Gå til innhold

Jeg er rastløs, men samtidig tom for energi.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt på Abilify. Merker at jeg blir mer og mer rastløs, men samtidig forsvinner energien. Sitter akkurat nå og skjelver, og må konsentrere meg skikkelig for å skrive. Det er helt UTROLIG hvor rastløs jeg er, men samtidig er jeg helt tom for energi.

What to do?? Jeg greier ikke reise meg fra sengen, men samtidig er jeg direkte kvalm fordi jeg MÅ opp. Huff, er like før jeg begynner å gå rundt i ring! Blir gal. :( Noen som har opplevd det samme? Skal øke til 10mg snart og det gruer jeg meg til, ialelfall om det blir verre enn dette! :/ Har allerede gått en ekstremt lang tur i dag på mange km, men det hjalp overhodet ikke på rastløsheten! Satte meg ned, døds sliten og etter 5 min så var det opp og stå igjen, men var like før jeg falt i gulvet av trøtthet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angst er dessverre en bivirkning av mange psykofarmaka. Du kan spørre om å få noe beroligende en liten stund, men hvis bivirkningene ikke avtar etter en stund bør du prøve en annen medisin.

Har selv brukt abilify, med svært dårlige erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Flamur

Jeg føler det samme. Er hele tiden sur, nervøs og føler meg fortapt. Noen gamger tenker jeg å bare sove og alldri stå opp. Jeg vet ikke hvorfor dette skjer meg.. Hilsen ensom trist gutt på 19 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det samme. Er hele tiden sur, nervøs og føler meg fortapt. Noen gamger tenker jeg å bare sove og alldri stå opp. Jeg vet ikke hvorfor dette skjer meg.. Hilsen ensom trist gutt på 19 år.

Vær så snill å søk hjelp. Snakk med legen din eller noen du stoler på. 19 år? Du skal leve og erfare både på godt og vondt, ikke bare trist. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sofie

Det er ikke alle som tåler medisin, høres ikke ut som om du gjør det .. vet ikke hva den brukes for ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ja er 19 år. Litt rart egentlig at jeg stresser og er på sån ofte. Utseene messig så har jeg begynt å bli litt anderledes i fjeset. Sikkert pga stress osv. Men dette vet jeg hvorfor har hendt meg som har no økonomiske problemer eller familiproblemer:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Madelen

jeg har akkurat begynt på det å har økt til 20mg og det er jo helt jævelig, sliter masse med angst og klarer ikke sitte i ro i mer enn 10 min, det eneste som funker er å sove! da kan jeg slappe av, men resten er et helvete !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt på Abilify. Merker at jeg blir mer og mer rastløs, men samtidig forsvinner energien. Sitter akkurat nå og skjelver, og må konsentrere meg skikkelig for å skrive. Det er helt UTROLIG hvor rastløs jeg er, men samtidig er jeg helt tom for energi.

What to do?? Jeg greier ikke reise meg fra sengen, men samtidig er jeg direkte kvalm fordi jeg MÅ opp. Huff, er like før jeg begynner å gå rundt i ring! Blir gal. :( Noen som har opplevd det samme? Skal øke til 10mg snart og det gruer jeg meg til, ialelfall om det blir verre enn dette! :/ Har allerede gått en ekstremt lang tur i dag på mange km, men det hjalp overhodet ikke på rastløsheten! Satte meg ned, døds sliten og etter 5 min så var det opp og stå igjen, men var like før jeg falt i gulvet av trøtthet..

Det høres ut som akatisi. Er en vanlig bivirkning av antipsykotiske medisiner. Det er , unnskyld uttrykket, helt jævlig. Har fått det av flere antipsykotiske medisiner, bl.a abilify.

Det kan gå over, men det er ikke noe du skal tåle over lengre tid. Snakk med legen og hør om det finnes noe annet du kan ta i steden.

Eventuelt så kan du be om et antikolinergt middel, altså medisiner mot bivirkninger. Men det bør egentlig være siste utvei. Det er fryktelig stress å ta det 4-5 ganger til dagen. Dessuten blir man litt "dopa" om man tar store mengder.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er 19 år. Litt rart egentlig at jeg stresser og er på sån ofte. Utseene messig så har jeg begynt å bli litt anderledes i fjeset. Sikkert pga stress osv. Men dette vet jeg hvorfor har hendt meg som har no økonomiske problemer eller familiproblemer:/

At ansiktet forandrer seg, hva mener du med det? Å se sliten og "dradd" ut i ansiktet en nok ikke så unaturlig for en i din situasjon men om ansiktet blir oppblåst ville jeg tatt kontakt med lege for det kan være en bivirkning av medisinene. Du bør vurdere sammen med legen om de positive vikrningene av medisinen overskygges av negative bivirkninger.

jeg har akkurat begynt på det å har økt til 20mg og det er jo helt jævelig, sliter masse med angst og klarer ikke sitte i ro i mer enn 10 min, det eneste som funker er å sove! da kan jeg slappe av, men resten er et helvete !!

Uro i kroppen er ganske naturlig når man har angst. Jeg skalv som et ospeløv og selv om jeg etter hvert fikk medisiner så hadde jeg dager som var ekstra ille og da kom den uroen tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelen

Uro i kroppen er ganske naturlig når man har angst. Jeg skalv som et ospeløv og selv om jeg etter hvert fikk medisiner så hadde jeg dager som var ekstra ille og da kom den uroen tilbake.

Det er et rent helvete, jeg er så rastløs og føler hele tiden at jeg skal slutte og puste. Har gått på rosa abilyfy i 1 uke nå, i dag er ting litt bedre men fortsatt deprimert og har angst og STORE vanskeligheter med rastløsheten. Klarer ingenting, og når jeg skal legge meg ned for å slappe av er det like slitsomt som å løpe, det er et rent helvete. Blir så sliten. Avtar dette eller kommer det til å fortsette? skal ikke til psykolog før på onsdagen, og jeg holder ikke ut som dette helt til onsdag! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et rent helvete, jeg er så rastløs og føler hele tiden at jeg skal slutte og puste. Har gått på rosa abilyfy i 1 uke nå, i dag er ting litt bedre men fortsatt deprimert og har angst og STORE vanskeligheter med rastløsheten. Klarer ingenting, og når jeg skal legge meg ned for å slappe av er det like slitsomt som å løpe, det er et rent helvete. Blir så sliten. Avtar dette eller kommer det til å fortsette? skal ikke til psykolog før på onsdagen, og jeg holder ikke ut som dette helt til onsdag! :(

Det avtar etter hvert :klemmer: Ta det opp med psykologen, h*n har mye erfaring med slik rastøshet og kan sikkert også vurdere om medisinen er riktig for deg. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelen

Det avtar etter hvert :klemmer: Ta det opp med psykologen, h*n har mye erfaring med slik rastøshet og kan sikkert også vurdere om medisinen er riktig for deg. Lykke til :)

Tusen takk for fint svar! det hjelper! :-) skal ta det opp med psykologen på onsdag, håper det avtar før det, begynner å bli et helvette.. heldigvis bedre nå, men angsten for å miste pusten er der litt enda :( fint å vite at det blir borte!! :DD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ?

Unnskyld, men jeg er bombesikker på at det er jeg som har startet denne tråden i januar... Men kan godt hende det er noen andre som hadde det akkurat som meg. Uansett så skjedde dette også med meg, fikk kramper i ansiktet og låste kjeven. Sluttet på medisinen med engang.

Legger til: :jepp: Det er jeg som har startet denne tråden. Hvorfor har noen her faktisk faket trådstarter...? Ser at en gjest har faket trådstarter lenger over her. Men du Madelen, om bivirkningene er uutholdelige råder jeg deg til å slutte. Jeg fikk nesten pusteproblemer på grunn av krampe i kjeven og halsen. Noe av det mest sinnssyke jeg har vært med på... Huff. Er glad jeg kuttet ut den medisinen.

Endret av Bullet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt på Abilify. Merker at jeg blir mer og mer rastløs, men samtidig forsvinner energien. Sitter akkurat nå og skjelver, og må konsentrere meg skikkelig for å skrive. Det er helt UTROLIG hvor rastløs jeg er, men samtidig er jeg helt tom for energi.

What to do?? Jeg greier ikke reise meg fra sengen, men samtidig er jeg direkte kvalm fordi jeg MÅ opp. Huff, er like før jeg begynner å gå rundt i ring! Blir gal. :( Noen som har opplevd det samme? Skal øke til 10mg snart og det gruer jeg meg til, ialelfall om det blir verre enn dette! :/ Har allerede gått en ekstremt lang tur i dag på mange km, men det hjalp overhodet ikke på rastløsheten! Satte meg ned, døds sliten og etter 5 min så var det opp og stå igjen, men var like før jeg falt i gulvet av trøtthet..

Uff, nå fikk jeg flashbacks til når jeg stod på Abilify. Mareritt!!!! Tappet for energi, samtidig som jeg hadde en enorm indre rastløshet. Det var helt, helt forferdelig. Jeg sluttet på de, og da gikk det over. Det kjipe med Abilify er at det er så syyykt lang halveringstid på de, så tar jo en stund før man blir kvitt bivirkningene og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jente

Jeg gikk på Abilify i et og et halvt år. Men har hørt de er bedre en cyprexa og risperdal. Risperdal blokkerer all dopamin til hjernen, men det gjør ikke abilify. Og har hørt at risperdal minsker sex-lysten, samt gjør deg mindre kreativ. Cyprexa gjør at du legger på deg. Derfor valgte jeg Abilify. Jeg begynte med 30 mg og og gikk gradvis nedover til 15 mg. Senere bestemte jeg selv og gå ned til 10 mg, og litt senere gikk jeg ned til 5 mg. Da jeg gikk på 30 mg gikk jeg også på andre medisiner, så jeg vet ikke helt hva som var hva. Men da jeg gikk på 15 mg abilify og bare abilify merket jeg bivirkninger som tretthet og slapphet, rastløshet og ufrivillige bevegelser i det ene kneet. Da jeg gikk ned til 5 mg forsvant mye av trettheten, samt de ufrivillige bevegelsene i kneet. Dessuten opplevde jeg langt mindre rastløshet. Nå har jeg vært uten medisiner i fire måneder og føler meg "normal". De problemene jeg hadde som gjorde slik at jeg begynte med medisiner er borte, og jeg er glad for at jeg valgte en medisin som ikke hadde alvorligere bivirkninger. Likevel har jeg merket en gradvis vektøkning det siste halvannet året. Før kunne jeg spise alt jeg ville uten å legge på meg, men slik er det ikke lenger.. Noen som har noen erfaringer med langtidsvirkninger av abilify?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg gikk på rimelig lave doser en liten periode selv, jeg fikk det de sier god effekt av det, siden det tok det meste av psykotiske symptomer. Klarte ikke å øke mer enn til 7,5 mg, fordi jeg trodde jeg skulle dø. Vet ikke egentlig ikke om virkningene var så mye bedre enn utgangspunktet, som bare skjer i perioder med meg uansett.

Mista mye av kreativiteten min som er en større del av den jeg er, jeg ble ekstremt rastløs og bevega foten eller overkroppen frem og tilbake rent automatisk hele tiden og det var vanskelig å stoppe. På toppen av dette ble jeg veldig deprimert av det. Jeg ble sendt hjem dagen etter jeg fikk medisinen, uten noen som helst diagnose der og da utenom beskjed om at jeg hadde en form for psykose. Tre uker senere når de første virkningene kom, la jeg meg fort inn igjen for jeg merka at jeg begynte å bli superdeprimert på en måte jeg ikke hadde opplevd før. Resten av bivirkningene kom gradvis etter som de mer psykotiske lignende tingene forsvant. Jeg ble også ute av stand til å vise følelser uten at det føltes veldig rart, så jeg klarte ikke mer og slutta etter 4 måneder. Jeg gikk også opp 14 kg på denne perioden! aldri igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...