Gå til innhold

etternavn til barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjorde dere i forhold til etternavn til barnet deres?

Hvis begge foreldrene har to etternavn selv. Og begge de er den eneste som kan "bære" etternavnene videre. Barnet kan jo ikke ha fire etternavn?

ble kanskje litt rotete forklart :/

Videoannonse
Annonse
Gjest Annaires
Skrevet

Max to etternavn sier nå jeg, å da bør barnet kun ha et navn.

Hadde da valgt et etternavn fra hver.

• Liker 5
Skrevet

Enig om at to etternavn er max. Og helst bør de klinge bra sammen. Har hørt mange rare og tungvinte sammensetninger når det gjelder navn på barn etter at det ble vanlig å bruke begge foreldrenes navn.

Da jeg fikk barn hadde både barnefar og jeg to etternavn. Vi valgte å bruke det "siste" etternavnet fra hver. Barna fikk kun ett fornavn slik at de har totalt 3 navn.

Gjest pysepusen
Skrevet

Max to etternavn, ja! Her har han mitt og mannens (også har jeg også tatt mannens da). Så da skulle bare mannen tatt mitt som mellomnavn så hadde jeg vært storfornøyd! :nigo:

Skrevet

Vi har hvert vårt lange etternavn, men klarte ikke å skjære igjennom og velge ett - så barna har to lange etternavn etter hverandre. Ikke noe jeg er spesielt stolt av, men hallo - det finnes verre problemer. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig i max to etternavn. Dessuten kan jeg nesten garantere deg at hvis h*n får mer enn to, så kommer de til å bli droppet etterhvert uansett. Enten når h*n gifter seg, eller når h*n selv får barn.

Gjest Glenfarclas
Skrevet

Ett fra hver ja, og i den rekkefølgen som høres best ut, uavhengig om det siste navnet da kommer fra mor eller far.

Hvem vet - kanskje vil et av navna som ikke ble brukt dukke opp i generasjonen etter det igjen? Barnet kan kanskje også finne på å bytte selv i voksen alder, til bare farens to navn eller bare morens to navn. Eller til de to som ikke ble brukt? :fnise: Poenget mitt er at man gir barnet navn som fungerer for akkurat den generasjonen, så er det barnets "problem" å gjøre et nytt valg når han/hun selv skal ha barn.

Jeg og samboeren har bare ett etternavn hver, så de videreføres, men rekkefølgen er ikke heelt bestemt ennå. Neste generasjon får etterhvert velge selv hva de gjør med de navna vi har gitt dem. Man kan ikke drive og la navn hope seg opp, så jeg blir ikke fornærmet om barnebarna ikke får mitt navn.

Skrevet

TS

okei, jeg er enig i at to er best. Har selv hatt ganske kompliserte etternavn og syns det har vært nok og måtte forklare og si :P

Da var det bare det og velge hvilke av etternavnene som hvert fall skal gå videre til neste generasjon :/

Merker noen besteforeldre som ikke kommer til å bli like glade for valget...

Gjest Glenfarclas
Skrevet

Merker noen besteforeldre som ikke kommer til å bli like glade for valget...

Vel, man er aldri garantert at barnebarna arver øyenfargen sin heller. Man kan strengt tatt ikke forvente å kunne påvirke i generasjoner framover. Jeg håper og tror at de heller gleder seg over knøttet enn å kritisere navnevalget. :)

Skrevet

Ts

ja det er sant som du sier :) takk!

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Fire etternavn er alt for mye for en person! Hos oss har en av oss voksne to etternavn, mens den andre har et. Vi løste det med å gi ungen det siste etternavnet fra den voksne som hadde to, også det ene etternavnet til den av oss som "bare" har ett.

Skrevet

Jeg er så gammeldags at jeg synes det holder lenge med ett etternavn.

Det er bare å skjære igjennom og velge det som er "viktigst".

I vårt tilfelle ble det at barna har mitt pikenavn, selv om det bare er mitt mellomnavn (på papiret... jeg bruker det aldri, jeg har også bare ett etternavn). Men jeg tåler ikke sånne "Hansen-Olsen" eller "Bing Bang"-greier, så jeg var steil på at det bare skulle være ett. Det blir så fryktelig jålete og tungvindt med dobbelt etternavn eller mellomnavn-etternavn. Og så himla viktig kan det strengt tatt ikke være? Det er jo ikke der familiefølelsen ligger?

Skrevet

Jeg har to, han har ett. Barnet fikk kun hans. Jeg bruker kun det ene mitt, ser ikke vitsen med to... Dessuten, gifter vi oss en dag tar jeg hans jeg også :)

Gjest Annaires
Skrevet

Jeg har to, han har ett. Barnet fikk kun hans. Jeg bruker kun det ene mitt, ser ikke vitsen med to... Dessuten, gifter vi oss en dag tar jeg hans jeg også :)

Slik har vi gjort det.

Og nå har vi giftet oss, og etter ferietur om en mnd bytter jeg navn då vi alle heter det samme.

Skrevet

Når vi får barn så skal vi bare bruke mitt etternavn. Hvorfor? Jeg elsker etternavnet mitt og det er ikke mange i norge som heter det. Nekter å bytte og vil gjerne at barnet mitt skal hete det samme son meg

Skrevet

Han har to. Det siste var svært vanlig, det andre, som sto som mellomnavn var det kun 14 i Norge som het. Han har byttet plass på navnene og vår datter har kun fått hans. Når vi gifter oss tar jeg det som han har som siste nå. Dette fordi jeg forlangte at han enten tok mitt når vi gifter oss (157 i Norge som har det) eller at vi alle skulle ha mellomnavnet hans. Ønsket ikke å ha et etternavn som mange tusen andre også har det :) Men etter flere år med bearbeiding var han heldigvis helt enig.

Skrevet

Nå går det bare an å ha ett etternavn. ;)

Vi valgte det etternavnet som var mest sjeldent.

Skrevet

Som Sushi sier så kan man ikke ha to etternavn, det er kun det siste som er etternavn, det foran er mellomnavn. Eventuelt kan man gjøre de to til "ett" ved å ha bindestrek.

Skrevet

Jeg liker ikke to etternavn, men vil ikke ta mannens etternavn, eller at barna våre skal hete noe annet enn oss. Vil at hele familien skal hete det samme, og være en "skikkelig kjernefamilie" :gjeiper:

Tror resultatet blir at vi tar gårdsnavnet, enten på barna, eller på hele gjengen. Om vi tar det på barna blir det ihvertfall "riktig" fra den generasjonen.

Har store problemer med å skifte navn :sjenert:

Skrevet

Jeg håper vel at vi tar både mitt og hans selvom mitt etter planen skal bli mellomnavn.

Han er ikke helt med på den ideen enda, men jeg håper han mykner litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...