cha Skrevet 19. januar 2012 #1 Skrevet 19. januar 2012 Hva har du i marsipankaka? Og hvordan gjør du det? Har ikke gjort dette før, så jeg trenger hjelp. Og hva pynter du med oppå? Er ferdigkjøpt kakebunn og ferdigkjevlet marsipan godt?
Ananas. Skrevet 19. januar 2012 #2 Skrevet 19. januar 2012 Jeg synes marsipankake smaker best med vaniljekrem og bringebærsyltetøy inni. Deler kakebunnen i tre og har vaniljekrem på den ene og syltetøy på den andre, eller et tynt lag med begge på begge. Har enten vaniljekrem eller vanlig krem "utenpå" kakebunnen. Hjemmelaget kakebunn er bedre enn kjøpekakebunn, men det går an å bruke den ferdige også, synes ikke den er vond, bare ikke like god. Hvis du ikke har laget marsipanlokk før så ville jeg egentlig kjøpt det ferdig, for det kan være ganske vrient å få til:)
Halkatla Skrevet 19. januar 2012 #3 Skrevet 19. januar 2012 Jeg fyller med hjemmelaget solbærgelé og pisket krem. Solbær gir en frisk smak på kaken. Oppå pleier jeg å lage tema i form av figurer som kan passe til den eventuelle jubilanten. Se mitt blogginnlegg her: Smakebiten Der er oppskrift på sukkerbrød og trinn-for-trinn hvordan kaken fylles og trekkes med marsipan. Her er forresten et bilde fra en kake jeg lagde til speiderne.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #5 Skrevet 19. januar 2012 Pleier å ha et lag med vaniljekrem og et med bringebærsyltetøy blandet med pisket krem eller hermetiske aprikoser i biter blandet med pisket krem. Det er viktig å dynke kakebunnene, jeg pleier å bruke melk, eplejuice eller laken fra aprikosene
cha Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 20. januar 2012 Men må man bruke gelatin i vaniljekremen? Eller smører dere bare på sånb ferdig på boks?
skrue Skrevet 20. januar 2012 #7 Skrevet 20. januar 2012 Knuste valnøtter og rom (som dynkes på sukkerbrødet) passer veldig bra til kake med marsipanlokk. 1
Gjest Surrehodet Skrevet 20. januar 2012 #8 Skrevet 20. januar 2012 Vaniljekrem er stiv nok så du trenger ikke tenke på gelantin. Jeg bruker å dynke med Champagnebrus de gangene jeg kjøper ferdigbunn, det blir en god smak. Bringebærsyltetøy og banan er en god kombi, og vaniljekrem og vanlig krem :gjeiper: Så kjøper du ferdigkjevlet marsipan for den er helt ok å jobbe med om det er første gang du lager. Pynt...... Tja, prøv å lage marsipanroser, evt. bruk pyntegele. Bare å øve, man blir ikke marsipanbakemester ved første forsøk
Anglofil Skrevet 21. januar 2012 #9 Skrevet 21. januar 2012 Bringebærsyltetøy og vaniljekrem. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #10 Skrevet 21. januar 2012 Knuste valnøtter og rom (som dynkes på sukkerbrødet) passer veldig bra til kake med marsipanlokk. Bruker romkrem og hakkede valnøtter.
Gjest EryMax Skrevet 21. januar 2012 #11 Skrevet 21. januar 2012 Her er forresten et bilde fra en kake jeg lagde til speiderne. Fy druen den kaka var fin. Jeg liker å fylle marsipankake med banan,bringebær og vaniljekrem
cha Skrevet 21. januar 2012 Forfatter #12 Skrevet 21. januar 2012 Hvor mye fløte bruker dere på å fylle ei kake på ferdig bunn da?
Gjest Surrehodet Skrevet 21. januar 2012 #13 Skrevet 21. januar 2012 En vanlig liten fløteboks holder, iallefall om du har vaniljekrem også :gjeiper:
challenger Skrevet 21. januar 2012 #14 Skrevet 21. januar 2012 Jeg får veeeldig lyst på marsipankake når jeg leser denne tråden jeg Noen som vil bake?
Halkatla Skrevet 21. januar 2012 #15 Skrevet 21. januar 2012 Til en kake på 26 i diameter bruker jeg ca 1 liter fløte. Men da har jeg kun krem i, ikke vaniljekrem. Pisk kremen nesten stiv før du har i melis (ikke sukker), da blir den luftigere. Ca 3 ts på en liter.
cha Skrevet 21. januar 2012 Forfatter #16 Skrevet 21. januar 2012 Men blander dere vaniljekremen med krem?
Gjest fjosa Skrevet 22. januar 2012 #17 Skrevet 22. januar 2012 Men blander dere vaniljekremen med krem? Ja, jeg gjør det. Den blir luftigere da.
Leanne Skrevet 22. januar 2012 #18 Skrevet 22. januar 2012 Jeg pleier å varme opp 2 dl fløte, knekke opp 100 g kokesjokolade og la dette smelte inn i fløten. Fløten settes kaldt, og piskes til krem dagen etter. Tilsetter ofte noen skjeer med utblandet pulverkaffe også. Pisker krem av resten av fløten (litt over 1 dl) + litt sukker, blander halvparten av dette med noen spiseskjeer bringebærsyltetøy. Deler sukkerbrødet i 3, et lag med bringerbærkrem, et lag med sjokoladekrem og legger vanlig pisket krem på toppen før jeg trekker over med marsipan. Kjempegodt
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #19 Skrevet 22. januar 2012 http://www.superkokken.no/marsipankake/3597 krem, friske bær og nøtter
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå