Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2012 #1 Skrevet 19. januar 2012 Ble lam etter enkel ryggoperasjon. Det var 2008, den 1. september. Lillesøster Victorias mobil fortalte: «Sarah operert. Det har gått fryktelig galt. Usikker på utsiktene». Meldingen var fra moren, Anita Legland. http://www.dagbladet.no/2012/01/19/magasinet/god_torsdag/idrettsgallaen_2012/paralympics/ol_i_2012/19863178/ Det er svært, svært risikabelt å legge seg inn på norske sykehus. Vi vet at rundt 5 000 dør hvert år på grunn av feilbehandling på norske sykehus. Hvor mange som "bare" blir invalidisert for livet, som Sarah, vet jeg ikke, men det må være flere titusen.
Marionette Skrevet 19. januar 2012 #2 Skrevet 19. januar 2012 Jeg liker å tro at legene til en hver tid gjør så godt de kan. De er bare mennesker de og - mennesker feiler! 3
talin Skrevet 20. januar 2012 #3 Skrevet 20. januar 2012 Det er svært, svært risikabelt å legge seg inn på norske sykehus. Vi vet at rundt 5 000 dør hvert år på grunn av feilbehandling på norske sykehus. Hvor mange som "bare" blir invalidisert for livet, som Sarah, vet jeg ikke, men det må være flere titusen. Vi vet begge att dette er blank løgn, men slikt teller vel ikke i ditt blinde hat imot de norske helsevesen. For øverig så Kan det legges til at rapporten som omtales ikke kan tolkes slik denne ab og den stupide norske presse gjør.
CoffeeCup Skrevet 20. januar 2012 #4 Skrevet 20. januar 2012 Det er selvfølgelig veldig trist når det skjer, men jeg vet at legene gjør så godt de kan under hver eneste operasjon, og syns ikke de skal klandres for at det skjer uhell. Jeg syns man heller kan se litt lenger opp i systemet og se på hvordan de legger til rette for legene. Med lange ventelister, som fører til stress. Nedbemanning, budsjettkutt og nedprioritering. Mindre tid på hver pasient osv. Nye maskiner som våre private millionærer må kjøpe til sykehusene, fordi ikke sykehusene selv har penger til det! Tror heller det er der problemene ligger.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2012 #5 Skrevet 20. januar 2012 Det er selvfølgelig veldig trist når det skjer, men jeg vet at legene gjør så godt de kan under hver eneste operasjon, og syns ikke de skal klandres for at det skjer uhell. Jeg syns man heller kan se litt lenger opp i systemet og se på hvordan de legger til rette for legene. Med lange ventelister, som fører til stress. Nedbemanning, budsjettkutt og nedprioritering. Mindre tid på hver pasient osv. Nye maskiner som våre private millionærer må kjøpe til sykehusene, fordi ikke sykehusene selv har penger til det! Tror heller det er der problemene ligger. Stress og krevende arbeidssituasjon er ingen unnskyldning for å gjøre feil som skader pasienten. Legenes oppgave er å diagnostisere og behandle pasientene slik at disse blir så friske og velfungerende som mulig. Det er dette de får så alt for godt betalt for å gjøre. Feildiagnoser og feil behandling kan ikke aksepteres. Dersom legene ble nødt til å betale erstatningene for sine feil av egen lomme, ville garantert statistikken over skader og feil blitt drastisk mye bedre. NPE bør bestå, da ordningen gjør det lettere for pasientene å fremme erstatningskrav etter feilbehandling. Feilen er at NPE ikke går til regress mot legen(e) som forårsaket skaden, men utgiftene dekkes av uskyldige skattebetalere. I tillegg må politiet langt mer aktivt etterforske legetabbene for å avdekke straffbare forhold.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #6 Skrevet 20. januar 2012 huff da det er trist, men er det ikke slik at ved alle ryggoperasjoner er storsett fare for at man kan iverstefall blir lam. muligens at jeg tar feil, men har hørt det, alle operasjoner har risikoer men dette blir dem informert om på forhånd. 1
desperate Skrevet 20. januar 2012 #7 Skrevet 20. januar 2012 5000 dør på grunn av behandlingen de får på norske sykehus hvert år? Hvor får du dette tallet fra? Det er en risk ved alt vi gjør. Også å bli operert på. Noen operasjoner er mer risikable enn andre selvfølgelig, men det er jo til og med en risk å ta bare og bli lagt i narkose...
Gjest Bomullsdott Skrevet 20. januar 2012 #8 Skrevet 20. januar 2012 Jeg har en medfødt sjelden sykdom som går utover skjelettet, blodårer og lymfesystemet. Jeg har vært pasient på sykehus siden jeg var liten baby. Har hatt maaaange operasjoner på sykehus, og på ortopedisk avdeling kjenner nesten alle sykepleierne meg igjen fordi jeg har vært der så ofte. Har fått utført mikrokirurgi i blodårene på røntgenavdelingen flere ganger, der de setter kojler inn i blodårene for å dempe trykket. Jeg har operert omtrent hver eneste knokkel på mitt venstre ben. Satt litt på spissen, men både fot, kne og hofte har vært under kniver flere ganger. Har amputert tær. Har fått co2-laser på hudavdelingen mot hudsykdommen jeg i tillegg har. Har fjernet svulst fra magen, og tømt infiserte lymfekuler som hovner opp. Jeg har ikke telt, men jeg er sikker på at jeg har ligget i narkose bortimot 40 ganger. Dere må gjerne la være å tro meg, men det er sant. Jeg har veldig mye komplikasjoner med diagnosen min. Rundt 20 operasjoner, men 20 av de andre gangene er undersøkelser i narkose og minibehandlinger. Lever jeg fremdeles? JA!!! Slapp av folkens. Skulle noen vært dø, skulle det vært meg. Jeg har vært mer på sykehus enn de fleste. Det går bra, stort sett. Feil skjer, men stort sett går det bra. Hadde jeg aldri fått behandling på sykehus ville jeg vært alvorlig syk og funksjonshemmet den dag i dag. Jeg er fremdeles syk, men jeg har blitt mye bedre av alle behandlingene og operasjonene. 1
talin Skrevet 20. januar 2012 #9 Skrevet 20. januar 2012 5000 dør på grunn av behandlingen de får på norske sykehus hvert år? Hvor får du dette tallet fra? Det var en raport for en tid siden, som omhandlet pasienter og ulemper ved sykehus behandling, som ble fullstendig og bevist feiltolket av media. Det er en risk ved alt vi gjør. Også å bli operert på. Noen operasjoner er mer risikable enn andre selvfølgelig, men det er jo til og med en risk å ta bare og bli lagt i narkose... Det er media som spiller på folks frykt for risiko. Som du påpeker, alt er forbundet med risiko.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå