manji Skrevet 2. januar 2004 #21 Del Skrevet 2. januar 2004 Jo, jeg synes det er rart. Men jeg tror ikke babyen kommer til å merke det, slik et større barn kan. Jeg forutsetter her at babyen ligger og sover på et annet rom. Jeg tror ikke du ser på hele bildet, Poirot. Det handler ikke bare om hva babyen kan merke. Men hva som kan skje. Når fyll kommer inn i bildet, er det mange uforutsigbare ting som kan skje. Mer enn vanlig mener jeg, pga alkoholen. Folk flest kan bare ikke å drikke. Noe som kommer klart frem hvis man tar en titt nede i midtbyen, natt til en lørdag, når utstedene stenger. For eksempel, et scenario. En kvinne buser inn på rommet til ungen. Ingen er i nærheten. Ungen våkner og begynner å gråte. Kvinnen sjangler bort til ungen og plukker den opp for å roe den, men glepper taket. Ungen braser i bakken og kaoset er i gang. Det er så utrolig mye som kan skje, og dette eksempelet er bare en av tingene som kommer under "lett-tenkelig-scenario" kategorien. Hvis man har unge, og blir invitert på fest en helg, bør man absolutt skaffe barnevakt, eller rett og slett bare la være å dra. Eller eventuelt la den ene partneren dra, mens den andre tar vare på ungen. Foreldre som tar med seg ungene sine på fest er ikke nok skikket til å være foreldre. Hvis ikke bare veldig tåkelur i startet av foreldrerollen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 2. januar 2004 #22 Del Skrevet 2. januar 2004 Jo, jeg synes det er rart. Men jeg tror ikke babyen kommer til å merke det, slik et større barn kan. Jeg forutsetter her at babyen ligger og sover på et annet rom. Vel, Poirot- la oss gå ut i fra at babyen vokner utpå kvisten (noe som forsåvidt er normalt i en alder av tre mnd), og har behov for enten vann, omsorg etc.- da er ikke en sørpefull person i stand til å ta seg av babyen. Så langt derifra. Mener ikke at man behøver å være klinkende edru- man kan gjerne kose seg med ett par glass vin- men fyll bør være utelukket i dette tilfelle. For å gå litt ut fra tema- er det typisk nordmenn å ha ett såpass lite avslappende forhold til alkohol. Enkelte har lite/ ingen peiling på hvordan alkohol skal nytes på sitt beste- og misbruk er kjent. Ta franskmenn som ett eksempel- som gjerne tar ett glass rødvin til lunsj- noe som er en del av og skaper den franske kulturen. Altså, ett par glass gjør ikke skade på seg. Personlig henger jeg meg ikke på utsagn som; "en av foreldrene MÅ være klinkende edru, selv i større selskaper- ellers oppstår det krise!" Hva skal i grunnen det føre med seg? Beklager, men den kjøper jeg bare ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 2. januar 2004 #23 Del Skrevet 2. januar 2004 Jeg mener at en av foreldrene skal holde seg unna alkohol, og synes ikke det er latterlig. Jeg har respekt for de som velger å nyte et glass i godt selskap, og da synes jeg en kan respketer mine holdninger også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 2. januar 2004 #24 Del Skrevet 2. januar 2004 Joda, jeg respekterer andres holdninger- men det virker på meg, meget fjernt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 2. januar 2004 #25 Del Skrevet 2. januar 2004 Jeg, som ikke har barn, trodde i min naivitet at det var vanlig å amme tre mnd. gamle babyer og at det ikke var lurt å drikke mye når man ammer... Her hadde vi besøk av en 8 mnd. gammel baby i går og både vi og foreldrene drakk vin til maten og champagne ved midnatt. Selv drakk jeg kanskje fire glass til sammen og det var vel ingen som drakk noe mer. Altså ikke akkurat noe fyllekalas... Selv synes jeg faktisk grensen går der når det er barn til stede, uansett alder. Ikke så mye fordi jeg er redd for at noe skal skje (Har aldri vært så full at jeg ikke har klart å ringe lege/ambulanse/taxi), men det handler om stemningen som skapes. Den fornemmer selv bittesmå barn tror jeg... De føler seg utrygge og blir urolige og engstelige. Hadde noen jeg hadde invitert drukket seg full mens de hadde ansvaret for et barn (Lite eller stort) ville jeg ha sagt ganske kraftig i fra. Det hører rett og slett ingen steder hjemme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 2. januar 2004 #26 Del Skrevet 2. januar 2004 Personlig latterliggjør jeg utsagn som; "en av foreldrene MÅ være klinkende edru, selv i større selskaper- ellers oppstår det krise!" Det at du latterliggjør noe som helst sier jo litt om deg som person. (... ja, jeg fikk med meg at du omformulerte deg ...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 2. januar 2004 #27 Del Skrevet 2. januar 2004 Det å "latterliggjøre" ble kanskje for noen tolket som ett sterkt ord- men poenget mitt legger heller ikke der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 2. januar 2004 #28 Del Skrevet 2. januar 2004 Å si at en av foreldrene må være fullstendig edru er kanskje å ta det litt langt! Selv (Og de færreste med meg) føler jeg meg ikke beruset av fire glass vin fordelt over 6 - 7 timer, men jeg ville ikke ha kjørt bil. Alt annet, inklusive å ta vare på barn, føler jeg meg imidlertid kapabel til. God vin og champagne hører med, men det handler om å kunne begrense seg. (Hadde jeg visst at mine gjester ikke kunne nettopp det, ville jeg ikke ha servert alkohol i det hele tatt!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 2. januar 2004 #29 Del Skrevet 2. januar 2004 Jeg, som ikke har barn, trodde i min naivitet at det var vanlig å amme tre mnd. gamle babyer og at det ikke var lurt å drikke mye når man ammer... Klart. Men de jeg kjenner med babyer som har tatt seg en fest (vel og merke uten baby) har ekstra morsmelk i fryseren (også til bruk for evt barnevakt, far er hjemme alene osv). De pumper seg så den påfølgende dagen, kaster melken og gir den de har fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Killer Skrevet 2. januar 2004 Forfatter #30 Del Skrevet 2. januar 2004 Nå skal det legges til at dette ikke var en rølpefest - men i utgangspunktet en fin nyttårsfest med tre retters middag og pene kjoler. Mitt synspunkt er at man må få lov til å ta med seg barn på fest - dersom det er mulighet for dem å sove på adskilte rom fra hvor selve festen pågår. Og ja- det er lov til å ta seg litt å drikke, ett glass eller to skader de færreste, men man bør kontrollere seg særlig når man skal ta vare på barna sine. Enig med mange om at man ikke skal ha barnevakt denne kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 2. januar 2004 #31 Del Skrevet 2. januar 2004 Fest, fyll og barn er en dårlig kombinasjon uansett; når man har fått barn bør man kunne skille mellom familiefest og vennefest! Tilbringer man nyttårsaften sammen med sine barn, selv om barnet bare er en baby som i utgangspunktet ikke forstår hva som skjer rundt seg, så bør man innse at man ikke kan feste som om man er på en hvilken om helst fest - med barnet trygt plassert hos barnevakt. Det skal lite til for at vi endrer atferd når vi drikker; vi blir mer pratsomme, kjærlige og pusten vår lukter alkohol. Klart barn får med seg dette! Et par-tre glass vin fordelt utover hele kvelden er det jeg "tør" drikke når jeg har barn rundt meg, det være seg egne eller andres barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest :-) anna (ikke pålogga) Skrevet 2. januar 2004 #32 Del Skrevet 2. januar 2004 Er så enig med Mie!!! Og egentlig litt overrasket over at ikke flere tar mer ansvar for egen drikking. Barn merker faktisk at foreldrene forandrer seg lenge før foreldrene vil gå med på at noe kan merkes. (Viser undersøkelser) Det er noe med at det trygge blir utrygt... Jeg synes man skal velge bort å "ta seg en fest" når man er i situasjoner der det er barn til stede. Det er mye rart man ikke gjør når barn er til stede... å feste bør bære en av dem. Jeg synes faktisk at et absolutt minimum er at det er en edru person som tar seg av barnet. Om begge foreldrene vil drikke så får de skaffe seg barnevakt. Barn og alkohol hører ikke sammen. Les mer om dette her http://www.alkokutt.no/soner2/barn_unge/index.shtml Jeg vet at mange tror at barn kan "lære få drikke fornuftig" av å se at foreldrene drikker "fornuftig". Desverre så stemmer det ikke. Det er rett og slett feil: All forskning viser at barn som opplever alkoholbruk rundt seg drikker mer i voksen alder enn de som ikke får samme "skoleringen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ragnhils ikke innlogget Skrevet 2. januar 2004 #33 Del Skrevet 2. januar 2004 Jeg tror egentlig vi er enige "alle sammen" om at barn og fyll ikke hører sammen! Jeg tar meg gjerne et glass vin eller to, selv om junior på 6 er til stede - jeg vil gjerne at han skal vokse opp og se at vi voksne kan ta oss litt vin til maten uten at vi blir fulle og "rare" av den grunn. Men - i sommer da vi var i syden skjedde det noe som jeg har tenkt litt på; første kvelden da vi skulle ut og spise - og både jeg og pappa'n bestilte øl til maten, sa han "dere får ikke lov til å drikke øl, jeg vil ikke at dere skal bli fulle, for da sier dere så mye rart, og får så vondt i hodet i morgen..". Han har aldri opplevd oss fulle noensinne - og da vi spurte litt, viste det seg at hans mor (jepp, jeg er stemor...) og hennes mann hadde et litt mere "avslappet" forhold til dette med barn og alkohol.. Kanskje noe å tenke på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 2. januar 2004 #34 Del Skrevet 2. januar 2004 Jeg synes faktisk at et absolutt minimum er at det er en edru person som tar seg av barnet. Om begge foreldrene vil drikke så får de skaffe seg barnevakt. Barn og alkohol hører ikke sammen. Tenker du her på fyll, eller mener du at man ikke kan ta seg ett glass vin til maten? (For da er man jo per def ikke edru, i og med at man bla. ikke kan kjøre bil) Om det er dette du mener er jeg uenig. Jeg synes voksne mennesker bør få drikke vin til maten, evt etter at barna har lagt seg. Jeg skjønner ikke hvorfor man da ikke er i stand til å ta seg av et barn? Og hvor lenge er man et barn? Jeg antar at foreldre kan begynne å drikke synlig før barnet blir 18? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 2. januar 2004 #35 Del Skrevet 2. januar 2004 Er enig i at man kan ta seg en øl til maten jeg, selv om man har barn med. Men SKAL begrense seg i mine øyne, så man VET man er klar og kan reagere på best mulig måte dersom noe skjer. man skal også være klar nok til å reagere dersom noe skjer, selv om det kanskje ikke synes så godt ved første øyekast. Oppmerksomhet og klartenkthet er ikke det første jeg tenker på når jeg tenker fyll. MEN, jeg reagerte på nyttårsaften, var i Frognerparken, det var masse mennesker der. Så kom det en et følge der det gikk en far leiende på sin lille datter (eller noen andres lille datter for alt jeg vet) i ene handa og ølflaska i andre. Han var den eneste av de i gjengen som hadde vært nødt til å ta med seg ølflaska ut i parken. Og jeg synes det så heeeelt feil ut!!! Han var sikkert ikke dritings, men er det nødvendig? Når andre tydeligvis klarer å la være? Jeg er litt sær på alkohol og barn altså, og er klar over det. Syns det ser fælt ut med barn på polet og jeg.... så det sier vel sitt... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 2. januar 2004 #36 Del Skrevet 2. januar 2004 Og hvor lenge er man et barn? Jeg antar at foreldre kan begynne å drikke synlig før barnet blir 18? Jeg har en sønn på 14. Han har sett både meg og pappaen drikke vin og øl til maten, eller for den slags skyld; et glass rødvin eller to en lørdagskveld. Selv om gutten nå er 14 år, kunne det ikke falle meg inn å drikke meg beruset i hans selskap, tror heller ikke at jeg kommer til å gjøre det "noensinne". Med beruset mener jeg; sløvet, litt snøvlende, ekstra pratsom og kjærlig. Altså mer enn to glass rødvin. En annen skrev her at vi alle kjenner den "tanten" som har drukket litt for mye, men som selv oppfatter seg selv som edru - jeg nikket gjenkjennende når jeg leste det. (tror det var Manji som skrev det) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 2. januar 2004 #37 Del Skrevet 2. januar 2004 Helt enig med deg Mie. Jeg luer egentlig mest på mht de som siser at selv ikke det du her beskriver er ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 2. januar 2004 #38 Del Skrevet 2. januar 2004 Vi var også på nyttårs"fest". Vi hadde med tiåringen vår, for vi var hos min forlover og hun har også en tiåring. Seksåringen lot vi være hjemme hos mormor. Vi drakk et par tre glass rødvin og et class champagne klokka tolv. I mine øyne er jeg fullt i stand til å ta vare på tiåringen min etter å ha konsumert den mengden over seks timer. Jeg har ingen skrupler mot å drikke vin til mat, eller et glass rødvin når jeg har lyst en kveld selvom ungene er hjemme. Flatfyll og barn hører ikke sammen. Men jeg syns enkelte er hysteriske. Jeg sier ikke at noen her inne er det (i denne sammenhengen) :blunke: Men at noen voksne ikke engang kan ta seg en lettøl mens barna ser på, fordi de tror barna tar alvorlig skade av det., særlig når de gjerne drikker seg sørpe fulle på fex julebord og er fyllesyke sammen med barna hele søndagen....det er fjollete. Full respekt for avholdsmennesker!! Full respekt for de som ikke er det!! Null respekt for de som gjør barn utrygge!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 2. januar 2004 #39 Del Skrevet 2. januar 2004 Kynisk som jeg er, ser jeg ikke helt det store problemet når babyen er 3 mnd. Synes det er rarere at noen vil ha med en treåring der hvor forlk blir fulle.hvorfor det.. hvis du er skikkelig dritings klarer du ikke å ta deg av barnet ditt uansett om det er 3 år eller 3 mnd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 3. januar 2004 #40 Del Skrevet 3. januar 2004 Nå er jeg rar da, men jeg blir faktisk "full" av to glass hvitvin og FULL av ei flaske. Og jeg tror neppe jeg er den eneste. Har aldri drukket i nærheten av gutten og kommer vel neppe til og gjøre det før han selv kommer full hjem.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå