke ha fantastiske objektiver for å ta slike bilder TS viser til her.

TS, kanskje du kan ta et fotokurs i nærheten av der du bor for å lære mer om innstillinger, komposisjon, osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

2shy:

Ja, du sier noe veldig viktig. Jeg har samme opplevelse som deg ved at jeg har solgt bilder tatt med et såkalt dårlig kompaktkamera.

Det lille kameraet ga meg noen begrensninger selvfølgelig. Jeg kunne ikke forstørre bildet uten at det gikk utover kvaliteten, men bildene ble jo kjempebra når jeg hadde det rette motivet, på det rette tidspunktet med tanke på lysforhold.

Jeg kan ikke si at de bildene ble så mye dårligere enn de bildene jeg tar nå med fotoutstyr verdt nærmere 80.000 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Men da er dere antageligvis veldig flinke til å ta bilder. ;) For meg som er håpløs til å ta bilder tross fotokurs og det hele, hjelper det med litt bedre utstyr. Mest for egen del, at jeg får fine feriebilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Og en ting til.

Om man ser et bilde som noen har tatt av f.eks et hus, så kan man ikke bare gå til det huset på en hvilken som helst dag og ta bilde av samme huset og forvente samme resultat.

Man må tenke på at det lyset forandrer seg hele tiden, og er helt forskjellig kl 8 om morgenen og kl 8 om kvelden.

Som når jeg og mannen er ute å kjører og jeg ber ham stoppe fordi jeg bare må ta bilde av noe jeg ser, så sier han at jeg kan jo ta det bilde på vei tilbake. Men da er jo lyset helt annerledes og jeg ville ikke klart å fått samme motiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Consensio

Men da er dere antageligvis veldig flinke til å ta bilder. ;) For meg som er håpløs til å ta bilder tross fotokurs og det hele, hjelper det med litt bedre utstyr. Mest for egen del, at jeg får fine feriebilder.

Jeg har sett folk kjøpe seg dyrt fotoutstyr og har akkurat like dårlige bilder som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2shy:

Ja, du sier noe veldig viktig. Jeg har samme opplevelse som deg ved at jeg har solgt bilder tatt med et såkalt dårlig kompaktkamera.

Det lille kameraet ga meg noen begrensninger selvfølgelig. Jeg kunne ikke forstørre bildet uten at det gikk utover kvaliteten, men bildene ble jo kjempebra når jeg hadde det rette motivet, på det rette tidspunktet med tanke på lysforhold.

Jeg kan ikke si at de bildene ble så mye dårligere enn de bildene jeg tar nå med fotoutstyr verdt nærmere 80.000 kr

Jeg har kjøpt meg et kompaktkamera (1500-2000 kr) som gir meg mer muligheter i forhold til innstillinger, som tar veldig gode bilder. Jeg bruker faktisk dette kameraet langt mer enn speilrefleks, fordi det er så mye lettere å ta med seg. Super kvalitet på bildene.

Jeg har sett folk kjøpe seg dyrt fotoutstyr og har akkurat like dårlige bilder som før.

Nettopp. Før man investerer i dyrt fotoutstyr bør man lære se å ta bilder. Lære seg om lyssetting, komposisjon, motiv, innstillinger, osv. Man blir ikke en flink fotograf fordi man har bra utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få uskarp bakgrunn har ingenting med objektivet å gjøre, men innstillinger på kameraet eller photoshop

Uklar eller "blurry" bakgrunn får du kun ved å bruke objektiv med relativt stor største blenderåpning (f eks objektiv med blender f1,4).

Det kan ikke gjøres i kameraet!

Generelt kan du si at jo større blender og jo nærmere du er motivet, dess mer uklar blir bakgrunnen (og forgrunnen). Det som egentlig skjer er at området som er i fokus, begrenses.

Det kan lages en tilsvarende (men "uekte") effekt i Photoshop, men det blir skjelden like elegant.

Her kan du se endring i bakgrunnsuskarphet fra blender 4 (mindre) til 1,4 (stor):

http://edwinsetiawan.wordpress.com/2008/05/22/aperture-f4-vs-f2-vs-f14/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uklar eller "blurry" bakgrunn får du kun ved å bruke objektiv med relativt stor største blenderåpning (f eks objektiv med blender f1,4).

Det kan ikke gjøres i kameraet!

Generelt kan du si at jo større blender og jo nærmere du er motivet, dess mer uklar blir bakgrunnen (og forgrunnen). Det som egentlig skjer er at området som er i fokus, begrenses.

Det kan lages en tilsvarende (men "uekte") effekt i Photoshop, men det blir skjelden like elegant.

Her kan du se endring i bakgrunnsuskarphet fra blender 4 (mindre) til 1,4 (stor):

http://edwinsetiawan.wordpress.com/2008/05/22/aperture-f4-vs-f2-vs-f14/

Det concensio mente var nok at det ikke spillte noen rolle hva slags objektiv man bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...