kaja16 Skrevet 19. januar 2012 #1 Skrevet 19. januar 2012 Hei. Jeg går på videregående skole nå, på 1 året. Jeg bare lurer på hva som er mye fravær når man går ut av 3.året? Si..hvis man har 10 dager i vg3, er det mye?
PulsPlus Skrevet 19. januar 2012 #2 Skrevet 19. januar 2012 10 dager ugyldig fravær ville jeg reagert på. Har en person dokumentasjon på fraværet er saken en annen. Personer med over 20 dager ugyldig fravær er helt utelukket for min del.
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 19. januar 2012 #3 Skrevet 19. januar 2012 Hei. Jeg går på videregående skole nå, på 1 året. Jeg bare lurer på hva som er mye fravær når man går ut av 3.året? Si..hvis man har 10 dager i vg3, er det mye? Hva mener du? Mener du 10 dager samlet fravær vg1, vg2 og vg3, eller bare vg3? For du vet vel at alt fravær fra alle 3 årene blir lagt sammen? 10 dager alle 3 årene synes jeg ikke er så voldsomt mye, men er det bare fra vg3 er det ganske mye, ja.
kaja16 Skrevet 19. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 19. januar 2012 Mener 10 dager i løpet av alle tre årene vg1,vg2 og vg3
PulsPlus Skrevet 19. januar 2012 #6 Skrevet 19. januar 2012 Det er ikke noe jeg ville sett på som "no-go".
stortsettglad Skrevet 19. januar 2012 #7 Skrevet 19. januar 2012 (endret) Det kommer nok an på hva du har tenkt å gjøre videre. Jeg har tatt bachlor i ingeniørfag, og det er aldri noen som har lurt på verken karakterer eller fravær fra videregående. Om videregående er hele utdannelsen du har tenkt til å ta, så stiller det seg annerledes. EDIT: Men 10 dager er kanskje ikke så alt for mye likevel? På vitnemålet får man vel samlet fravær for alle tre år, så om du ikke har stort de andre årene, så blir det i hvert fall ikke mye. Endret 19. januar 2012 av stortsettglad
Gjest Bomullsdott Skrevet 19. januar 2012 #8 Skrevet 19. januar 2012 No stress. Er du kronisk syk eller har vært innlagt på sykehus, kan du få legeerklæring. Skyldes det politisk fravær eller deltagelse i NM eller VM i en idrett, trenger du bare dokumentasjon. Du kan få fjernet 10 dager av fraværet ditt hvis du har dokumentasjon (slik jeg skrev ovenfor). Men er du bare "vanlig" syk kan ikke fraværet fjernes. Da sliter du litt hvis du har 20 dager fravær. Jeg hadde 13 dager og maaange timer fravær i 1. klasse pga kronisk sykdom og operasjoner på sykehus. Dette fikk jeg fjernet. Satt igjen med 3 dager og 0 timer fravær i 1. klasse som kommer på vitnemålet
ninuska_ Skrevet 19. januar 2012 #9 Skrevet 19. januar 2012 Jeg hadde en del fravær på videregående. Hadde kyssesyken i 7 mnd og da ble det en del timer som gikk med. Problemet var at jeg kun fikk lov å fjerne 14 dager. Så jeg satt igjen med 2 dager og 83 timer.. selv om alt fraværet var gyldig. Og man kunne ikke fjerne enkelttimer. Vi fikk oppført timer hvis man ikke var borte en hel skoledag. Aldri hatt problemer med det hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #10 Skrevet 19. januar 2012 Jeg hadde 0 dager 0 timer 1.året, og 1 dag 3 timer 2.året. 3.året hadde jeg noe sånt som 13 dager og 7 timer. 4 av disse timene var bare tull - jeg var på timene, men læreren er en jævel. 7 dager var jeg på timer til oppkjøring på bil. 2 dager var jeg til tannlegen. 1 dag forsov jeg meg og ble hjemme 3 dager lå jeg hjemme med ørebetennelse og bihulebetennelse. Jeg kunne jo ha fått skrevet opp det aller meste som gyldig fravær, men det var tydeligvis veldig vanskelig å få til. Jeg hadde alle papirer klare, men lærerne/administrasjonen nekta rett og slett å gjøre noe med det. Heldigvis har det ikke gjort meg noe, for jeg fikk meg sommerjobb og vikarjobb uten å vise vitnemål, og nå som jeg er ferdig utdannet fra høyskole blir jeg aldri spurt om vitnemål fra vgs. Så lenge man har en logisk forklaring på fraværet tror jeg ikke 10 dager er ille. Mange er f.eks plaget med allergi og forkjølelse slik at de blir hjemme noen dager, og da er det slitsomt å dra til legen kun for å få skrevet det opp som gyldig fravær.
kaja16 Skrevet 19. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 19. januar 2012 takk for svar :-) hva er best? mange dager, eller at det bare står timer? f.eks. 3 dager eller 30 timer feks?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #12 Skrevet 19. januar 2012 Jeg vil tro at dager er best, for når det blir mange enkelttimer, så virker det mer som skulk etter min mening. Så lenge du forklarer hva fraværet er på jobbintervju, så tror jeg ikke det er så ille om du har en del fravær. Om du i tillegg har jobbet i etterkant der du har veldig lite fravær, så kan du nevne det og eventuelt oppgi sjefen som referanse om du får lov 1
Gjest Survival Skrevet 19. januar 2012 #13 Skrevet 19. januar 2012 10 dager ugyldig fravær ville jeg reagert på. Har en person dokumentasjon på fraværet er saken en annen. Personer med over 20 dager ugyldig fravær er helt utelukket for min del. Hva er din posisjon, siden du kan "utelukke" en gruppe vgs elever? Utelukke fra hva? 10 dager er ingenting å bekymre seg over. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #14 Skrevet 20. januar 2012 Jeg lurer også på en ting ifm fravær på vgs. Da jeg gikk på vgs hadde jeg MYE fravær det andre og tredje året. Bodde sammen med en som var voldelig og psykisk syk, og hadde mange "blåøye-dager" og endel fravær ifm å ha fått bank etc, og dager da jeg måtte være hjemme pga hans psykiske helse, for å følge ham til legevakten for å sy sår etc. Jeg er fullstendig klar over at det var dumt gjort å være sammen med ham, og at det var dumt gjort å droppe skolen pga ham, men jeg turte ikke annet, levde i frykt i 3 år... Hadde allikevel svært gode karakterer, gikk ut med 5.3 i snitt. Nå studerer jeg på høyskolen (ganske yrkesrettet fag), og er redd jeg skal bli spurt om fravær på vgs når jeg er ferdig med utdannelsen. Har flyttet fra eksen for flere år siden. Hva i all verden skal jeg si hvis de spør? Ikke TS
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #15 Skrevet 20. januar 2012 I 1.klasse hadde jeg 3 dager og 2 timer. I 2.klasse hadde jeg 14 dager og 7 timer. I 3.klasse hadde jeg 8 dager og 18 timer. Jeg begynte å studere etter vgs, men jeg slet med å få meg jobb ved side av studiene og sommerjobb. Men jeg fikk fort tak i legeerklæring på at faren min døde i 2.klasse, og da var det ingen problem med å få jobb. Om du ikke har legeerklæring, vil jeg anbefale å ha minst mulig timer fravær, og heller ha hele dager. MEN blir det for mange dager og du ikke har legeerklæring, vil det oppfattes som skulk. Arbeidslivet ser velig seriøst på fravær, det er noe av det første de ser på! Samme om du har bare 2-ere eller 6-ere, de ser på fraværet fordi de vil ha en person som møter på jobb og er lite syk.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #16 Skrevet 20. januar 2012 Jeg lurer også på en ting ifm fravær på vgs. Da jeg gikk på vgs hadde jeg MYE fravær det andre og tredje året. Bodde sammen med en som var voldelig og psykisk syk, og hadde mange "blåøye-dager" og endel fravær ifm å ha fått bank etc, og dager da jeg måtte være hjemme pga hans psykiske helse, for å følge ham til legevakten for å sy sår etc. Jeg er fullstendig klar over at det var dumt gjort å være sammen med ham, og at det var dumt gjort å droppe skolen pga ham, men jeg turte ikke annet, levde i frykt i 3 år...Hadde allikevel svært gode karakterer, gikk ut med 5.3 i snitt.Nå studerer jeg på høyskolen (ganske yrkesrettet fag), og er redd jeg skal bli spurt om fravær på vgs når jeg er ferdig med utdannelsen. Har flyttet fra eksen for flere år siden.Hva i all verden skal jeg si hvis de spør?Ikke TS Jeg synes du forsiktig skal si sannheten. Si noe sånt som at "Jeg forstår at dere reagerer på fraværet, og jeg skulle gjerne ha fått skrevet det som gyldig fravær. Men så har det seg slik at jeg slet med en voldelig kjæreste, noe som førte til en del fravær. Jeg har kommet meg videre nå, og jeg håper dere ser på karakterene mine at det ikke er noe i veien med innsatsen min" I 1.klasse hadde jeg 3 dager og 2 timer.I 2.klasse hadde jeg 14 dager og 7 timer.I 3.klasse hadde jeg 8 dager og 18 timer.Jeg begynte å studere etter vgs, men jeg slet med å få meg jobb ved side av studiene og sommerjobb.Men jeg fikk fort tak i legeerklæring på at faren min døde i 2.klasse, og da var det ingen problem med å få jobb.Om du ikke har legeerklæring, vil jeg anbefale å ha minst mulig timer fravær, og heller ha hele dager. MEN blir det for mange dager og du ikke har legeerklæring, vil det oppfattes som skulk.Arbeidslivet ser velig seriøst på fravær, det er noe av det første de ser på! Samme om du har bare 2-ere eller 6-ere, de ser på fraværet fordi de vil ha en person som møter på jobb og er lite syk. Jeg på en annen side hadde nesten like mye fravær som deg og hadde ingen problemer. Det du sier om at arbeidslivet ser seriøst på fravær stemmer til en viss grad. Når det gjelder for eksempel det å få seg lærlingejobb rett etter vgs så har det utrolig mye å si. Men for de som studerer på universitet/høyskole har det mindre å si. Jeg ble overraska på mine første jobbintervju da de overhodet ikke var interessert i vitnemål fra videregående, men de ville kun se bachelor'en min. I tillegg tror jeg det har mye å si om du får sjansen til å forklare fraværet. Det blir noe annet å sende med vitnemål med søknaden enn å møte opp på intervju med vitnemålet. Da kan man unngå mange misforståelser
Gjest True Khaleesi Skrevet 20. januar 2012 #17 Skrevet 20. januar 2012 Hva er din posisjon, siden du kan "utelukke" en gruppe vgs elever? Utelukke fra hva? 10 dager er ingenting å bekymre seg over. Jeg regner med at han muligens er arbeidsgiver, men reagerte også litt på den nedlatende holdningen. Jeg for min del hadde ingen fravær første og andre året.. 3.året hadde jeg nærmere 120 timer fravær..
LexSuperior Skrevet 20. januar 2012 #18 Skrevet 20. januar 2012 Egentlig er ikke 10 dager på et helt skoleår veldig mye. Det kan være en stygg influensa.. Det er timene som er verst.. Kommer du opp i mange timer så ser det veldig suspekt ut for da har du vært frisk nok til å komme på skolen, men så har du dratt. Personlig har jeg aldri fått spørsmål om fraværet mitt på videregående, men det var heller ikke min endelige utdannelse. Skal du ta høyere utdannelse så ser de ikke på det. Når det gjelder deltidsjobb så vet jeg ikke om det kan være et problem, men jeg ble i hvertfall aldri spurt om å dokumentere det i noe jobbintervju.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #19 Skrevet 20. januar 2012 Hei. Jeg går på videregående skole nå, på 1 året. Jeg bare lurer på hva som er mye fravær når man går ut av 3.året? Si..hvis man har 10 dager i vg3, er det mye? Jeg hadde 25 dager og noen timer fravær på tredjeåret alene, for jeg gikk i en veldig barnslig, bråkete klasse, hadde dårlige lærere og lærte bedre på egenhånd, så jeg dro en del utenlands og tok med meg skolebøkene. Jeg var på alle prøver, fikk gode karakterer og ingen bryr seg om fraværet på videregående. Fikk gode karakterer på universitetet også.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #20 Skrevet 20. januar 2012 Som lærer på vgs og tidligere arbeidsgiver, vil jeg si at 10 dager samlet over alle 3 årene ikke er så veldig mye fravær. Det er jo "en 3-dagers" i året - noe som etter min mening ikke er noe å skamme seg over. Hvis man har et høyt antall times fravære reagerer jeg mer; både som lærer og som arbeidsgiver.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå