Gå til innhold

Gjester til ulike deler av bryllupet

Fremhevede innlegg

Skrevet

jaja, hvis det er noen som mot all formodning skulle føle seg som "B" gjester, så får det bare være. Satser på at våre studentvenner har forståelse for at økonomien er stram, og at de setter pris på at vi vil dele dagen vår med dem. Jeg synes selv det er en ære å bli invitert i bryllup, det være seg middag eller ei! Nå skal det også sies at jeg er del av en krets hvor det er helt normalt at noen kommer til kaffe, og alle viser forståelse for at det blir slik. Vi velger heller ikke tradisjonelt hvem som blir invitert. Vi inviterer ikke alle tanter og onkler, da det er snakk om ca 30 mennesker oss imellom, så vi inviterer kun de vi har et nært forhold til, uten å bry oss om vi tråkker på noen tær. Det er brudeparets dag, og det fantastiske med det er at man kan gjøre nøyaktig som man vil!!!

Nå svarte vel AnonymBruker ikke deg, men Stinelin. Jeg tror ingen av dine kaffegjester vil føle seg som B-gjester, ikke bare fordi det er vanlig i din krets, men dere har et klart skille på hvem som kommer og ikke kommer til middag, dere inviterer relativt få og dere har begrenset budsjett fordi dere er studenter.

Det er dog ganske stor kontrast til TS, som inviterer 65 middagsgjester, alle/de fleste(?) skal i være med på hele tredagerskalaset. De inviterer to vennegjenger, men utelater noen av TS' bekjente. Å trekke en klar linje der er ikke så enkelt, og jeg tror eventuelle kaffegjester fort vil kunne føle seg litt som B-gjester.

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi inviterer noen til vielse, middag og kaffe og andre til vielse og kaffe. Men nå har vi vielse og fest på to ulike steder, så da er det ikke noe problem at noen kommer litt senere. Har lyst til at alle vennene våre skal få ta del i dagen vår, men vi har rett og slett ikke råd til å spandere middag på alle, så da velger vi å gjøre det sånn. Middagen er også såpass tidlig (17.00), at det skal godt gjøres at den ikke er ferdig til kaffegjestene kommer (21.00). Da pushes man også litt til at ikke middagen hales ut i det uendelige :gjeiper: Jeg er selv ikke så glad i laaange middager, så når bruden blir utållmodig er det på tide å avslutte middagsseansen :jepp:

Man inviterer da ikke kaffegjester til klokken 21.00! Det er altfor sent.

Skrevet

Foreløpig plan:

Vi starer middagen kl.16.00, og regner med å være ferdige kl.18.30. Vi har ganske enkel mat og sparer noen taler til senere, slik at middagen blir ganske kort. Har også med endel unger, så det er greit at middagen ikke blir for lang.

Kaffegjestene bes til kl.19.00. Vertskapet på gården er godt rutinerte, og har planen klar for kaffegjestene, men vi må passe på at middagen følger tidsskjemaet.

Så blir det litt opplegg på gården som alle er med på, før kaffe som serveres kl.20.00.

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er intr å lese hvor mange ulike syn det er på dette å invitere noen gjester til middag og andre gjester til kaffe. Jeg har opplevd begge deler og må si at jeg selv ikke har følt å være enten på A-laget eller B-laget. Det eneste jeg har syntes har vært litt synd når jeg har blitt invitert til kaffe er at jeg ikke har fått med vielsen (kunne selvsagt gått likevel), og at jeg ikke har fått hørt de fine talene. Men jeg har aldri vært skuffet for at jeg ikke har blitt "påspandert" middagen.

Når jeg nå selv skal gifte meg har vi valgt den enkle løsningen. Nærmeste familie og forlovere til middag, og så åpner vi for venner til kaffe og "vennefest" etter middagen.

Gjest "gjest"
Skrevet (endret)

Ts inviterer folk til en sånn der tredagers greie og så er det noen der som det plutselig ikke er naturlig og ha på enkelte av tingene som er på programmet???

Hvor hen skal kaffegjestene ete middag hen på dag to da? Sitte på kjøkknet som legdkjerringer?

Nei, de kan brukes til ditt og datt, de. Deres arbeidskraft skal utnyttes samtidig som at de skal ha med seg gave?

Folk som jobber i ens bryllup skal betales. Det er god skikk og bruk.

Seriøst, det her kan du ikke tillate deg. Med mindre du vil bli husket på som kjerringa fra helvete da.

Et tips fra meg: Din tankegang i den her tråden har vist oss andre hvordan du tenker om kaffegjestene. Kutt dem ut og hold ordinært en dags bryllup for familien og de nære vennene som er velkommen til å bli med på alt.

Endret av "gjest"
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke blitt skuffet over å "kun" bli invitert til kaffe, men hadde ikke satt pris på om jeg kunne bistått med servering av de andre gjestene for så å være gjest selv etterpå...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men hadde du syntes det hadde vært helt greit å forlate laget når de andre skulle ha middag, for så å komme tilbake når de hadde spist? Ser for meg at det kan bli litt rart..?

Noen av dem kan faktisk brukes til å servere under middagen, da får de med seg både vielse, middag og fest. Er en løsning for noen, ikke alle.

Jeg for min del synes dette høres veldig merkelig ut, og ville i min bok vært helt uaktuelt. Jeg kunne aldri ha invitert gjester til vielsen som da skulle servere gjestene til middag for så å bli gjest igjen til kaffe. Er det sånn TS mener det?

Jeg hadde tatt det som en fornærmelse hvis jeg hadde blitt invitert i brylllup som gjest/servitør og hadde selvfølgelig takket nei til hele greia. Skal de da få utlevert servitøruniformer til middagen for så å skifte tilbake til selskapsklær igjen etterpå? Høres i beste fall frekt ut synes jeg.

Håper jeg har misforstått?

Endret av Portvinpiken
Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg for min del synes dette høres veldig merkelig ut, og ville i min bok vært helt uaktuelt. Jeg kunne aldri ha invitert gjester til vielsen som da skulle servere gjestene til middag for så å bli gjest igjen til kaffe. Er det sånn TS mener det?

Jeg hadde tatt det som en fornærmelse hvis jeg hadde blitt invitert i brylllup som gjest/servitør og hadde selvfølgelig takket nei til hele greia. Skal de da få utlevert servitøruniformer til middagen for så å skifte tilbake til selskapsklær igjen etterpå? Høres i beste fall frekt ut synes jeg.

Håper jeg har misforstått?

Hæææææ? Vi er enige. :daane:

Gjest Mildrid
Skrevet (endret)

Jeg hadde blitt såå skuffet om jeg ikke ble invitert til selve vielse, da hadde jeg droppet resten og. Vielsen er jo årsaken til at man feirer bryllup.

Og når det er sagt så bruker man ikke gjestene som arbeidsfolk! Det er utelukket!

Endret av Mildrid
  • Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Hele TS's opplegg virker bare som en diger egotripp på meg.

Skrevet

Ts inviterer folk til en sånn der tredagers greie og så er det noen der som det plutselig ikke er naturlig og ha på enkelte av tingene som er på programmet???

Hvor hen skal kaffegjestene ete middag hen på dag to da? Sitte på kjøkknet som legdkjerringer?

Nei, de kan brukes til ditt og datt, de. Deres arbeidskraft skal utnyttes samtidig som at de skal ha med seg gave?

Folk som jobber i ens bryllup skal betales. Det er god skikk og bruk.

Seriøst, det her kan du ikke tillate deg. Med mindre du vil bli husket på som kjerringa fra helvete da.

Et tips fra meg: Din tankegang i den her tråden har vist oss andre hvordan du tenker om kaffegjestene. Kutt dem ut og hold ordinært en dags bryllup for familien og de nære vennene som er velkommen til å bli med på alt.

Nå vet jeg ikke om du er gift eller skal gifte deg, men et bryllup koster! Skal man invitere hele slekta og alle man kjenner, så bør man vel strengt tatt være millionær. Og det er heller ikke uvanlig at venner og familie stiller opp som arbeidskraft og mottar en flaske vin el.i betaling. Jeg hadde ikke sett på TS som kjerringa fra helvete, tvert i mot.

Gjest navnelapp
Skrevet

Vi har kaffegjestar, hovudsakleg to grupper: Det eine er koret som eg syng i, dei skal synge under vielsen, og vi har sagt at dersom dei vil kome tilbake etter middagen for å vere med til kaffe og fest er dei hjerteleg velkomne. Dei driv no og planlegg grilling i hagen til ein av dei som bur i nærleiken til festplassen. Desse hadde det vore heilt unaturleg å invitere til middag, men til kaffe/fest er det kjempefint å ha dei der, og dei er glade for å få kome.

Den andre gruppa er mine kollegaer. Der har fleire tilbode seg å hjelpe til, to skal til dømes hjelpe til under middagen med matlogistikk. Ikkje sjølve serveringa, det har vi serveringshjelper til. Andre blant dei skal hjelpe til med andre ting. Dei hadde det heller ikkje vore naturleg å invitere til middag, men det er kjempestas at dei vil kome til kaffe. Dei som ikkje skal bidra under middagen planlegg å bestille bord på ein restaurant i nærleiken dit dei skal gå i pausen.

Poenget mitt er at det er vanskeleg å seie noko generelt om kaffegjestar/ikkje kaffegjestar. Våre kaffegjestar er ganske enkelt personar vi har eit vennskapsforhold til, men som ikkje det er naturleg å invitere til middag.

Gjest "gjest"
Skrevet (endret)

Nå vet jeg ikke om du er gift eller skal gifte deg, men et bryllup koster! Skal man invitere hele slekta og alle man kjenner, så bør man vel strengt tatt være millionær. Og det er heller ikke uvanlig at venner og familie stiller opp som arbeidskraft og mottar en flaske vin el.i betaling. Jeg hadde ikke sett på TS som kjerringa fra helvete, tvert i mot.

Du har lest TS's innlegg? Du ser hvordan hun tenker? Det er ikke naturlig å ha alle til middag, men det er naturlig å spørre om budne kaffegjester kan arbeide under middagen? Når skal de få spise middag da? Og hvem skal betale dem? hvem skal betale for middagen deres? Skal de sitte på kjøkkenet og ete av samme maten som de

i salen får så kan de da få sitte i salen og ete den ilag med de mer naturlige gjestene..?

Og:

Skal de arbeide gratis i tillegg til gaven de antageligvis medbringer?

Endret av "gjest"
Skrevet (endret)

Ikke for å være frekk altså, men hva er egentlig vitsen med et "tredagers-bryllup"??

Det er sikkert veldig gøy for bruden å få oppmerksomhet i hele tre dager i stedet for "bare" en, men har dere tenkt på hva gjestene synes on å bli invitert til en så langdratt feiring?

Jeg for min del hadde faktisk blitt litt irritert om jeg hadde blitt invitert til et sånt tredagers- bryllup. Synes det er litt for mye å forvente at andre skal føle seg forpliktet til å sette av så mye tid. Nå tenker jeg ikke på b-gjestene, men de som er invitert til alle de 3 dagene. Man kan jo liksom ikke takke nei heller..

Jeg har selv hørt fra flere som har vært i slike evighetsbryllup, at de enten har kjedet seg, eller blitt slitne og rett og slett fått nok- og det lenge før de var begynt på dag 3.. Selv om enkelte sier til brudeparet at "dette var sååå gøy altså" så er det høyst sannsynlig en hvit løgn for å være høflig.

Så tenk dere litt om før dere arrangerer bryllup som varer i flere dager, det kan faktisk bli for mye av det gode.

Det er greit nok å invitere til bli kjent- kveld dagen før, eller rester på søndagem, så lenge det er valgfritt og helt uformelt. I dette tilfellet (og ganske mange andre) inngår jo alt dette i et nøye planlagt program som er satt opp, en del av gjestene inviteres til "hele pakken" og det forventes at de deltar i det som står på programmet. Det blir for drøyt altså.

Endret av Mooria
  • Liker 1
Skrevet

Du har lest TS's innlegg? Du ser hvordan hun tenker? Det er ikke naturlig å ha alle til middag, men det er naturlig å spørre om budne kaffegjester kan arbeide under middagen? Når skal de få spise middag da? Og hvem skal betale dem? hvem skal betale for middagen deres? Skal de sitte på kjøkkenet og ete av samme maten som de

i salen får så kan de da få sitte i salen og ete den ilag med de mer naturlige gjestene..?

Og:

Skal de arbeide gratis i tillegg til gaven de antageligvis medbringer?

Selvfølgelig har jeg lest innlegget..

Alle familier er forskjellige og det kan jo faktisk hende at noen av kaffegjestene ikke har noe imot å hjelpe til med middagsserveringen. Og jeg vil nok tro at TS er oppegående nok til å gi de som hjelper til en liten gave som takk for hjelpen.

Skrevet

Flere her nevner det er så dyrt med bryllup, og det er det! Men i dette tilfellet kan jo Ts droppe å arrangere tredagers bryllup og heller invitere alle, inkludert kaffegjestene, til en hel dag med feiring.

• Liker 3
Skrevet

Synes det er intr å lese hvor mange ulike syn det er på dette å invitere noen gjester til middag og andre gjester til kaffe. Jeg har opplevd begge deler og må si at jeg selv ikke har følt å være enten på A-laget eller B-laget. Det eneste jeg har syntes har vært litt synd når jeg har blitt invitert til kaffe er at jeg ikke har fått med vielsen (kunne selvsagt gått likevel), og at jeg ikke har fått hørt de fine talene. Men jeg har aldri vært skuffet for at jeg ikke har blitt "påspandert" middagen.

Når jeg nå selv skal gifte meg har vi valgt den enkle løsningen. Nærmeste familie og forlovere til middag, og så åpner vi for venner til kaffe og "vennefest" etter middagen.

Sånn gjør vi det også:) Kun familie og forlovere til middag og venner til kaffe og fest:) Vi har vært mye fram og tilbake på hva vi skal gjøre, men i og med at min forlovede har så stor familie, blir det for dyrt å invitere alle til middag. Mine venner forstår dette veldig godt og er bare glad for å bli invitert:-)

Gjest "gjest"
Skrevet

Selvfølgelig har jeg lest innlegget..

Alle familier er forskjellige og det kan jo faktisk hende at noen av kaffegjestene ikke har noe imot å hjelpe til med middagsserveringen. Og jeg vil nok tro at TS er oppegående nok til å gi de som hjelper til en liten gave som takk for hjelpen.

Ja, ja, vi leser TS innlegg helt forskjellig, forstår jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...