Gå til innhold

Knekt av del av klo! (Hund)


Tingelill

Anbefalte innlegg

Huff.. vår lille bulle har knekt av en del av kloen sin i dag. Hun har knekt av kloen flere ganger før, men da har det ikke sluttet å blø, så vi har alltid gått til veterinæren med det. Denne gangen har hun sluttet å blø, (nesten) men vi kan se nerven ganske tydelig. Hun har vondt hvis vi tar på den, men klager ellers ikke. Og hun byr oss opp til lek stadig vekk.

Min bekymring er at det skal danne seg en betennelse. Noen som har erfaring eller kunnskap på området? Er litt hønemor av natur, men er vel ikke nødvendig å dra hun med dit, hvis dette ordner seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En gang røsket hunden min av seg hele den ene kloen. Det blødde ikke mye, men hele kloen var vekk og det var åpent inn til nerven. Vi ringte dyrlegen og fikk da beskjed om å smøre med en salve x antall ganger om dagen og å holde foten bandasjert ellers (vi teipet en sokk på foten hennes så det ikke skulle være så lett å dra av bandasjen igjen). Det er en del år siden så husker ikke hvilken salve det var, men det var en helt vanlig sårsalve.

Ring dyrlegen, så får du beskjed om hva du skal gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacimycin har vi brukt på sånne ting, så har jeg bandasjert med et sperrelag som jeg har hatt salven på - for å slippe å bytte ut hele bandasjen med en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt dyrlegen bare for å få litt råd og tips.

Da ene tamrotta mi rev av seg hele kloen for en liten stund tilbake fikk jeg beskjed om at det mest sannsynlig ville gro fint på egenhånd, og at jeg eventuelt kunne smøre på litt sårsalve. Det blødde som et helvete da kloen ble revet av, men det tok ikke mange dagene før man så at det hele var i ferd med å gro fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg var litt for rask i sted. Glemte å nevne at jeg har ringt til veterinærhøgskolen, fikk et vagt og intetsigende svar der :( Derfor jeg ble litt rådvill. Det ble ikke nevnt noe om salve eller annet. De sa jeg måtte vurdere selv etter hvor mye som er knekt og hundens form ellers. Da skal jeg undersøke hvilke andre steder jeg kan ringe i kveld og høre om dette med salve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje sett an situasjonen litt. Hvis den ikke plager h*n så er det kanskje ikke så farlig så lenge du bruker en form for desifeksjonssalve og bandasje?

Hunden min mistet nesten hele kloen sin en gang. Tok henne til veterinæren, men de gjorde i grunn ikke noe annet enn å klippe vekk litt pels og stelle kloen litt. Hun kunne ta en antibiotika kur sånn just in case hvis jeg ville det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager på forhånd til de som ikke er interessert men: Jeg ville ikke anbefalt å bruke bacimycin eller noen annen form for antibiotikum profylaktisk på et sår som ikke er betent. Rens det en gang daglig, og hold det tørt og rent. Skulle det gå betennelse i det, så bør det behandles med antibiotika, ja, men denne bruken av antibiotika som noe man bare popper i dyr og mennesker for å 'bli kvitt det' eller 'være sikker' er skremmende, og det gjelder både leger og veterinærer.

Norge er blant de flinkeste land i verden til å være restriktiv med antibiotika-bruk og godt er det, resistensdrivende overforbruk av antibiotika krever nå at man snart finner et nytt antibiotikum som kan være sistehåndspreparat. Man undersøker nå blant annet diverse enterobakterier hos storfe som er resistente mot selv 4 generasjons cefalosporiner. SOrry hvis dette ble litt kjeftete og off topic men det er en grunn til at dyr bør inn til undersøkelse hos veterinær selv om man vet at man fikk en resept på det og det sist man var der med lignende symptomer. Når man først har lisens til å kunne skrive resept på legemidler skal det ikke deles ut som drops.

Nå til noe mer relevant: Hvis hunden din viser ubehag, eller du har problemer med å holde såret rent eller få fjernet resten av kloen, så bør du ta han/hun med til veterinær, ellers går det helt fint an å klippe bort pelsen i området rundt for å minske infeksjonsfaren, rense godt med litt klorhexidin eller ligndene, og så bandasjere lett og vær sikker på at hunden ikke kommer til å slikke på det, bruk halskrage om nødvendig. Følg godt med på området, det bør ikke bli rødt eller hissig, det bør ikke lukte vondt og hunden bør ikke ha stort ubehag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager på forhånd til de som ikke er interessert men: Jeg ville ikke anbefalt å bruke bacimycin eller noen annen form for antibiotikum profylaktisk på et sår som ikke er betent. Rens det en gang daglig, og hold det tørt og rent. Skulle det gå betennelse i det, så bør det behandles med antibiotika, ja, men denne bruken av antibiotika som noe man bare popper i dyr og mennesker for å 'bli kvitt det' eller 'være sikker' er skremmende, og det gjelder både leger og veterinærer.

Norge er blant de flinkeste land i verden til å være restriktiv med antibiotika-bruk og godt er det, resistensdrivende overforbruk av antibiotika krever nå at man snart finner et nytt antibiotikum som kan være sistehåndspreparat. Man undersøker nå blant annet diverse enterobakterier hos storfe som er resistente mot selv 4 generasjons cefalosporiner. SOrry hvis dette ble litt kjeftete og off topic men det er en grunn til at dyr bør inn til undersøkelse hos veterinær selv om man vet at man fikk en resept på det og det sist man var der med lignende symptomer. Når man først har lisens til å kunne skrive resept på legemidler skal det ikke deles ut som drops.

Nå til noe mer relevant: Hvis hunden din viser ubehag, eller du har problemer med å holde såret rent eller få fjernet resten av kloen, så bør du ta han/hun med til veterinær, ellers går det helt fint an å klippe bort pelsen i området rundt for å minske infeksjonsfaren, rense godt med litt klorhexidin eller ligndene, og så bandasjere lett og vær sikker på at hunden ikke kommer til å slikke på det, bruk halskrage om nødvendig. Følg godt med på området, det bør ikke bli rødt eller hissig, det bør ikke lukte vondt og hunden bør ikke ha stort ubehag.

Jeg er enig med deg her. Antibiotika bør ikke deles ut som drops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Samme tilfellet her i gården, vi fikk beskjed om "klo-stopp".

Og la det så være, men følge med selvfølgelig :)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...