Gå til innhold

Pco og masse plager.. Oppgitt..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen av dere som har pco og som kan anbefale en spesialist til utredning? Enten gynekolog eller endokrinolog. Jeg bor i Stavanger men drar til Oslo el Bergen hvis det er nødvendig.

Jeg er godt voksen, og er lei av plagene mine. Hud, underlivssopp, mye cyster og smerter av de, svetting, humørsvingningene, vansker m insulin/blodsukker osv. Kommer fra gynekolog nå som henviste meg til endokrinolog på sykehuset uten at jeg aner hvor lang ventetiden er. Hvis noen har tips eller råd blir jeg veldig glad. Det som plager meg mest er huden, nå har jeg blitt så lei at jeg vurderer roaccutan og skal derfor til hudlege neste uke. Men jeg føler det er feil å få den type hestekur når jeg vet grunnen til kvisene... Er det noen som har tanker å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler en del av det samme.. Jeg er ikke utredet for PCOS ennå, men er veldig sikker på at jeg har det.

Har ikke noen tips dessverre..

Har også tenkt på å få roaccutan, men tenker også at siden jeg vet hvorfor kvisene er der så kan jeg prøve noe annet heller (kosthold og evt hormonbehandling/medisiner).

Men vil tro du vil få god hjelp hos endokrinolog når du kommer dit. :)

Skrevet

Hei. Skrirver du er godt voksen, og da vet jeg ikke hvor aktuelt p-piller er for deg. Men Diane og Feminil skal hjelpe på dette. Spesielt på hudproblemer. Ellers er det alternative hormonmedisiner man kan ta (ikke p-pille). Vet dessverre ikke hva disse heter, men dette er noe hormonspesialister eller gynekologen sikkert kan hjelpe deg med. Hender jo at man kommer til "feil" gynekolog. Som kanskje ikke har erfaring på området. Kanskje du skal prøve en annen?

Lykke til!

Skrevet
:) Takk for svar! Jeg har lest en del om metformin og skal be endokrinologen om det. Hvis det er lang ventetid ringer jeg fastlegen, det er et ok preparat for han å skrive ut. Du som svarte først, Google metformin og akne :)
Skrevet

Har forresten prøvd mye hormonprevensjon, også diane.. Har en del bivirkninger så ønsker ikke å ha det igjen..

Skrevet

:) Takk for svar! Jeg har lest en del om metformin og skal be endokrinologen om det. Hvis det er lang ventetid ringer jeg fastlegen, det er et ok preparat for han å skrive ut. Du som svarte først, Google metformin og akne :)

Har hatt lyst til å prøve metformin, men det har jo en del bivirkninger. Må uansett bli utredet før jeg evt kan vurdere det.

Er du forresten slank eller overvektig?

Skrevet

Jeg er ikke overvektig, har en bmi på rundt 21. Men har fire-fem kg mer nå enn før sist svangerskap. Og de er plassert rundt livet. Mine hovedplager er dårlig hud, svetting og uregelmessig mens (men den er faktisk beg å bli bedre). I tillegg har jeg begynt å legge merke til at det kommer litt hår i ansiktet mitt, tynt lyst hår nede på kinnene. Og av og til et lite sort et under haken. Vet ikke om det er sammenheng..

Nå venter jeg på brev fra sykehuset om time til endokrinolog, kommer "kreve" tiltak, man kan jo ikke gå slik som dette tenker jeg..

Skrevet

Jeg er storfornøyd med metformin! Har brukt det i 1,5 år nå og har gått ned 10-15 kg uten å legge om kostholdet i det hele tatt. Nå var jeg ikke så stor i utgangspunktet, men hadde lagt på meg en del "uten grunn". Jeg merka ingenting av bivirkningene, er en del plaget med magesmerter, men merka ingen forverring da jeg starta på metformin.

har også begynt med Diane mot hudproblemer, ser lovende ut så langt!

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke så mange svar å gi deg, men vil bare si at jeg vet hvordan du har det!

Jeg har mye det samme av dine plager.

Går på Diane, men de hjelper ikke noe særlig på hverken kviser eller hårvekst syns jeg. Men du bør nok prøve å få metformin, bare for å se om det hjelper! Jeg skal til gyn. i februar og har tenkt å spørre om å få det, siden det er endel som har god effekt av det, så da vil jeg gjerne prøve det.

Skrevet

Høres lovande ut for deg! Håper det hjelper. Jeg har ikke hatt så god effekt av diane på min hud, og har i tillegg hatt en del bivirkninger på humør bla. Så jeg får sette mitt håp til metformin.. Har det ikke hjulpet deg med huden i det hele tatt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...