Gå til innhold

Psykisk syke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle mennesker har enten noen ganger i løpet av livet eller har en psykisk sinnslidelse. Så hvis noen har fordommer mot det har dem også fordommer mot seg selv. Latterlig emne, skal man starte ett emne om å ha fordommer om fysisk syke også?

Noen sa til meg en gang, alle burde gått til psykolog. Om ikke en psykolog burde alle ha noen å snakke med ;-)

Da vil jeg si man har en temmelig vid definisjon av hva en psykisk lidelse er. Tviler på at dette stemmer om man legger ICD10s kriterier til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor heter det egentlig psykisk syk? Forutsetter ikke det at mennesket har en sjel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har skrevet brud og beinbrud flere steder. En beinbrud har jeg tilgode å se, men beinbrudd har jeg selv hatt, og humpet avsted på krykker :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor heter det egentlig psykisk syk? Forutsetter ikke det at mennesket har en sjel?

nei, syk på sinnet, psyken- altså hjernen og det som foregår der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kråkefjas siktet til at ordet "psykisk" stammer fra det greske ordet "psyk" som betyr "sjel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Alle mennesker har enten noen ganger i løpet av livet eller har en psykisk sinnslidelse. Så hvis noen har fordommer mot det har dem også fordommer mot seg selv. Latterlig emne, skal man starte ett emne om å ha fordommer om fysisk syke også?

Noen sa til meg en gang, alle burde gått til psykolog. Om ikke en psykolog burde alle ha noen å snakke med ;-)

Langt fra alle har en psykisk lidelse i løpet av livet. Det er en slik populær tulle statistikk som sier at halvparten lider av depresjon i løpet av livet, men det stemmer heller ikke.

Edit: Så cornflake_girl allerede hadde påpekt det. Pluss fra meg.

Endret av Yellow Taxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Langt fra alle har en psykisk lidelse i løpet av livet. Det er en slik populær tulle statistikk som sier at halvparten lider av depresjon i løpet av livet, men det stemmer heller ikke.

Edit: Så cornflake_girl allerede hadde påpekt det. Pluss fra meg.

Jepp.. I følge "statistikken" skal ikke mindre enn 20% av den norske befolkningen ha bipolar lidelse. Har en følelse av at disse som har foretatt den undersøkelsen kanskje er leid inn av legemiddelindustrien? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Jepp.. I følge "statistikken" skal ikke mindre enn 20% av den norske befolkningen ha bipolar lidelse. Har en følelse av at disse som har foretatt den undersøkelsen kanskje er leid inn av legemiddelindustrien? ;)

Ja, altså det finnes ufattelig mange måter å lage tulle-statistikk på. I eksemplet, som man ofte hører folk vise til i dagligtale, med at 50 % lider en eller annen gang i livet av depresjon så hadde utvalget i undersøkelsen faktisk oppfylt kriteriene. Problemet var bare at, som med en hver psykisk lidelse, så skal det også være kulturelt abnormalt før man setter diagnose. At du på et punkt rett etter at feks din far eller mor har omkommet strengt tatt oppfyller kriteriene til depresjon er ikke overaskende, men det betyr jo selvfølgelig ikke at det er riktig å sette diagnosen av den grunn. Ingen psykologer eller psykiatere ville gjort det, men de som lagde den statistiskken tok ikke hensyn til dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernesvult f.eks er da en psykisk sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, hjernesvulst er en fysisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Kråkefjas har et poeng. Det er egentlig mer treffende å ha et behavioristisk syn på det og se på psykologien som studie av atferd og psykisk sykdom som atferdslidelser.

Det blir jo vanskelig å skille dem ettersom det stadig avdekkes omfattende biologisk grunnlag for flere og flere psykiske lidelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at så lenge mennesket ikke har sjel så blir alle ting fysisk. Og da er det rart å bruke begrepet psykisk syk. Selv om jeg selvsagt forstår hva som menes med det, men ikke alltid hvor skillet går

Endret av kråkefjas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Dine uttalelser baserer seg på din erfaring som psykisk syk, og er selvsagt riktig for deg, men jeg må uttale meg på bakgrunn av min erfaring som pårørende.

På den måten får vi, naturlig nok, ulike erfaringer.

Det at vi har ulike erfaringer kan forklare hvorfor vi opplever ting så ulikt.

Det finnes et bredt spekter av psykiske lidelser der ute, og det finnes mange ulike personligheter hos de som dessverre blir rammet av en psykisk sykdom.

Det finnes også mange ulike behandlere som igjen har ulike framgangsmåter for å nå fram til den syke. Noen ønsker sterk deltakelse fra pårørende, mens andre har samme syn på de pårørende som din behandler hadde.

Ingen mennesker er like, og ingen opplever heller psykiske sykdommer på samme måte, derfor vil hvert enkelt tilfelle være unikt, og må behandles ut i fra det.

Tror noe av essensen i dette handler om at de pårørende kan blir litt bittre og helt sikkert slitne. Det handler om evnen til å sette grenser for seg selv uavhengig av hvilken situasjon man er i. Dette sier jeg fordi du skrev noe om at det da måtte fås respekt for at man blir sliten som pårørende, og såklart gjør det det, men på en annen side så er det jo et eget valg.. utfører noen oppgaver som egentlig er helsevesenet sin oppgave så jubler jo kommunen å du kan ikke regne med at de informerer om de tilbudene som finnes visst man ikke søker det opp selv.

Jeg mener fortsatt at det finnes et tilbud som skal dekke opp mye av den enkeltes behov som syk samt at det finnes god støtte og veiledning for pårørende, det gjelder bare å evne å benytte seg av det som finnes.

Mine erfaringer kommer også fra grupper bestående av mennesker med ulike diagnoser og i ulike livssituasjoner og signalene til alle var at man skulle bestrebe å leve så selvstendig som mulig og å ikke bruke sine nærmeste som barnevakt.

Faktisk så er det slik at visst man påtar seg ansvar for et annet menneske i en nær relasjon utover det som anses som vanlig samliv så har man krav på omsorgslønn så lenge en av dere er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men den kan gjøre forandringer i hjernen slik at man feks får en psykose.

Men alle psykiske lidelser er vel egentlig fysiske? Det er jo skjedd endringer i hjernen som forårsaker den psykiske lidelsen. Ved schizofreni kan de jo påvise endringer i hjernen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fordommer mot psykisk syke? Hva tenker du når noen forteller at de/andre du kjenner har psykiske problemer?

Hvis du har fordommer, er dette mot alle eller mot folk med spesielle diagnoser? Sosial angst, depresjoner, bipolaritet, personlighetsforstyrrelser?

Jeg er nysgjerrig på hvordan folk i samfunnet egentlig ser på psykisk syke.

Fordommer? Hvorfor i huleste skal jeg ha fordommer mot noen som lider av noe som de ikke kan bebreides for? Det er både trangsynt og barnslig.

Jeg vil heller være den fordomsfrie, empatiske mannen jeg er som evner å sette meg i andres sko og se verden slik de ser den.

Les i det minste noen kapitler av boken før du gir den en karakter.

Endret av Pene sko...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...