Gå til innhold

Hva fyller du marsipankaka med?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva har du i marsipankaka? Og hvordan gjør du det? Har ikke gjort dette før, så jeg trenger hjelp. Og hva pynter du med oppå?

Er ferdigkjøpt kakebunn og ferdigkjevlet marsipan godt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes marsipankake smaker best med vaniljekrem og bringebærsyltetøy inni. Deler kakebunnen i tre og har vaniljekrem på den ene og syltetøy på den andre, eller et tynt lag med begge på begge. Har enten vaniljekrem eller vanlig krem "utenpå" kakebunnen.

Hjemmelaget kakebunn er bedre enn kjøpekakebunn, men det går an å bruke den ferdige også, synes ikke den er vond, bare ikke like god.

Hvis du ikke har laget marsipanlokk før så ville jeg egentlig kjøpt det ferdig, for det kan være ganske vrient å få til:)

Skrevet

Jeg fyller med hjemmelaget solbærgelé og pisket krem. Solbær gir en frisk smak på kaken. Oppå pleier jeg å lage tema i form av figurer som kan passe til den eventuelle jubilanten.

Se mitt blogginnlegg her: Smakebiten Der er oppskrift på sukkerbrød og trinn-for-trinn hvordan kaken fylles og trekkes med marsipan.

Her er forresten et bilde fra en kake jeg lagde til speiderne.

015.jpg?w=584

Skrevet

Aprikos og walnøtter er godt :)

Skrevet

Pleier å ha et lag med vaniljekrem og et med bringebærsyltetøy blandet med pisket krem eller hermetiske aprikoser i biter blandet med pisket krem. Det er viktig å dynke kakebunnene, jeg pleier å bruke melk, eplejuice eller laken fra aprikosene :)

Skrevet

Men må man bruke gelatin i vaniljekremen? Eller smører dere bare på sånb ferdig på boks?

Skrevet

Knuste valnøtter og rom (som dynkes på sukkerbrødet) passer veldig bra til kake med marsipanlokk.

• Liker 1
Gjest Surrehodet
Skrevet

Vaniljekrem er stiv nok så du trenger ikke tenke på gelantin.

Jeg bruker å dynke med Champagnebrus de gangene jeg kjøper ferdigbunn, det blir en god smak.

Bringebærsyltetøy og banan er en god kombi, og vaniljekrem og vanlig krem :gjeiper:

Så kjøper du ferdigkjevlet marsipan for den er helt ok å jobbe med om det er første gang du lager.

Pynt...... Tja, prøv å lage marsipanroser, evt. bruk pyntegele.

Bare å øve, man blir ikke marsipanbakemester ved første forsøk :jepp:

Skrevet

Bringebærsyltetøy og vaniljekrem.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Knuste valnøtter og rom (som dynkes på sukkerbrødet) passer veldig bra til kake med marsipanlokk.

Bruker romkrem og hakkede valnøtter.

Skrevet

Her er forresten et bilde fra en kake jeg lagde til speiderne.

Fy druen den kaka var fin. Jeg liker å fylle marsipankake med banan,bringebær og vaniljekrem

Skrevet

Hvor mye fløte bruker dere på å fylle ei kake på ferdig bunn da?

Gjest Surrehodet
Skrevet

En vanlig liten fløteboks holder, iallefall om du har vaniljekrem også :gjeiper:

Skrevet

Jeg får veeeldig lyst på marsipankake når jeg leser denne tråden jeg :sjenert:

Noen som vil bake?:P

Skrevet

Til en kake på 26 i diameter bruker jeg ca 1 liter fløte. Men da har jeg kun krem i, ikke vaniljekrem.

Pisk kremen nesten stiv før du har i melis (ikke sukker), da blir den luftigere. Ca 3 ts på en liter.

Skrevet

Men blander dere vaniljekremen med krem?

Skrevet

Men blander dere vaniljekremen med krem?

Ja, jeg gjør det. Den blir luftigere da.

Skrevet

Jeg pleier å varme opp 2 dl fløte, knekke opp 100 g kokesjokolade og la dette smelte inn i fløten. Fløten settes kaldt, og piskes til krem dagen etter. Tilsetter ofte noen skjeer med utblandet pulverkaffe også.

Pisker krem av resten av fløten (litt over 1 dl) + litt sukker, blander halvparten av dette med noen spiseskjeer bringebærsyltetøy.

Deler sukkerbrødet i 3, et lag med bringerbærkrem, et lag med sjokoladekrem og legger vanlig pisket krem på toppen før jeg trekker over med marsipan.

Kjempegodt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...