Gå til innhold

Engelsk oppskrift

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.nigella.com/recipes/view/DEVILS-FOOD-CAKE-5310

Så nettopp Nigella lage denne på tv, og ble sååå fristet!

Men så er det en del greier der jeg ikke vet om man får tak i i Norge, og hva man eventuelt kan bruke som erstatning.

- best-quality cocoa powder, sifted. Kan man bruke vanlig bakekakao?

- dark muscovado sugar. Er det vanlig brunsukker, eller noe spesielt?

- soft unsalted butter. Får man tak i det i disse smørkrisetider? Kan man eventuelt bruke saltet smør?

- caster sugar?

- plain flour. Hvetemel, rett og slett?

- teaspoon bicarbonate of soda?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.nigella.com/recipes/view/DEVILS-FOOD-CAKE-5310

Så nettopp Nigella lage denne på tv, og ble sååå fristet!

Men så er det en del greier der jeg ikke vet om man får tak i i Norge, og hva man eventuelt kan bruke som erstatning.

- best-quality cocoa powder, sifted. Kan man bruke vanlig bakekakao? Ja

- dark muscovado sugar. Er det vanlig brunsukker, eller noe spesielt? google it

- soft unsalted butter. Får man tak i det i disse smørkrisetider? Kan man eventuelt bruke saltet smør? Det er vel ikke så krise nå lenger? Finnes i butikken.

- caster sugar? Melis

- plain flour. Hvetemel, rett og slett? Jepp

- teaspoon bicarbonate of soda? Bakepulver

Skrevet

Caster sugar er ikke melis, men et ekstra finkornet sukker.

Det finnes ekstra finkornet sukker fra Dansukker, eller helt finkornet fra Tate & Lyle - der de har det. Jeg ville erstattet det med vanlig sukker dersom du ikke får tak i finkornet. Melis blir noe annet.

Muscovado sukker er ikke helt det samme som vanlig brunt sukker, så vidt jeg har skjønt. Det har et lavere melasseinnhold, og er dermed både lysere og mindre klebrig.

Bicarbonate of soda er natron. Bakepulver inneholder også hevemiddelet som natron består av, men bakepulver inneholder en del andre ting i tillegg. Så vidt jeg vet bruker man natron når man skal bake med noe som også inneholder syre, som for eksempel kulturmelk. Det er allerede tilsatt slik syre i bakepulveret. Jeg vil tro det ikke har noen betydning om du skifter natron med bakepulver, men bør ikke gjøre omvendt.

:)

Skrevet

Bicarbonate of soda er natron. Bakepulver inneholder også hevemiddelet som natron består av, men bakepulver inneholder en del andre ting i tillegg. Så vidt jeg vet bruker man natron når man skal bake med noe som også inneholder syre, som for eksempel kulturmelk. Det er allerede tilsatt slik syre i bakepulveret. Jeg vil tro det ikke har noen betydning om du skifter natron med bakepulver, men bør ikke gjøre omvendt.

Normalt skal man ikke bytte natron med bakepulver. Natron trenger, som du skriver, syre for å virke. Dette får den fra de andre ingediensene. Den vil da til en viss grad nøytralisere syren og gjøre resultatet mindre surt. Det vil ikke bakepulver gjøre fordi den allerede inneholder den syren som trenges.

Skrevet

I oppskriften til Nigella skal det være 1/2 ts bakepulver og 1/2 ts natron. Tror ikke det byr på noe problem å bruke 1 ts bakepulver og droppe natron.

:heks:

Skrevet

- dark muscovado sugar. Er det vanlig brunsukker, eller noe spesielt? google it

Hvis du har prøvd å google det så vet du at det ikke er så lett å få et greit svar på det.

- soft unsalted butter. Får man tak i det i disse smørkrisetider? Kan man eventuelt bruke saltet smør? Det er vel ikke så krise nå lenger? Finnes i butikken.

Ikke her jeg bor. Får tak i utenlandsk smør, men da kun med salt.

Skrevet

Normalt skal man ikke bytte natron med bakepulver. Natron trenger, som du skriver, syre for å virke. Dette får den fra de andre ingediensene. Den vil da til en viss grad nøytralisere syren og gjøre resultatet mindre surt. Det vil ikke bakepulver gjøre fordi den allerede inneholder den syren som trenges.

Det er jeg forsåvidt enig i.

Poenget mitt var også at det er greiere å bytte natron med bakepulver enn omvendt - fordi man da må tilsette syre i tillegg. Ofte står det kulturmelk o.l. på ingredienslista for kaker hvor det brukes natron som hevemiddel. Om man bruker bakepulver istedet skal ikke dette ha noen stor betydning for smaken. Det er iallefall min erfaring.

Skrevet

Her er Nigellas oppskrift oversatt og med bilde; http://millasmat.com/bakverk/djevelkake/

Hei Milla.

Morsomt at du som er så opptatt av at du skal få kreditering dersom noen bruker oppskriftene dine, ikke har henvist til Nigella i dette innlegget. :hallo:

• Liker 1
Skrevet

Det er jeg forsåvidt enig i.

Poenget mitt var også at det er greiere å bytte natron med bakepulver enn omvendt - fordi man da må tilsette syre i tillegg. Ofte står det kulturmelk o.l. på ingredienslista for kaker hvor det brukes natron som hevemiddel. Om man bruker bakepulver istedet skal ikke dette ha noen stor betydning for smaken. Det er iallefall min erfaring.

Har erfart noen ganger at natron gir vond smak på kaker og har ofte byttet det ut med bakepulver men det fungerer kun på myke kaker, ikke kjeks, cookies ol.

Når det gjelder den devils kaka så er ikke den oppskrifta nigellas, hun har lånt den fra en annen kokk. Det står på nettsidene hennes. men den er kjempegod, har lyst til å prøve den.

Skrevet

Hevemiddelet på kjeks og småkaker er ofte hjortetakksalt eller hornsalt, og de avgir lett usmak dersom man bruker det i myke kaker.

Skrevet

Hevemiddelet på kjeks og småkaker er ofte hjortetakksalt eller hornsalt, og de avgir lett usmak dersom man bruker det i myke kaker.

aha det er det det er, må notere meg det!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...