Gå til innhold

HJELP LÅSEN MIN ER FRYST!


roflgirl

Anbefalte innlegg

Har en golf 3 1993.

Nå har faen meg låsen speika helt, jeg har tint opp og gjort nøkkelen varm med lighter osv, og jeg får til og vri den om på passasjersiden, men døra går ikke opp.

Forresten så er sentrallåsen min ødelagt, man må alltid åpne og låse sjåførsiden innenifra. Så jeg går alltid gjennom passasjersiden.

Istad prøvde jeg og krype gjennom bagasjedøra, og sette meg inni og få opp dørene. Men det funka faen ikke, dro knappen opp og ned, men låsen ville bare låse seg, ikke låse opp.

Hva skal jeg gjøre? har jobbintervju kl 1!

og skulle vært på skolen nå.... :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilmerket kan faktisk ha noe å si, dersom noen med litt peilig hadde kommet over dette og kjent til låsesystemene og kunne kommet med et kjapt råd. Greit at du er sarkatisk og ond i dag, Hmrk, men du driter deg tidvis med de vittige, onde svarene dine.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Roflgirl, du kommer deg inn i bilen?

Start den, varm den opp. Etterhvert vil du få opp dørene. Smør da listene godt med silikonstift og ha låseolje i låsen. Låseolje funker best preventivt på fryste låser enn som opptining.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjekt å ha varmepistol tilgjengelig i slike situasjoner, blåse litt inn i nøkkel hullet. prøv også og blås litt inn mellom dør og karoseri for å varme opp rumdt der dørlåsen sitter, hadde samme problemet selv for noen uker siden. ha på fett/olje/smørning etter du har fått opp døra, for å forhindre at det skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kjørt den en tur, fikk opp døra, også satt jeg meg inn og starta den, men når jeg skulle prøve og låse opp sjåførsiden, ville den ikke opp, og låste seg av seg selv. Så der satt jeg da, med 2 låste dører, kom meg ikke ut eller inn, haha... Hver gang jeg prøver og dra opp knappen, så låser den seg selv, den vil ikke opp.

Måtte klatre ut vinduet, så nå står bilen og går, men vindueter oppe hvis ikke kommer jeg meg ikke inn noen gang igjen, har kun 1 nøkkel.

Men hjelper lite at den står og går når jeg må ha vinduet oppe....

Hva syns dere? skal jeg kjøre til bensinstasjonen og klatre ut vinduet og spørre om hjelp? haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å ta ut sikringen til sentrallåsen(veit ikke om det funker). har du mulighet til å sette bilen et varmt sted et par timer? eventuelt i en garasje, sett en vifteovn til å blåse varm luft på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben for oss som ikke kommer inn i bilen om vinteren. I en slik situasjon finnes det bare en løsning: Ring etter taxi. Det hadde jeg i hvert fall gjort hvis jeg skulle på jobbintervju. Og så hadde jeg kontaktet verksted/forhandler. Det høres ut som om det er noe feil med låsesystemet i bilen din. Tviler på at noen på bensinstasjon har peiling på sånt, da skal du være veldig heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start opp bil og kjør slik en tur slik at den blir god og varm.

Da kommer du nok ut av bilen igjen der du skal på jobbintervju. Ellers får du nesten bare klatre ut bakluken igjen...

Så smører du gummilister med silikon, og låsene med låsolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt morsomt..

Det første folk gjør når de får et problem, er ikke å ringe en ekspert, en mer erfaren eller etter hjelp..

Neida, man setter seg ned på KG.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt vanskelig og ringe eksperter eller noe når alle er på jobb...

men nå er det ikke låsen som er fryst lenger, nå har den klikka rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med dørlåsene på Golf 3 er at fjøra du drar i når du drar i håndtaket er alt for spinkel, så når det er kaldt ute strekker fjøra seg bare når du drar i håndtaket.

Låsen må tines opp, så må den utmonteres og ombygges.

Før:

DSC00491.jpg

Etter:

DSC00492.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får låst opp men dørene ikke er låst høres det ut som dørlistene er fryst. Mitt tips (kanskje ikke det beste) er å røske opp døra. Og når du får den opp, smør med silikonspray på listene og bruk låsespray i låsene. Så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du får låst opp men dørene ikke er låst høres det ut som dørlistene er fryst. Mitt tips (kanskje ikke det beste) er å røske opp døra. Og når du får den opp, smør med silikonspray på listene og bruk låsespray i låsene. Så skjer det ikke igjen.

Da må man røske så hardt at B-stolpen gir etter.

Audiot har helt rett, dette er den berømte VAG-syken.

Hadde det samme på A8'n min, sammen med oppspiste kammer og takluke og vindusheiser som levde sitt eget liv.

Løsningen ble et annet bilmerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk HELT vanlig. Som andre nevner, VAG-syken. hadde samme forbannelsen støtt og stadig med min tidligere 92 Audi, aldri aldri aldri mer VAG.

(legg til at familien vår har drevet VAG-forhandler siden 70tallet. de fleste av oss kjører japansk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk HELT vanlig. Som andre nevner, VAG-syken. hadde samme forbannelsen støtt og stadig med min tidligere 92 Audi, aldri aldri aldri mer VAG.

(legg til at familien vår har drevet VAG-forhandler siden 70tallet. de fleste av oss kjører japansk.)

Det KAN lønne seg å bruke noe med høyere viskositet enn sedvalig låsolje, slik den du kjøper på bensinstasjoner. Jeg endte opp med å bruke feks kjedeolje.

edit: herregud jeg suger på internett idag.

Endret av WildThing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...