AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #1 Skrevet 20. januar 2012 Tidlig i desember fikk jeg urinveisinfeksjon. Ble satt på antibiotika (Selexid) og ble kjapt fin i formen igjen. Men etter denne behandlingen har jeg gått og kjent på litt "småsvie" i blant. Leverte urinprøve til legen på nyåret, men da fant ingenting. Så fikk jeg en ny runde denne uka med kjempesvie. Tisset t.o.m litt blod. Var på jobb da det skjedde, så ringte legen og fikk fakset resept på antibiotika (Igjen selexid) til mitt nærmeste apotek. Jeg ble bedre i løpet av en dag, men nå er jeg på dag tre og har plutselig blitt verre igjen. Det svir og banker i underlivet, og jeg føler ikke at antibiotikaen virker helt. Hva skal jeg gjøre? Jeg blir helt utmattet av dette her. Har vært plaget med uvi tidligere i livet, men det er mange år siden nå. Mvh, jente 27
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2012 #2 Skrevet 20. januar 2012 Dyrking av prøven, og får du tak i D-mannose (et sukkerstoff), så er det verdt et forsøk. 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #3 Skrevet 20. januar 2012 Ny prøve som må dyrkes, så får du rette antibiotika.
Naos Skrevet 20. januar 2012 #4 Skrevet 20. januar 2012 (endret) Ellers har jeg et kjerringtips som jeg ble bra av etter å ha slitt med urinveisinfeksjon i lange tider. Å dampe underlivet i kjerringrokk. Kjerringrokk får du på apoteket, kok opp vann, ha i en god dose kjerringrokk og sett deg overskreds. Pass på å ikke brenne deg. Gjør dette innimellom til du ikke trenger det mer. Høres nesten sykt ut, jeg trodde ikke noe på det selv heller. Men når jeg i ettertid har begynt på´n igjen har jeg dampet en gang eller to så er det borte. Dette var noe alle antibiotika-kurene tydeligvis ikke greide! Jeg går på antibiotika også, altså, om det er nødvendig, kjerringrokk er mest forebyggende og for å ikke få det igjen. Red.presisering Endret 20. januar 2012 av Lilleville
Tropic Skrevet 20. januar 2012 #5 Skrevet 20. januar 2012 Urinprøve må dyrkes og du må få rett antibiotika! Jeg fikk til slutt antibiotika over 10 dager istedenfor 3 for å ta skikkelig knekken på det. Øvrige tips: Drikk MASSE!!! Ta tranebærkapsler/drikk tranebærjuice Ikke bruk stringtruser Ikke frys på føttene dine, veeeldig viktig, merkelig nok ALLTID gå på do rett etter sex Jeg hadde UVI 10 ganger iløpet av hver vinter, etter jeg begynte med ALT dette har jeg det ikke lengre. Med en gang jeg kjenner at jeg er på vei til å kanskje få tar jeg tranebærkapsler og det er som regel nok. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #6 Skrevet 20. januar 2012 Når jeg kjenner tendenser til UVI er det rett på tranebærkapselkur og masse drikke (helst noe surt). Ellers har jeg oppdaget at etter jeg begynte å bruke fuskepelstøfler hjemme hele tiden, har jeg ikke kjent antydning til noe tull i urinveiene. Varme føtter er faktisk viktig dersom man er plaget. Men TS, siden du allerede har UVI i full blomst (høres det ihvertfall ut som), vil jeg ha satset på å få dyrket bakterier og se om du trenger en annen type antibiotika. Når du har fullført kuren så går du til legen og leverer ny urinprøve for å sjekke at alle bakterier er drept og bortevekk. Når damer får UVI regnes det med at det er den mest vanlige typen bakterier de er smittet av (tarmbakterier/E-coli), og dermed får man antibiotika som virker mot den typen. Dette er jo også tidsbesparende for både lege og pasient. Men i noen tilfeller er det en annen type bakterie som skaper problemer, og da må man dyrke for å finne akkurat hvilken så man kan gi rette type antibiotika. Det er viktig å få orden på UVI'en før den utvikler seg videre til nyrebekkenbetennelse. Men mens du venter på resultatet av dyrkning kan du jo prøve kjerringrokkideen over her. Jeg har ikke prøvd den selv men har hørt den skal funke bra. Du kan også dra på helsekost og kjøpe Uvacin. Disse pillene funker like bra som tranebær, synes jeg. De inneholder løvetann og melbærblad og virker vanndrivende og betennelsesdempende.
Gjest Sevastra Skrevet 20. januar 2012 #7 Skrevet 20. januar 2012 Hvis du fortsetter å være plaget over lengre tid, spør legen din om du får begynne på hiprex. Det er forebyggende mot urinveisinfeksjon og du kan gå på det over lang tid. Jeg gikk på det i 1 år. Det ble min redning etter UVI i over 3 år type 6-7 ganger i året. Nå har jeg ikke hatt det på 1 år. *bank i bordet*
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #8 Skrevet 20. januar 2012 Jeg var hos legen i dag. Leverte urinprøve, som faktisk ikke ga utslag (heller ikke på blod), men de tror det er fordi jeg har gått på antibiotika noen dager. Ble uansett satt på en annen type antibiotika + at de sendte prøven min til dyrking, så vi får bare vente og se. De sa at det faktisk også kan være klamydia og/eller sopp, så de anbfaler at jeg tar en GU. Har søkt litt rundt på nettet og har lest at det også kan være nyrestein o.l, så egentlig ble jeg litt bekymret nå.... :-(
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2012 #9 Skrevet 20. januar 2012 Jeg var hos legen i dag. Leverte urinprøve, som faktisk ikke ga utslag (heller ikke på blod), men de tror det er fordi jeg har gått på antibiotika noen dager. Ble uansett satt på en annen type antibiotika + at de sendte prøven min til dyrking, så vi får bare vente og se. De sa at det faktisk også kan være klamydia og/eller sopp, så de anbfaler at jeg tar en GU. Har søkt litt rundt på nettet og har lest at det også kan være nyrestein o.l, så egentlig ble jeg litt bekymret nå.... :-( Klamydia kan de da teste ved urinprøve, eller utstyk du tar selv. Nyrestein ser de ved utvendig ultralyd.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #10 Skrevet 20. januar 2012 Har du noen andre symptomer på sopp da? Svie/kløe ellers i underlivet? Rødhet/sårhet? Tykk, hvit utflod? Men ja, hvis ikke kuren virker bør du kanskje ta en GU for å sjekke at alt er i orden. Hvis du mistenker sopp selv kan du jo også stikke innom apoteket og kjøpe en soppkur og se om det hjelper.
Izzie82 Skrevet 20. januar 2012 #11 Skrevet 20. januar 2012 Jeg var hos legen i dag. Leverte urinprøve, som faktisk ikke ga utslag (heller ikke på blod), men de tror det er fordi jeg har gått på antibiotika noen dager. Ble uansett satt på en annen type antibiotika + at de sendte prøven min til dyrking, så vi får bare vente og se. De sa at det faktisk også kan være klamydia og/eller sopp, så de anbfaler at jeg tar en GU. Har søkt litt rundt på nettet og har lest at det også kan være nyrestein o.l, så egentlig ble jeg litt bekymret nå.... :-( Ikke bekymre deg for nyrestein, det kommer som regel akutt og er MEGET smertefullt. Smertene er også takvise, og da har man også utslag på blod i urin. I tillegg til kvalme, oppkast og smerter i ryggen... Du får bare slappe av og se an den nye typen antibiotika, håper du blir frisk snart
Gjest anonym_ gjest Skrevet 20. januar 2012 #12 Skrevet 20. januar 2012 Jeg er i akkurat samme situasjon. Det har ikke gått over selv om jeg har gått på tre antibiotikakurer... Jeg har nå blitt sjekket for klamydia idag og"venter" på svar fra den. Men det er rimelig umulig for meg å ha det i og med at jeg har hatt fast partner i snart tre år. og jeg sjekket meg i oktober bare for sikkerhetsskyld og da var alle prøver negative- vi byttet prevensjonsmiddel fra kondom til pppiller i desember og da var vel da jeg begynte å plages med urinveisinfeksjoner. Vi har gått på ppiller tidligere i forholdet, men har brukt kondom det siste halve året grunnet at han er i militæret. Jeg stoler fullt på at han ikke har hatt sex med noen andre dette halve året (juli-desember), så det er ikke vits i å spekulere. Min lege sa til meg sist jeg fikk antibiotika at hvis ikke denne fungerte så måtte jeg bli sendt på sykehuset for nærmere undersøkelse og behandling. Hva sier din lege til videre behandling hvis du ikke blir bedre av denne typen antibiotika?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #13 Skrevet 20. januar 2012 Da anbefalte legen at jeg tester med for klamydia og har vanlig GU... Hørte ikke noe mer... Er vant til å bli fort frisk av UVI ved antibiotika, men nå har jeg gått på antibiotika siden onsdag, og det svir fortsatt...
skruf Skrevet 20. januar 2012 #14 Skrevet 20. januar 2012 Hvor mange dager gikk du på selexid? Standard er ofte 3-5 dager, og det er ofte for lite. Mange må gå på kur i 10 dager for å bli kvitt svineriet, har du for kort kur så blusser det fort opp. Har legen sendt prøve til dyrking? Generelt ellers; Drikk surt! Appelsinjuice, vann med sitron, vann med eplecidereddik Ta tilskudd av tranebær, max dose, tranebærjuice er og supert. Masse c-vit Ikke frys på beina eller sitte på kaldt underlag Gå på do og tisse etter samleie Vask deg nedentil med vann, ikke såpe.. Drikk generelt mye vann for å skylle igjennom Hilsen meg som har vært ekstremt mye plaget med UVI... 1
Sweet77 Skrevet 20. januar 2012 #15 Skrevet 20. januar 2012 Signerer D-mannosen, jeg. Venninnen min hadde "kronisk" UVI i et halvt år, veldig smertefullt. fant etterhvert ut at det skyldtes en nyresten som hadde satt seg fast i urinrøret. I mellomtiden var hun blitt resistent mot alle typer antibiotika. Gikk over på D-mannose og var symptomfri fram til de fikk fjernet den
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #16 Skrevet 20. januar 2012 Jeg har også vært svært plaget med uvi, jeg har og hatt nyrebekkenbetennelse flere ganger. Jeg tar 1 tbl antibiotika eter sex, da det kan være det som det som utløser uvi.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #17 Skrevet 21. januar 2012 Signerer Tropic og Maya76. I tillegg er det lurt å ta gode bakterier (Idoform el.l.) forebyggende. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #18 Skrevet 21. januar 2012 Hvor mange dager gikk du på selexid? Standard er ofte 3-5 dager, og det er ofte for lite. Mange må gå på kur i 10 dager for å bli kvitt svineriet, har du for kort kur så blusser det fort opp. Har legen sendt prøve til dyrking? Første runde gikk jeg på 5dagers kur. Det ble jeg satt på nå også, men skiftet antibiotika allerede på dag 3, siden svien ikke ga seg... Prøven er sendt til dyrking
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #19 Skrevet 22. januar 2012 Hei igjen, TS her. Nå har jeg gått på den nye medisinen siden fredag, og fortsatt ingen markant endring. Men begynner å lure mer og mer på om jeg kanskje kan ha klamydia. Må ikke på do hele tiden og merker egentlig ikke så mye til svien før jeg går på do. Da begynner det å svi intenst etterpå og så svir det en liten stund og så glemmer jeg det helt til neste dobesøk. Pratet med ei venninne som også gikk på x antall ulike antibiotika for UVI før de fant ut at det var klamydia, så på mandag tar jeg test til legen. Noen andre som har hatt slike erfaringer? Jeg har søkt en del på internett, men blir ikke så klok....
Gjest Lady.In.Heels Skrevet 4. januar 2014 #20 Skrevet 4. januar 2014 (endret) Hei igjen, TS her. Nå har jeg gått på den nye medisinen siden fredag, og fortsatt ingen markant endring. Men begynner å lure mer og mer på om jeg kanskje kan ha klamydia. Må ikke på do hele tiden og merker egentlig ikke så mye til svien før jeg går på do. Da begynner det å svi intenst etterpå og så svir det en liten stund og så glemmer jeg det helt til neste dobesøk. Pratet med ei venninne som også gikk på x antall ulike antibiotika for UVI før de fant ut at det var klamydia, så på mandag tar jeg test til legen. Noen andre som har hatt slike erfaringer? Jeg har søkt en del på internett, men blir ikke så klok.... Jeg lurer veldig på hvordan dette gikk? Endret 10. august 2014 av Lady.In.Heels
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå