Gå til innhold

Utak av ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop begynt i ny jobb hvor jeg jobber 3-delt turnus, 80% stilling.

Noen uker jobber jeg bare 22 timer og andre opp til 45 t i uken, dette jevner seg ut i løpet av en 12 ukers turnus.

Men så lurer jeg på: hvis jeg tar ferie en uke hvor jeg bare har 3 vakter, bruker jeg da opp 5 feriedager eller blir jeg bare trukket feridager for det antallet vakter jeg har i feriukene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir regnet som en hel ferieuke. Grunnen er at du egentlig bare har krav på 80% ferie på 80% stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber turnus, dog kun i 50%-stilling. Her er det slik at jeg får ferie de dagene jeg egentlig skal jobbe. Jeg får utdelt x-antall feriedager pr år, mesteparten må brukes på de tre ukene jeg får med ferie om sommeren. Utenom det så har jeg, si, fem dager, som jeg da kan bruke når jeg ønsker det. Det betyr at en uke jobber jeg 3 dager, da får jeg fri de andre dagene jeg ikke har turnus, og ferie de tre dagene jeg jobber.

Med andre ord, jeg bruker ikke opp syv feriedager når jeg har én ferieuke, da jeg aldri jobber mer enn fem dager i løpet av en uke. Det er da de fem dagene som vil telle, ikke selve uka.

Jeg jobber 50%-stilling, men jeg har fire uker ferie i året. Selv om jeg har like mye ferie som de som jobber 100%, så får jeg kun betalt tilsvarende min stilling.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm ok

Må sørge for å ta ferie i de ukene med mest vakter da.... er jo tullete å ta feriedager når man har fri fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm ok

Må sørge for å ta ferie i de ukene med mest vakter da.... er jo tullete å ta feriedager når man har fri fra før.

Vel, det er jo det du må kanskje spørre om, for for min del lønner det seg ikke å ta ut ferie de ukene jeg har flest vakter.

La oss ta et eksempel. Jeg har ferie i tre uker til sommeren. Min vaktplan er følgende:

Uke 1: 3 dager oppført jobbing

Uke 2: 5 dager oppført jobbing

Uke 3: 3 dager oppført jobbing

Jeg har da 11 dager med ferie. Resten har jeg fri.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Yvonne, det forige svaret mitt skrev jeg samtidig som deg, på svaret fra AB over...

Blir helt forvirra av dette jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette spørs helt om arbeidsgiver teller ferie som hele uker, eller som enkeltdager. Dersom de regner hele uker telles hele uka som ferie, også de dagene du ordinært har fri. Da kan det raskt bli skjevhet i forhold til hvor mange faktiske vakter de forskjellige arbeidstakerene får ferie, og arbeidsgiver vil da ofte gå inn og styre ferien, dvs. at ingen får ferie kun i de ukene han eller hun har mest vakter.

Enklest er det dersom arbeidsgiver regner ferie som enkeltdager, dvs. at man ser på hvor mange vakter du har på 5 uker i gjennomsnitt (dersom du har 5 ukers ferie) og dette er antallet vakter du får fri. Man teller da ikke ordinære fridager som feriedager, kun de dagene du skulle hatt en vakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har plukkdager istedenfor ferieuker. Plukkdagene baserer seg på antall dager en jobber i året. Jeg har 60 % stilling i turnus og har 12 plukkdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...