Gå til innhold

Brudd på taushetsplikt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 18 år, som for noen måneder siden tok kontakt med min fastlege for en videre henvisning til sykehuset. Jeg fikk brev fra sykehuset om at de hadde mottatt henvisningen, og at det var en viss ventetid. I dag får jeg vite av min mamma at de har kontaktet henne på telefon, for å informere om når jeg har fått time på xxxx avdeling.

Dette er en utrolig ubehagelig situasjon for meg, da jeg verken hadde fortalt dette til mine foreldre, eller hadde noen planer om å gjøre det. Det er heller ikke slik at sykehuset mangler min kontaktinformasjon, da jeg er meldt som blodgiver hos dem. Det jeg lurer på er om dette er brudd på taushetsplikten? (tror ikke de fortalte henne hvorfor jeg hadde time) og eventuelt om det er noe jeg kan gjøre for å klage på dette.

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hørtes utrolig merkelig ut! Bor du hjemme? Var det hjemmetelefonnummeret du oppga? Uansett, dette burde du absolutt si ifra om til de om ringte moren din. Det er brudd på taushetsplikten.

Skrevet

For meg høres det ut som brudd på taushetsplikten, ja. Kanskje pasientombudet kan hjelpe deg videre?

Skrevet

Jeg bor hjemme, men siden vi ikke har fasttelefon var det definitivt mobilen hennes de ringte.. Synes også det var rart (og veldig kleint), men vet ikke helt om noen konkrete lover er brutt siden de ikke nødvendigvis har sagt HVA jeg skal undersøkes for?

Skrevet

Jo, de brøt loven så fort de fortalte moren din at du var pasient og var tiltenkt behandling ved sykehuset. Med mindre du samtykker så skal ingen andre vite dette. Du kan lese litt i Helsepersonelloven http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-005.html og Pasientrettighetsloven om dette http://www.lovdata.no/all/nl-19990702-063.html Men det jeg lurer på er hvorfor moren din ble ringt? Står telefonnummeret ditt i hennes navn?

• Liker 1
Skrevet

Skal lese på de sidene - takk skal du ha! Nummeret mitt står forsåvidt på både henne og meg, hun eier det, mens jeg er listet som aktiv bruker, så det er meg som kommer opp ved søk i telefonkatalogen osv.

Skjønner egentlig ikke hva det skal ha å si når de har mitt nummer, eller eventuelt kunne kontaktet min fastlege som sendte henvisningen. Så vidt jeg vet er jeg registrert på både sykehuset og fastlegekontoret med eget nummer.. Men det kan jo være de også har min mors nummer lagret, fra før jeg ble myndig? Ble som sagt veldig overrasket selv.

Hva kan jeg gjøre videre? Har fått forslag om å kontakte pasientombudet, så det skal jeg få gjort. Kan jeg forvente at dette vil få noen konsekvenser?

Skrevet

Jeg vil vite hva det er du skal :popcorn:

Skrevet

Det er brudd på taushetsplikten. Uavhengig av om din telefon står i din mors navn, skal de jo spørre hvem de snakker med.

Skrevet

Ta kontakt med sjefsykepleieren på sykehuset, fremlegg din klage og så vil nok rutinene bli sett på.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kan det være brudd på tausehetsplikten når det bare er gitt beskjed om en time? Det bl jo ikke sagt noe om hennes sykdom.

Skrevet

Jeg ville kontaktet avdelingen som ringte moren din, og spurt om å få snakke med avdelingsleder. Så ville jeg forklart saken og spurt om hvorfor de har delt taushetsbelagt informasjon med moren din når du er over myndighetsalder. Hvis det er en oppegående avdelingsleder vil nok han eller hun ta dette opp med personalet, kanskje finne ut hvem det kan ha vært og antakeligvis skrive et avvik i sykehussystemet. Men du bør absolutt si ifra og ikke finne deg i det.

Og til du som lurer på hvorfor det er brudd på taushetsplikten: Det er ikke alle som ønsker at foreldre skal vite at de er pasienter eller skal få behandling. Altså, selv om de ikke spesifiserer sykdom så gjør de det jo klart at personen er syk eller trenger behandling eller iallefall er i kontakt med sykehuset, og det er ikke alle som ønsker at familien deres vet dette.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kan det være brudd på tausehetsplikten når det bare er gitt beskjed om en time? Det bl jo ikke sagt noe om hennes sykdom.

De har fortalt ts sin mor at ts skal behandles/ er pasient på den og den avdelingen. Det er brudd på taushetsplikten da de ikke har lov til å gå ut med hvem som behandles eller har time hvor.

Tenk deg selv da om du skulle legges inn på psykriatisk avd eller en annen avdeling for den saks skyld, å at du ville holde dette for deg selv, men at noen andre fikk vite av sykehuset at du skulle legges inn. Ikke mye stas for deg det.

• Liker 1
Skrevet

Har nå snakket med pasientombudet og fått bekreftet at dette regnes som brudd på taushetsplikt, og at de ønsker å ta saken videre. Tusen takk til alle dere som har svart i denne tråden :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...