Gå til innhold

Blir du tjukk av medisinen din?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg slet med anoreksi før, og det gjør jeg nok til en viss grad nå også. Har begynt på blodtrykksdempende medisiner, og som andre spiseforstyrra personer er jeg redd jeg legger på meg av dem. Jeg googlet det, og jammen gjør jeg visst det..

Nå sliter jeg med å overbevise meg selv at jeg ikke bør slutte å gå på medisinen selv om en artikkel hevder at min medisin, gjør meg tjukk.

Synes ikke noe om slike titler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis skikkelig, balansert og proteinrikt, så reduseres mengden fett du legger på deg med minst 40%!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikkje slutte med blodtrykkssenkende medisinen din! Høgt blodtrykk, hypertensjon, er skadlig for mellom anna hjertet ditt. Det er ikkje alle som legg på seg av blodtrykksdempande medisin heller. Kva slags medikament går du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går på Metoprolol Sandoz, og er redd for å gå opp i vekt, det er jeg dessverre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest scorpius

Det er GANSKE MANGE medisiner som har vektoppgang som en bivirkning (og det er like

mange overvektige som klager over at de har gått opp i vekt bare pga. denne lille

pillen)... Men man går ikke opp i vekt/legger på seg fett pga. selve medisinen.

Den kan derimot øker matlysten, noe du selv kan kontrollere ved å ikke spise mer enn

du vanligvis gjør. En annen ting er det at du har gått opp i vekt pga. vann i kroppen.

Men det er jo ikke ordentlig vekt, hvis du skjønner?

Poenget mitt er iallfall det at man ikke legger på seg fett av piller :)

Så ikke vær bekymret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lest med litt opp på denne type medisin no, og det viser at mindre enn 1 av 100 som går på denne medisinen du har fått opplever vektøking. Dei fleste som går på denne medisinen toler den svært godt. Sa legen noke om at ei av bivirkningane er vektauke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er GANSKE MANGE medisiner som har vektoppgang som en bivirkning (og det er like

mange overvektige som klager over at de har gått opp i vekt bare pga. denne lille

pillen)... Men man går ikke opp i vekt/legger på seg fett pga. selve medisinen.

Den kan derimot øker matlysten, noe du selv kan kontrollere ved å ikke spise mer enn

du vanligvis gjør. En annen ting er det at du har gått opp i vekt pga. vann i kroppen.

Men det er jo ikke ordentlig vekt, hvis du skjønner?

Poenget mitt er iallfall det at man ikke legger på seg fett av piller :)

Så ikke vær bekymret!

Tusen takk for svar! Det må være frustrerende å måtte forklare noen at "hallo, ta pilla di, ikke tenk på vekta!", for man skulle jo ikke tro at folk var så opptatt av kropp osv. Det er like frustrerende å være den som er opptatt av kropp på den måten..

Skal passe godt på! Vil helst ikke slutte på disse medisinene, for de gir meg god virkning på helsa. Men samtidig er jeg veldig opptatt av kropp og trening, men det skal gå bra, skal finne balansen. :)

Jeg tar bare 1/4 eller 1/2 av pilla da, fikk noen store som legen sa jeg kunne dele opp i mindre doser, hvis det hjalp så trengte jeg ikke å gå opp til hele, de kunne kanskje bli litt sterke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lest med litt opp på denne type medisin no, og det viser at mindre enn 1 av 100 som går på denne medisinen du har fått opplever vektøking. Dei fleste som går på denne medisinen toler den svært godt. Sa legen noke om at ei av bivirkningane er vektauke?

Takk, tusen takk :hug: Jeg har prøvd å lese litt om den selv, men jeg fant ikke akkurat den infoen der. Legen sa at bivirkninger kan være svimmelhet, at hodet føltes som luft :fnise:, kalde fingre, tær, kaldt ansikt osv. Men ingenting om vektøkning, det gjorde han ikke nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Versegod! Eg er sjukepleiestudent, så eg kan litt om medikament og sjukdom og slikt ;)

Så fint at du ville svare meg i tråden min :) Kjenner at jeg enda er litt vrangforstilt etter spiseforstyrrelsen, og orker egentlig ikke at det skal ta kontroll over meg igjen, i større grad enn det alt gjør, men av og til er det litt vanskelig bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LightBulb

jeg går på Metoprolol Sandoz, og er redd for å gå opp i vekt, det er jeg dessverre....

Jeg går på akkurat samme blodtrykksmedisin og har gjort det en god stund. Jeg har ikke gått 1gram opp i vekt engang. Heller det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...