Gå til innhold

Hvordan er en vanlig GU?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan foregår en vanlig gynekologisk undersøkelse hos gynekolog?

Er det vanlig at de tester deg for alt mulig, eller må man be om det selv? Og er det vanlig at de sjekker eggstokkene med ultralyd, eller er dette noe man må bestille?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan foregår en vanlig gynekologisk undersøkelse hos gynekolog?

Er det vanlig at de tester deg for alt mulig, eller må man be om det selv? Og er det vanlig at de sjekker eggstokkene med ultralyd, eller er dette noe man må bestille?

Jeg vet ikke hva de tester og sjekker, for jeg bare ligger der da jeg hater det. Har vært der to ganger, og da tar de noe prøver og stapper en finger i rumpa di når de er ferdig. Aner ikke hvorfor de gjør dette, men ekkelt er det. Jeg har ikke tatt ultralyd av eggestokkene.

Lykke til :)

Skrevet

Tror kanskje du må be om å få utført diverse tester. Dersom du aldri har vært på GU før, så kan jeg trøste deg med at det er over på under fem minutt. Du kan selvfølgelig be om UL av eggstokkene, vet ikke om det er rutine. En ting som kanskje er verdt å nevne, er at når de tar vevsprøver, så kan det være litt ubehagelig. Ikke vondt, men ubehagelig. Prøv å slapp av så godt du kan så går det bedre enn forventet! Og noe finger oppi rumpa har jeg aldri hørt om :sjenert:

Skrevet

Det spørs hva du skal dit for. Om du bare skal ta celleprøver, er det nettopp det legen gjør og sjekker at ikke livmor og eggstokker er ømme eller forstørret.

Om du skal ta prøver (kjønnsykdommer, sopp o.l) så må du be om det.

Innvendig ultralyd er det bare gynekologer som tar. Om man er der til rutineundersøkelse så tar de ultralyd også, istedenfor å kjenne så mye. Det er lettere å se forandringer på ultralyd enn å kjenne det. Derfor går jeg til gynekolog istedenfor fastlegen.

Skrevet

Tror kanskje du må be om å få utført diverse tester. Dersom du aldri har vært på GU før, så kan jeg trøste deg med at det er over på under fem minutt. Du kan selvfølgelig be om UL av eggstokkene, vet ikke om det er rutine. En ting som kanskje er verdt å nevne, er at når de tar vevsprøver, så kan det være litt ubehagelig. Ikke vondt, men ubehagelig. Prøv å slapp av så godt du kan så går det bedre enn forventet! Og noe finger oppi rumpa har jeg aldri hørt om :sjenert:

Det gjorde min lege.. ;)

Skrevet

Man kan også kjenne på livmoren fra endetarmen om man ikke kjenner nok gjennom skjeden.

Men innvendig ultralyd slipper man sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...