Gå til innhold

Noen som har vært i Gdansk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ga min kjære en langhelg til Gdansk i gave til jul. Begynnelsen av Mars reiser vi. Derfor lurer jeg på om det er noen av dere som har vært der før? som kanskje har steder og anbefale? :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, Gdansk er en fin by!!

Jeg stortrivdes da jeg var der. Masse interessant historie: blant annet startet jo Lech Walesa sin bevegelse der, noe som igjen førte til at jernteppet falt, i tillegg til at 2. VK startet der. De har laget et svært informativt museum om Lech Walesa, og du kan også ta båt (turistbåt) eller buss ut til Westerplatte hvor tyskerne først gikk i land. Her kan du se gamle bunkere, minnesmerker over de første som omkom under 1.VK etc. Anbefales begge deler! Særlig det første museet er bra, Westerplatte er litt mer omstendelig og ikke så tilrettelagt. Men for meg som er historieinteressert var det faktisk et av mine turisthøydepunkt noensinne å stå der tyskerne først kom i land og startet krigen.

Sentrum er lite, og jeg bodde nesten midt i sentrum på et fint hotell. Alt var rimelig, og arkitekturen var fin. Byen (som mange polske byer) ble fullstendig ødelagt av bombing under 2.VK, og de bygget alt opp igjen, en autentisk kopi av den gamle byen. På den store plassen midt i byen er det rådhus og noen små museer som kan besøkes, og fra toppen av rådhustårnet var det flott utsikt.

Vil du ha spisestedtips kan jeg komme med dem i morgen - jeg husker ikke navnene på dem i hodet. Er ikke så stødig i polsk... Jeg var blant annet og spiste piroger på et sted i sentrum sammen med noen polske venner, og det stedet kan anbefales:)

Det som er bra med Gdansk er at det er nydelig å gå rundt og kikke, og at du rekker over det meste på ei helg. Det er ikke uoverkommelig stort, nemlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...