Gå til innhold

Psykisk syke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du fordommer mot psykisk syke? Hva tenker du når noen forteller at de/andre du kjenner har psykiske problemer?

Hvis du har fordommer, er dette mot alle eller mot folk med spesielle diagnoser? Sosial angst, depresjoner, bipolaritet, personlighetsforstyrrelser?

Jeg er nysgjerrig på hvordan folk i samfunnet egentlig ser på psykisk syke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg har levd såpass tett og nært innpå noen med psykisk sykdom at jeg ikke kan annet enn å kjenne empati. Psykisk sykdom kommer i mange variasjoner og former, og jeg har både opplevd mennesker nært meg med alvorlig grad av psykisk sykdom, og de med mild grad av psykisk sykdom, i den grad man kan måle det. Synes det er trist at det fremdeles er såpass tabubelagt som det faktisk er, det er på en måte helt okay å si at man har brukket benet, men med en gang det kommer til f.eks sosial angst så opplever mange å bli sett ned på.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest just words

Nei har ingen fordommer mot psykisk syke.

Kanskje fordi jeg vokste opp med dette i familien, og har opplevd nære gode venner med psykiske problemer i tillegg. Har lært mye av disse menneskene, og kunne ikke tenkt meg å vært foruten de.

Reagerer ikke annerledes enn om de har en fysisk sykdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bomullsdott

NEI. Man kan ikke noe for at man er syk. Det betyr ikke at man er klin gæren fordi man sliter psykisk. Psykisk syke er helt normale mennesker, til tross for sykdommen sin. De har bare et slags handikap i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. men jeg kan ha litt problemer med å vite hvordan jeg skal reagere om noen forteller meg at de har en psykisk sykdom....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ingen fordommer. Vi lever i 2012 og er opplyste mennesker.

Sikker?

Dette er fra en annen tråd. Innlegget har fått 14 plusser..

Herregud så lei jeg er av å høre om alle som har såkalt "sosial angst"!!! Virker som om det er mote å ikke gå ut! Hvis typen din ikke kan bo hjemme så får han få ræva si enten i jobb eller på NAV! Ikke sitte og syte om at han har sosial angst! Det er vel ingen oppegående mennesker som flytter uten å ha noen annen mulighet vel...

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Sikker?

Makan, så dømmende folk er. Middelaldersk...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fordommer. Psykisk syke er mennesker de og, og jeg synes ikke at en med f.eks. sosial angst skal ses annerledes på enn en person med brukket arm. Vi er alle mennesker og vi bør alle vise respekt, forståelse og hensyn til alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Har du fordommer mot psykisk syke? Hva tenker du når noen forteller at de/andre du kjenner har psykiske problemer?

Hvis du har fordommer, er dette mot alle eller mot folk med spesielle diagnoser? Sosial angst, depresjoner, bipolaritet, personlighetsforstyrrelser?

Jeg er nysgjerrig på hvordan folk i samfunnet egentlig ser på psykisk syke.

Ja dessverre litt. Prøver å la vær men kan ikke hjelpe for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker?

Det innlegget der gjorde jobben sin godt, for det provoserte meg veldig. Ikke fordi jeg har sosial angst selv, men fordi jeg har innsikt nok til å vite at man ikke burde beskylde folk med sosial angst for å være sytepaver som kun følger "moten" å ikke gå ut...

Jeg ser ikke ned på psykisk syke. Er selv psykisk syk, og innlegg som det ene som ble sitert her gjør at jeg ikke synes det er så lett å stå fram med det. For jeg vet at det ikke bare er den ene personen med disse holdningene der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det innlegget der gjorde jobben sin godt, for det provoserte meg veldig. Ikke fordi jeg har sosial angst selv, men fordi jeg har innsikt nok til å vite at man ikke burde beskylde folk med sosial angst for å være sytepaver som kun følger "moten" å ikke gå ut...

Jeg ser ikke ned på psykisk syke. Er selv psykisk syk, og innlegg som det ene som ble sitert her gjør at jeg ikke synes det er så lett å stå fram med det. For jeg vet at det ikke bare er den ene personen med disse holdningene der ute.

Det er så trist at det er mennesker der ute i verden som ikke viser forståelse og grer alle over med samme kam. Mange som møter psykisk syke mennesker tenker kanskje at personen er en sytepave eller late som om man er syk, fordi psykiske lidelser kan være ganske usynlige lidelser. Dette er jo grusomt! Man bør da forstå at selv om noen f.eks. smiler litt så kan da den personen være deprimert. Jeg synes det er veldig vanskelig å forholde meg til mennesker som ikke engang prøver å finne ut hva og hvem personen er før personen settes i bås. Trangsynt vil jeg si at det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg har ikke fordommer. Jeg har tidligere lidd under psykisk sykdom selv, og var da utrolig glad for at majoriteten av det norske samfunnet har fått øynene opp for at man kan akkurat like lite for psykisk sykdom, som andre kan for somatisk sykdom.

Det var en lang vei for å bli frisk, men jeg er pokker så stolt over meg selv og at jeg faktisk har greit meg igjennom det helvetet det var å ha angst og tvang, og i dag er jeg sterkere enn jeg noen gang har vært. En erfaring rikere.

Om du, ts, har fordommer, syne sjeg du skal gjøre noe med dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du, ts, har fordommer, syne sjeg du skal gjøre noe med dem.

Jeg har ikke fordommer, jeg er alvorlig psykisk syk selv. Jeg var bare nysgjerrig på hva andre tenkte, mye på grunn av at jeg har lest mange slike innlegg som det som var postet her om sosial angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, siden jeg er syk selv! Men takket være medisiner og terapi føler jeg meg frisk! :jepp:

Den gamle arbeidsgiveren min hadde fordommer mot psykisk syke og mente at angst og depresjon var selvpåført! Ja, man kunne jo bare skjerpe seg :lur:

Har inntrykk av at en del på kg har fordommer mot medisiner. Spesielt dem som aldri har brukt det. Har også venner som hadde fordommer mot det... Skumle greier. Man risikerer jo å bli frisk! :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, hvorfor ikke? Folk dømmer de som er overvektige, da kan jeg dømme de som er psykisk syke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere fordommer mot blonde, brunkrem-solarium-bimbo-berter enn feite folk, psykisk syke osv. De personene jeg dømmner lettest i samfunnet er sånne jenter. Får frysninger bare av å tenke på dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke ts skrevet noen plass at h*n har fordommer selv mot psykisk syke...

Dere som faktisk har fordommer, og utrolig nok ikke kødder; hvorfor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...