Gå til innhold

Hvordan sjekke for PCO/PCOS

Fremhevede innlegg

Skrevet

Først: Finnes det ut av via blodprøve? :)

Kan jeg be fastlegen ta en blodprøve av meg uten å si hva han skal lete etter? Eller må jeg si at jeg lurer på om jeg har PCO/PCOS?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, jeg tror nok du må si til legen hvorfor du ønsker å få tatt blodprøvene? Kan jeg få spørre hvorfor du IKKE vil at legen skal vite det?

For å finne ut om man har pcos tar man blodprøve og en innvendig ultralyd av eggstokkene.

Skrevet

De tar blodprøve først, for å sjekke hormonene dine. Men de setter ikke diagnose kun på det, du må ha innvendig ultralyd også. Jeg fikk hvertfall ikke diagnosen kun på blodprøvesvar.

Men du må nok si hvertfall at du vil ha sjekket hormon-nivå. For ellers så vet de jo ikke hva de skal se etter.

Skrevet (endret)

Du må få henvisning til gynekolog, og gynekologen vil undersøke deg og ta innvendig ultralyd, og rekvirere nødvendige hormonprøver. Henvisning gis nok ikke uten at du har store plager, eller har ønske om barn men ingen menstruasjon. Det er få behandlingsmuligheter, utover tiltak du kan gjøre selv som vektreduksjon og kostholdsbehandling, eller dersom det er kombinert med insulinresistens (da kan metformin forsøkes dersom man ønsker barn).

PCO/PCOS er ikke en enkelt diagnose, men en merkelapp legene bruker når de observerer cyster på eggstokkene kombinert med hormonforstyrrelser og lange/uregelessige sykluser, som innimellom kan være kombinert med hår/hud problemer. Mange leger slenger ut diagonsen i hytt og pine uten å vite hva de snakker om.

Du spør om du kan spørre legen om blodprøve uten å si for hva.... For det første må legen rekvirere hva de skal teste for - laberatoriet kan teste blodet ditt for hundre ulike ting, når man misstenker PCOS er det 5-10 hormoner på en gitt dag som skal undersøkes. For det andre vil nok ikke legen gjøre dette da de ikke har spesialkompetanse innen denne typen hormonforstyrrelser, eller apparat for innvendig ultralyd, du må til gynekolog.

Endret av Athene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...