Papierschere Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Jeg har nå i 8 år hatt visdomstenner som ligger rett under huden, men som aldri kommer opp! Hver gang jeg er hos tannlegen kommenterer de at tennene snart kommer til å komme, men nå har jeg rett og slett gitt opp! Men problemet er at i perioder presser tennene på huden, og det verker ganske kraftig! Begynner å bli ganske irriterende nå som jeg har hatt det i så mange år! Noen som vet om det er mulig å gjøre noe med dette? Som ikke koster en formue! Hadde i alle fall vært veldig greit å bli kvitt smertene!
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 De kan vel opereres ut? Du vil kunne slippe unna med egenandel på dette, en del inngrep i munnen går under frikort egenandelstak 2.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Jeg fikk henvisning fra tannlege til kjevekirurg på sykehuset for å operere ut visdomstann (min var kommet halvveis ut av tannkjøttet), og betalte kun egenandel på 330 kr for jobben. Men den type operasjon er ca to års ventetid for å få gjort på sykehus. Den andre visdomstanna som ikke kom helt ut av tannkjøttet opererte jeg ut hos tannlege, og da (for ca seks år siden) betalte jeg 1500,- til tannlegen, leverte papirer til trygdekassen og fikk tilbakebetalt ca 700 kr. Så da kostet operasjonen meg ca 800,-. Fordelen med å gjøre det hos tannlege er at du kan få rask time, men etter min erfaring går operasjonen mye raskere og greiere hos kjevekirurg. Det gikk fint hos tannlege (bare litt langvarig prosjekt å få tanna ut), ingen store smerter eller problemer, men hos kjevekirurg var tanna ute på null komma svisj og det hele gikk kjempebra. Men jeg er litt usikker på om tannlegen vil operere når tanna fremdeles ligger helt under tannkjøttet. Da ligger jo tanna trygt uten å bli utsatt for karies. Men du kan jo høre med tannlegen om mulighet for å operere ut tanna/tennene.
Papierschere Skrevet 17. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 17. januar 2012 Tusen takk for svar! Jeg får ta en tur ned til tannlegekontoret å høre om det er mulig for dem å operere ut de aktuelle tennene! Og en 1000 lapp i egenandel skal jeg lett betale for å slippe smertene!
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2012 #5 Skrevet 17. januar 2012 Noen ganger tror jeg de aldri kommer opp. Er 41år. Visdomstennene nede i munnen har ikke kommet opp ennå. God plass til de, men de ser ikke ut til å ville ut. Tannlegen ser de på bildene under tannkjøttet. Men så lenge det ikke er hull eller plager fra de får de være i fred. Trekte 1 visdomstann oppe i munnen i fjord. Fyttikatta,,, Det gjør jeg ikke en gang til hos vanlig tannlege.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #6 Skrevet 17. januar 2012 Noen ganger tror jeg de aldri kommer opp. Er 41år. Visdomstennene nede i munnen har ikke kommet opp ennå. God plass til de, men de ser ikke ut til å ville ut. Tannlegen ser de på bildene under tannkjøttet. Men så lenge det ikke er hull eller plager fra de får de være i fred. Trekte 1 visdomstann oppe i munnen i fjord. Fyttikatta,,, Det gjør jeg ikke en gang til hos vanlig tannlege. I hvilken fjord var dette? Greit å vite hvilke tannleger man skal holde seg unna... 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå