cha Skrevet 17. januar 2012 #1 Skrevet 17. januar 2012 Hei! Skal lage marsipankake på bursdagen min på mandag. Har ikke gjort dette før. Så hva kan jeg pynte med når det ikke er friske bær i få tak i? Synes fryste er så sure. Og, er ferdig sukkerbrød godt? Og sånn ferdigkjevlet marsipan?
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #2 Skrevet 17. januar 2012 marsipanroser? sjokoladepynt sjekk ut bakehylla i spar og meny de har mye fint. feks sjokoladepynt som ser ut som løvblad. du kan jo feks bare skrive noe på den også da
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #3 Skrevet 17. januar 2012 Nå for tiden er det jo faktisk friske bær å få hele året (importerte). Det går an å supplere med ting som skivet mango, pasjonsfrukt i båter, skivet kiwi, granateplefrø, blå druer...
Gjest Tirkes Skrevet 17. januar 2012 #4 Skrevet 17. januar 2012 Kiwi er veldig godt. Hermetiserte klementiner har ofte biter i meget riktig størrelse, så jeg har pyntet med disse mye i gelé-kaker... Som ren pynt digger seg.. eh.. gud. Afyselis? De oransje "bærene" på en kvast. Jeg liker ikke å spise dem, men har pyntet med sånne og gjerne litt tynn kakegelé, synes det blir litt kult 1
Litia Skrevet 17. januar 2012 #5 Skrevet 17. januar 2012 Kiwi er veldig godt. Hermetiserte klementiner har ofte biter i meget riktig størrelse, så jeg har pyntet med disse mye i gelé-kaker... Som ren pynt digger seg.. eh.. gud. Afyselis? De oransje "bærene" på en kvast. Jeg liker ikke å spise dem, men har pyntet med sånne og gjerne litt tynn kakegelé, synes det blir litt kult Nesten. Physalis. (Disse, sant?)
Gjest Tirkes Skrevet 17. januar 2012 #6 Skrevet 17. januar 2012 Jaaa! ...jeg visste bare at det var et ord som minte om et nys. 1
Satellites Skrevet 17. januar 2012 #7 Skrevet 17. januar 2012 Nesten. Physalis. (Disse, sant?) Åh, de er gode å spise også :-) Har ei venninne som alltid tar med seg en kurv sånne på fest
Susa Skrevet 18. januar 2012 #8 Skrevet 18. januar 2012 Har du bursdag på mandag? Det har jeg og! Men over til det du spør om...blande bringebærsyltetøy og krem blir kjempegodt fyll, ha vanlig krem utenpå kaka før du har over marsipanen. Eller så er hakkede valnøtter i kremen en sikker vinner! Så sant du ikke er allergisk da!
Rumle Skrevet 18. januar 2012 #9 Skrevet 18. januar 2012 Som ren pynt digger seg.. eh.. gud. Afyselis? De oransje "bærene" på en kvast. Jeg liker ikke å spise dem, men har pyntet med sånne og gjerne litt tynn kakegelé, synes det blir litt kult Nesten. Physalis. Jaaa! ...jeg visste bare at det var et ord som minte om et nys. Tirkes, you made my day!
cha Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #12 Skrevet 18. januar 2012 Kanskje dere kan ta disse nyse greiene deres et annet sted??? 1
Brunhilde Skrevet 18. januar 2012 #13 Skrevet 18. januar 2012 Jeg syns det er godt å fylle kaka med bringebærkrem. Gjerne et lag vaniljekrem også, og hakkede valnøtter hvis du - og de som skal spise kaka - liker og tåler det. Et annet alternativ som er godt sammen med bringebærkrem er hakket, mørk sjokolade. Jeg foretrekker å kjevle lokket selv, det ferdigkjøpte er veldig tynt. Jeg legger et tynt lag krem rundt hele kaka, kjevler ut marsipanen (bruk litt hvetemel til utkjevlingen, ikke melis) og skjærer en sirkel som er stor nok til å dekke toppen og sidene av kaka. Legger på og glatter fint til før jeg skjærer av det som er for mye rundt kanten. Jeg pynter alltid med marsipanroser og sjokolade, syns det blir finest. Lykke til med kakalaging!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå