AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #21 Skrevet 20. januar 2012 ts, jeg har to etternavn, ene som 20 heter og det andre som 20 heter. Han har et som 140 heter og 24000 heter. Den sistnevnte blir ikke med videre i alle fall vanskelig å velge altså
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2012 #22 Skrevet 20. januar 2012 Dere vet at hvis man skal ha 2 etternavn må det være bindestrek mellom navnene, f.eks. olsen-hansen. Ellers må det ene navnet være mellom navn og det andre etternavnet. Er ikke lov med 2 etternavn i Norge. Og hvis noen tror de har 2 etternavn så må de sjekke på folkeregistre for det er ikke mulig, da setter de det første etternavnet som mellom navn og det andre som etternavn..
Casall Skrevet 20. januar 2012 #23 Skrevet 20. januar 2012 Max 2, men helst bare et. Dere kan da så spesielle navn at dere må videreføre alle 4? Jeg har to og skulle ønske de hadde droppet det ene som hele verden heter.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #24 Skrevet 20. januar 2012 Dere vet at hvis man skal ha 2 etternavn må det være bindestrek mellom navnene, f.eks. olsen-hansen. Ellers må det ene navnet være mellom navn og det andre etternavnet. Er ikke lov med 2 etternavn i Norge. Og hvis noen tror de har 2 etternavn så må de sjekke på folkeregistre for det er ikke mulig, da setter de det første etternavnet som mellom navn og det andre som etternavn.. Vet det Sier likevel jeg har to etternavn selv om det ene egentlig er et mellomnavn. Men for meg er det på en måte som to etternavn Når jeg har snakket med andre om dette, virker det som de fleste KALLER de begge etternavn.. Når man sier mellomnavn tenker jeg mer "anna louise", altså to fornavn om du skjønner Men ja, du har jo helt rett Jeg bare kaller det det likevel
Lemona Skrevet 21. januar 2012 #25 Skrevet 21. januar 2012 Nå går det bare an å ha ett etternavn. Vi valgte det etternavnet som var mest sjeldent. Det samme gjorde vi. Jeg heter det jeg alltid har hett, mens barna har mannens etternavn. Må si at jeg ikke helt skjønner dette med å føre navnene videre for enhver pris. Hvis begge parter har spesielle etternavn kan jeg skjønne at det blir en diskusjon, men det må jo stoppe seg på et tidspunkt. Når Ola Hansen-Jensen får barn med Kari Johnsen-Olsen blir det jo veldig tungvindt om disse skal hete Hansen-Jensen-Johnsen-Olsen.
*Frida* Skrevet 21. januar 2012 #26 Skrevet 21. januar 2012 Jeg er så gammeldags at jeg synes det holder lenge med ett etternavn. Enig! Når Ola Hansen-Jensen får barn med Kari Johnsen-Olsen blir det jo veldig tungvindt om disse skal hete Hansen-Jensen-Johnsen-Olsen. Nettopp! Me har kvart vårt etternavn, og våre små har sin pappa sitt etternavn. Begge aktuelle etternavn er korte og hadde passa fint ilag, men for oss var to etternavn (altså mellomnavn + ettternavn) heilt unødvendig. Både eg og min sambuar har navn etter våre fedre, og det syns eg er heilt ok!
~white lady~ Skrevet 22. januar 2012 #27 Skrevet 22. januar 2012 Vi klarte ikke å bli enige, så her ble det bindestrek mellom etternavna. Vet ikke helt hva vi hadde gjort idag, igrunn synes jeg vi alle kunne hatt mitt etternavn, det er passe kort, sjeldent og klinger godt til guttungens fornavn
Gjest Bomullsdott Skrevet 22. januar 2012 #28 Skrevet 22. januar 2012 Å ha mer enn ett foran og ett etternavn er en uting. Tre navn totalt kan til nød gå, men når jeg ser folk med totalt fire navn, får jeg oppriktig lyst til å slo hodet i en hard stein.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #29 Skrevet 22. januar 2012 Jeg beholdt mitt etternavn da vi giftet oss og det var en selvfølge for meg. Vår eldste har fått mitt etternavn og farens som mellomnavn. Vår yngste har farens etternavn og mitt som mellomnavn. Ingen har problemer med det og alle er såre fornøyde.
Gjest chiki Skrevet 22. januar 2012 #30 Skrevet 22. januar 2012 Jeg har 2 kjempe vanlige navn(45 000 og 50 000 som heter:p), mens samboeren min har ett som bare 370 personer heter. Synes hans er fint. Datteren vår fikk kun hans etternavn, og jeg vil også ta hans navn om vi gifter oss:)
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #31 Skrevet 22. januar 2012 Gutten min har mitt mellomnavn som mellomnavn og farens etternavn. Jeg har aldri hørt at han har brukt mellomnavnet. Han presenterer seg konsekvent som "fornavn etternavn" og det skulle ikke forundre meg om han går til Folkeregisteret og får slettet mellomnavnet en vakker dag. Det er et helt ok navn så det er ikke det at han misliker selve navnet, han bare synes det er tungvindt.
Gjest Macha Mong Ruad Skrevet 22. januar 2012 #32 Skrevet 22. januar 2012 Merker noen besteforeldre som ikke kommer til å bli like glade for valget... Det burde de tenkt på da de gav sine egne barn to etternavn. Dersom de hadde så sterke ønsker til hvilket som skal gå videre kunne de gitt sin stemme den gangen. Hvis de klager får du bare forklare dem at ungen selvsagt ikke kan ha fire etternavn. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #34 Skrevet 22. januar 2012 Hos oss har barna kun ett etternavn - pappaens. Jeg synes ett etternavn holder (jada, vet også det heter mellomnavn + etternavn dersom det ikke brukes bindestrek, men dere skjønner...), og er så lite politisk korrekt at jeg vedlikeholder tradisjonen om at det er pappas navn som videreføres! Jeg er veldig glad i mitt eget etternavn, har derfor enda ikke bestemt meg om jeg skal ta hans navn når vi gifter oss til sommeren - men det blir enten-eller for min del også.
sullå Skrevet 22. januar 2012 #35 Skrevet 22. januar 2012 Både jeg og samboeren min har et etternavn, og jeg kan godt tenke meg å gi våre fremtidige kun ett. Jeg ser også fordelen med at alle har samme etternavn, da vi tross alt blir en familie. Men jeg vet at vi begge gjerne vil beholde navnet vi har. Foreløbig er det verken barn eller bryllup på gang, så vi har tid på oss til å bli enige
Ciara Skrevet 22. januar 2012 #36 Skrevet 22. januar 2012 I utgangspunktet foretrekker jeg ett fornavn og ett etternavn. Det fikk vi ikke til, for både mannen og jeg ønsket at sønnen vår skulle ha vårt etternavn. Han har derfor ett fornavn og to etternavn, mitt er sist.
Fru Filifjonka Skrevet 23. januar 2012 #37 Skrevet 23. januar 2012 Sønnen vår har mitt som mellomnavn og farens etternavn. For meg var det en selvfølge å videreføre etternavnet mitt. Navnet er et kompromiss siden jeg ville ha mitt sist mens mannen ville ha sitt som eneste. Jeg beholdt mitt etternavn da vi giftet oss, tross heftige diskusjoner. Blir nok sett på som en litt vanskelig og sær svigerdatter. Jeg har selv vokst opp med tre navn, så for meg er det "normalen". To blir litt lite og fire litt mange i min verden, men alt går. Hvilke navn neste generasjon ønsker å videreføre får de finne ut av selv.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #38 Skrevet 23. januar 2012 Vår datter har dobbelt fornavn og hans etternavn. Etternavnet hans er mer sjeldent enn mitt, og siden hun har to fornavn ville jeg kun ha ettetternavn ( vet det er mellomnavn). Min pappa sa han ble skuffet over at hun ikke fikk vårt etternavn og det syntes jeg var ganske dårlig å si til en gravid hormonell jente. I etterkant har han nektet for å ha sagt det.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #39 Skrevet 23. januar 2012 Vi har begge to beholdt våre opprinnelige etternavn etter at vi giftet oss (selvfølge for begge to). Barn nr. 1 (sønn) har fars etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Barn nr. 2 (datter) har mitt etternavn som mellomnavn og fars som etternavn. Synes det var mest rettferdig, vi slapp å velge + at det var det som passet best med de fornavnene vi valgte på ungene.
Concertina Skrevet 23. januar 2012 #40 Skrevet 23. januar 2012 I utgangspunktet synes jeg ett etternavn er nok, og det var mannen min enig med meg i. Helt til vi stod der og skulle fylle ut skjemaet. Da var det plutselig viktig at hans sen-navn, som han deler med mangfoldige tusen andre, også var med (vi var enig om å bruke mitt som kun deles med 35 andre). Så da fikk ungene dobbelt fornavn, mellomnavn og etternavn. Jeg liker det absolutt ikke. Det ser jo bare ut som om vi ikke ble enige, og det ble vi jo strengt tatt heller ikke, for de navnene klinger skikkelig dårlig sammen. Men pick your battles, det er bare på papiret, jeg bruker kun etternavnet deres når jeg fyller ut papirer ol.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå