Gå til innhold

Er dette høg feber?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er syk og har 39,3 i feber. Er dette mye? Jeg fryser en del og er ikke i form.

Jeg er midt i 20 årene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, 40-42 er høy feber.

Ved 42 grader er man nærmere død enn levende...

For de fleste voksne er 39,3 grader høy feber, men det kommer selvfølgelig an på normal kroppstemperatur. Har man en normaltemperatur på 36 grader vil man sannsynligvis føle seg dårligere ved 39,3 grader enn ved en normal kroppstemperatur på 37 grader.

• Liker 1
Skrevet

Noen regner høy feber fra 39,5. Men du er uansett i det "normale" området. Dersom du fortsatt fryser er det et tegn på at feberen holder på å stige.

Nå skal det sies at dersom feberen nærmer seg 41, så begynner den å bli farlig høy.

• Liker 2
Skrevet

Ta en paracet og kryp under dynene

Skrevet

Høy men ikke farlig høy :)

Skrevet

Vil anbefale deg og ta to paracet ot to ibux, krype under dynen og bare slappe av :) God bedring!

Skrevet

For meg hadde 39,3 vert VELDIG høyt da jeg har en normal kroppstemperatur på 35,5 - 36,5, så når jeg har over 38,5 så er jeg skikkelig dårlig.

Dessuten så er 39,3 om morgenen ganske høyt, men på kvelden er det ikke like ille da kroppstemperaturen stiger iløpet av dagen.

Skrevet

Voksne tåler som regel feber dårligere enn barn. Barn kan fint leke med 39 i feber, voksne føler seg helt utslått.

Paracetamol og evnt også ibumetin hjelper godt mot feber.

Om du vet hvorfor du har feber så er det jo greit, vet du ikke og den nærmer seg 40 så ring legevakten/legen din.

Skrevet

Vil anbefale deg og ta to paracet ot to ibux, krype under dynen og bare slappe av :) God bedring!

To av hver er vel i overkant? Holder vel med en av hver vil jeg tro!

• Liker 2
Skrevet

Enig her. Husk også at det ikke er noe mål i seg selv å ha minst mulig feber, feberen har faktisk en funksjon ved å sette fart på immunforsvaret, og du kan dermed være syk lenger hvis du hiver innpå med febernedsettende. Ta litt hvis du føler deg veldig dårlig eller har problemer med å sove, men så lenge du ikke har over 40 trenger du ikke å være redd for at det er farlig.

(Og det er ikke sånn at fordi man har lavere kroppstemperatur i utgangspunktet så er feberen høy ved lavere temperaturer. Man kan godt tåle høy temp selv om man bare har 36 til vanlig.)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er det som jeg har fått anbefalt av min mor som er anestesisykepleier. Hun fikk tipset av en lege på jobb. Jeg tar dette når jeg har influensa og det funker utrolig bra. Så lenge man ikke går over anbefalt døgndose, er det overhode ikke farlig. Men jeg tar ikke febernedsettende med mindre jeg har over 39 og allmenntilstanden er relativt dårlig.

Endret av Sophie-Ann
Skrevet

(Og det er ikke sånn at fordi man har lavere kroppstemperatur i utgangspunktet så er feberen høy ved lavere temperaturer. Man kan godt tåle høy temp selv om man bare har 36 til vanlig.)

Men jeg som har lav kroppstemperatur merker med en eneste gang at jeg bikker over 38, da kommer hodepinen og kaldsvetten. Skjønner at du mener man kan tåle like høy temperatur for man mister bevisstheten og alt i den dur og før man risikerer at det bli livsfarlig, men jeg står på mitt om at det skal en lavere temperatur til for å bli like dårlig som en med normal kroppstemperatur.

Skrevet

Men jeg som har lav kroppstemperatur merker med en eneste gang at jeg bikker over 38, da kommer hodepinen og kaldsvetten. Skjønner at du mener man kan tåle like høy temperatur for man mister bevisstheten og alt i den dur og før man risikerer at det bli livsfarlig, men jeg står på mitt om at det skal en lavere temperatur til for å bli like dårlig som en med normal kroppstemperatur.

Jeg kan godt være med på at man opplever seg som sykere hvis man har 39 grader når man vanligvis har 36 enn hvis man f.eks har 37,5. Det jeg prøvde å si var at temperaturen i seg selv er ikke farligere for oss med lav kroppstemperatur, og gjør at det er viktig med febernedsettende.

Skrevet

Jeg kan godt være med på at man opplever seg som sykere hvis man har 39 grader når man vanligvis har 36 enn hvis man f.eks har 37,5. Det jeg prøvde å si var at temperaturen i seg selv er ikke farligere for oss med lav kroppstemperatur, og gjør at det er viktig med febernedsettende.

Da tror jeg vi er enige, for det jeg mente er at jeg kjenner meg sykere enn det andre ytrer at de føler seg ved 38,5 i feber f.eks, men jeg tror ikke at det er farligere for meg enn for andre. Jeg tror heller ikke at jeg hadde dødd av noen lavere temperatur enn noen med normal kroppstemperatur, jeg hadde bare følt meg dårligere på turen opp dit. :fnise:

Skrevet

Om man tar to 500 mg Paracet og to 200mg Ibux er det null problem.

Døgndosen for Paracetamol skal ikke overstige 4 gram, for ibuprofen er det vel 1200 mg?

Man kan ta to Paracet inntil fire ganger i løpet av ett døgn, to Ibux 200 mg ( obs, de finnes også i 400 mg!) kan man maks tre ganger i løpet av et døgn.

Ibux kan være heftig til magen, ved magesmerter stopp øyeblikkelig. Paracet har få bivirkninger så lenge man holder seg under døgndose; kan bli ille om man går over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...