Gå til innhold

Behandling mot høyt kolesterol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd ulike medikamenter mot høyt kolesterol?

Jeg ble anbefalt å senke kolesterolet før en operasjon og fikk resept fra legen i dag.

På apoteket sa de at det utskrevne medikamentet kostet nesten 600,- og lurte på om jeg heller ville ha Lipitor til 150,-.

Jeg tenkte vel at de ikke ville anbefalt et bytte dersom det ikke er tilsvarende produkter? Men nå ble jeg litt i tvil. Og jeg husker selvsagt ikke hva det utskrevne medikamentet het. (Så ikke på resepten, bare leverte den på apoteket)

Ser det nevnes mange bivirkninger... Så nå lurer jeg på om noen kan dele noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Farmasistudent
Skrevet

Hvis apoteket spør om du vil bytte til noe rimeligere kalles det generisk bytte.

Generisk bytte er et bytte til lik legemiddel i lik styrke, laget av en annen fabrikk.

Grunnen til at dette skjer, er at selskapet som laget medisinen for første gang bare har patent på det i et visst antall år.

Det du får tilbud om har samme virkestoff og dose og det er trygt å bytte. Det er godkjent gjennom tester hos legemiddelverket at det skal være det samme og ha lik effekt.

Jeg vet at Lipitor gikk ut på patent før jul en gang, men tror det er noe som heter noe annet enn Lipitor som da skal være billigere? (Atorvastatin)

Vanlige bivirkninger av kolesterolmedisiner av typen statiner (som du har fått her) er muskel/ledd-bivirkninger (Smerter/ubehag, men ikke farlig)

Vær obs på at du ikke må drikke grapefruktjuice hvis du tar denne medisinen.

Skrevet

Hvordan er kostholdet ditt? Min mor har et normalt, "gammeldags" kosthold, og hun fikk også for høyt kolesterol. Så hun spiste så lite (dårlig)fett som overhode mulig, og på en måned gikk hun fra et kolesterol på over 7 til under 5, som er normalt. Uten medisiner! I tillegg gikk hun ned 5 kilo:P

Om du kan få ned kolesterolet med diett, så gjør det. Synes det er så dumt å ta medisiner så fremt det ikke er absolutt nødvendig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...