Gå til innhold

Hormonforstyrrelser etter svangerskap

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fødte tvillinger i februar -11. Jeg var ca 25 kg overvektig da jeg ble gravid, men dagen etter fødsel var jeg bare 10 kg kg overvektig, altså hadde jeg gått ned 15 kg i egenvekt gjennom svangerskapet. Jeg så da lyst på å bli kvitt de siste kiloene også, men den gang ei. Da jeg begynte å trappe ned ammingen etter 3 mnd, begynte vekta å fyke oppover. I løpet av de neste 4 mnd la jeg på meg 20 kg, og fikk stadig hyppigere hetetokter.

Min fastlege tok alle blodprøver han kunne tenke seg, uten at vi ble veldig mye klokere. Stoffskiftet så visstnok "fint" ut, alle vitaminer og mineraler hadde greie nivåer, men kjønnshormonene var ute på bærtur. Jeg hadde fått et bråstopp i produksjonen av hormoner, og kroppen trodde den var brått kommet i overgangsalderen! I samtale med nærmeste universitetssykehus og overlege på gynekologisk der, fikk vi beskjed om at det var vanlig at man hadde hormonforstyrrelser opptil halvtannet år etter tvillingsvangerskap, og det eneste som skulle gjøres var å følge dette opp med nye blodprøver hver annen måned for å se om det normaliserte seg.

Men sånn kan jeg faktisk ikke leve! Jeg lever på konstant kaloriunderskudd for å motvirke vektoppgangen, og jeg kvier meg for å gå ut blant folk med disse hetetoktene som gjør at jeg med jevne mellomrom er helt gjennomvåt av svette. Er det noen som har vært borti noe slikt, og hva ble i så fall gjort med det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...