Gå til innhold

Ufør pga psykdom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med å bli ufør pga psykisk sykdom? Lurer litt på hva slags type lidelser og plager som gjør at man kan regnes som ufør, og hva som skulle til for bli det.

Må ikke misforstod å tro at dette er noe jeg ønsker, men jeg har sånn problemer i forhold til jobbing at jeg har fått tanken om å undersøke det. Men jeg vet ikke om mine diagnoser holder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det har noe med diagnose å gjøre, men med arbeidsevnen. De forskjellige diagnosene arter seg forskjellig fra person til person, og en person som er 100% arbeidsufør og en som jobber fulltid kan ha akkurat den samme diagnosen.

Jeg er i samme båt som deg, jeg ser ikke for meg at jeg noen sinne skal klare å jobbe igjen, men håper jo det skjer. Men at jeg skal jobbe fulltid og ha et tilnærmet normalt liv skjer nok aldri :(

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet veldig lite om dette. Vet at det står mye nyttig på Nav sin hjemmeside om ulike måter man kan gå frem for å søke uføretrygd.

Anbefaler deg å kontakte fastlegen din og fortelle om tankene du har omkring det å være i jobb og at du vurderer og søke uføretrygd pga. problemene du har.

Jeg tror fastlegen din vil hjelpe deg på veien.

Lykke til! :klemmer:

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg sliter også med psykisk helse + noe fysisk(2 ryggopperasjoner). Jeg er 22 år og har hatt fast jobb i 4 år i butikk. Jeg jobbet 4 år og ble til slutt helt ødelagt både psykisk og fysisk pga stress fikk dermed 2 prolaps i ryggen som var så ille at jeg måtte oppereres 2 ganger. Jeg ble sykemeldt og mistet til slutt jobben. Jeg er også alvorlig plaget med ad/hd som har ødelagt for min gjennomførelse av ungdomskolen, og videregående var ikke aktuelt. Jeg har vert på tiltak under nav nå i 4 år og gjort alt jeg makter og tåler for å prøve å fungere i forskjellige arbeid. Jeg var til og med villig til å jobbe på "vernet" bedrift for å teste arbeidsevnen min og utholdenhet. Det var jo enkle arbeidsoppgaver såklart, men jeg misslyktes der og fordi det ble for mye for meg og hodet gav opp. Jeg har endelig fått en saksbehandler på nav som gjør sitt beste for å prøve å få meg gjennom dette trange nåløyet til tidsbegrenset ung ufør 50%. Jeg har fått 3 avslag tidligere med et svar fra nav-legen om at jeg er ikke syk nok. Bare alt dette jobbet med nav systemet i 4 år har ødelagt meg enda mer, og nå endelig er det en mulighet.

dette ble et langt og sikkert kjedelig innlegg men jeg sier bare at psykisk helse er også fysisk helse. Det kan starte med stress og utmattelse men ende opp som hjerteinfarkt, så bare ta tak i nav og skaff deg en god saksbehandler som er villig til å hjelpe deg!! Men du trenger nok en god del legeerkleringer fra en psykolog-lege som vurderer deg. Det kan ta sin tid men det kan ha mye å si!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...