Gå til innhold

TSH etter svangerskap?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har ingen diagnoser og føler meg forsåvidt frisk. Men etter svangerskapsindusert hypertensjon har blodtrykket fremdeles ikke sunket. I den forbindelse tok jeg noen blodprøver.

TSH viste da 4.63. Jeg har ikke referanseverdien fra laben, siden jeg ikke har vært tilbake til legen ennå, men jeg regner med den er på mer enn 4.0 siden legen skrev at mitt tall var såvidt utenfor referanseverdien. Prøven ble tatt kl 11 (siden jeg har lest at tidspunkt har noe å si) og jeg var fastende (uten at jeg aner om det har noe å si).

I tillegg hadde jeg ferritin på 15 (ref. over 18) og folat på 7.1 (ref. over 8). De andre prøvene vet jeg ikke, men regner med de er innenfor normalområdet siden jeg ikke fikk beskjed om annet i brevet.

Jeg har, som den kontrollfreaken jeg er, forsøkt å lese meg litt opp på emnet TSH. Det er mye info ute og jeg har ingen peil, så jeg lurte på om noen hadde erfaringer.

Er det tilfeldigvis vanlig at TSH kan være litt på bærtur etter svangerskap? Jeg har forstått at de fleste friske i befolkningen ligger på 1-1.5, mens jeg er godt utenfor kurven med tallet mitt.

Kan det være symptomatisk for noe selv om F3 og 4 og hva disse nå heter er innenfor normalen?

Er det noe jeg bør spørre legen om når jeg skal tilbake igjen? Jeg har forstått det slik at allmenleger gjerne ikke har den største kunnskapen om thyroid-issues, så derfor ønsker jeg å forberede meg litt. Dog stresser jeg ikke over dette, men liker å ha kontroll over egen helse fremfor å stole blindt på de hvitkledde.

Som sagt så føler jeg meg relativt frisk ellers. Jeg har dog muskelissues i ryggen som jeg antar er årsaken til hodepinen min. Men så leste jeg at thyroidissues kan ha sammenheng med muskelkramper og hodepine også, så derfor slenger jeg det med her. Har også litt søvnissues, som i problemer med å sovne. Men det er off and on, så jeg vet ikke om det er relevant.

Alt her vil bli tatt opp med lege når jeg skal tilbake, bare forberedende runde. :)

Endret av Stjernefisken
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen diagnoser og føler meg forsåvidt frisk. Men etter svangerskapsindusert hypertensjon har blodtrykket fremdeles ikke sunket. I den forbindelse tok jeg noen blodprøver.

TSH viste da 4.63. Jeg har ikke referanseverdien fra laben, siden jeg ikke har vært tilbake til legen ennå, men jeg regner med den er på mer enn 4.0 siden legen skrev at mitt tall var såvidt utenfor referanseverdien. Prøven ble tatt kl 11 (siden jeg har lest at tidspunkt har noe å si) og jeg var fastende (uten at jeg aner om det har noe å si).

I tillegg hadde jeg ferritin på 15 (ref. over 18) og folat på 7.1 (ref. over 8). De andre prøvene vet jeg ikke, men regner med de er innenfor normalområdet siden jeg ikke fikk beskjed om annet i brevet.

Jeg har, som den kontrollfreaken jeg er, forsøkt å lese meg litt opp på emnet TSH. Det er mye info ute og jeg har ingen peil, så jeg lurte på om noen hadde erfaringer.

Er det tilfeldigvis vanlig at TSH kan være litt på bærtur etter svangerskap? Jeg har forstått at de fleste friske i befolkningen ligger på 1-1.5, mens jeg er godt utenfor kurven med tallet mitt.

Kan det være symptomatisk for noe selv om F3 og 4 og hva disse nå heter er innenfor normalen?

Er det noe jeg bør spørre legen om når jeg skal tilbake igjen? Jeg har forstått det slik at allmenleger gjerne ikke har den største kunnskapen om thyroid-issues, så derfor ønsker jeg å forberede meg litt. Dog stresser jeg ikke over dette, men liker å ha kontroll over egen helse fremfor å stole blindt på de hvitkledde.

Som sagt så føler jeg meg relativt frisk ellers. Jeg har dog muskelissues i ryggen som jeg antar er årsaken til hodepinen min. Men så leste jeg at thyroidissues kan ha sammenheng med muskelkramper og hodepine også, så derfor slenger jeg det med her. Har også litt søvnissues, som i problemer med å sovne. Men det er off and on, så jeg vet ikke om det er relevant.

Alt her vil bli tatt opp med lege når jeg skal tilbake, bare forberedende runde. :)

Har du TSH på mellom 5og 10 og T4 i nedre normalområde så er har du subklinisk hypothyerose og det eksisterer stort sett en vent og se holdning hos leger. Med nye blodprøver ca. hver 6 mnd.

Skrevet

Det kan være forbigående etter fødsel, eller det kan være mer varig art. TSH på over 4 er utenfor normalen, ja, men hvis du føler deg frisk er det ingen grunn til å behandle det. Det kommer jo også litt an på hvordan prøveresultatene for FT4, FT3 og anti-TPO ser ut.

Det virker som du har søkt en del om dette (thyroidissues, muskelissues, søvnissues? hallo...?), da har du sikkert lest om postpartum thyreoiditt også?

Ferritin (og folat) kan du lett øke ved hjelp av tabletter!

• Liker 1
Skrevet

Tidspunkt har ikke noe å si for TSH da dette er et hormon som ikke vil forandre seg betydelig i løpet av døgnet.

Skrevet

Tidspunkt har ikke noe å si for TSH da dette er et hormon som ikke vil forandre seg betydelig i løpet av døgnet.

Alt hva jeg har lest tilsier at dette er høyest om natten, derfor bør man ikke ta prøvene veldig tidlig om morgenen. Når jeg har lest andres prøvesvar så har de variert veldig, fra å være høye klokken 7 til å synke de neste timene. Så selv i min uvitenhet så tenker jeg at du ikke har helt rett der.

Skrevet

Det kan være forbigående etter fødsel, eller det kan være mer varig art. TSH på over 4 er utenfor normalen, ja, men hvis du føler deg frisk er det ingen grunn til å behandle det. Det kommer jo også litt an på hvordan prøveresultatene for FT4, FT3 og anti-TPO ser ut.

Det virker som du har søkt en del om dette (thyroidissues, muskelissues, søvnissues? hallo...?), da har du sikkert lest om postpartum thyreoiditt også?

Ferritin (og folat) kan du lett øke ved hjelp av tabletter!

Jepp, har lest om det også. Men jeg liker å høre erfaringer og ikke bare standard medisinske svar som man gjerne ikke passer inn i. Best å være forberedt, vettu. :)

Og Jern og folat er kjøpt inn og knaskes. :)

Skrevet

Jeg jobber på medisinsk laboratorium med akkurat dette.. så jeg vet godt hva jeg snakker om. Stoffskifteprøver vil ikke forandres nevneverdig på kort tidspunkt. Så tidspunkt på dagen prøven er tatt har ingenting å si for en eventuell diagnose

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på medisinsk laboratorium med akkurat dette.. så jeg vet godt hva jeg snakker om. Stoffskifteprøver vil ikke forandres nevneverdig på kort tidspunkt. Så tidspunkt på dagen prøven er tatt har ingenting å si for en eventuell diagnose

Jeg skal ikke si hva du kan og ikke kan, siden jeg ikke kan noenting. Men ta og les diverse folk sine prøvesvar rundt omkring på nett, så får du se at det du sier ikke samsvarer med det andre oppgir. Jeg skal ikke påstå hvem som tar feil, bare at noen gjør det. Takk for svar, uansett. :)

Skrevet

Her tror jeg nok Stjernefisken har rett! Søk på TSH og "circadian rhythm", så finner man mange kilder på at TSH har døgnvariasjon! Og såvidt meg bekjent er den høyest på morgenen og synker utover dagen. Selv tar jeg helst prøver så tidlig som mulig på morgenen, som regel mellom kl 8 og 9. Det er i alle fall viktig å ta prøver til ca. samme tidspunkt hver gang :)

Skrevet

Jernmangelen kan ha noe med saken å gjøre. Nok jern kan bidra til at tilstanden sklir over med mindre kjertelen din har tenkt å gi seg, men da er det sannsynlig at du har antistoffer i form av unormal antiTPO.

Min lege sa senest denne uken at det finnes mange hypoteser der ute, men ingen bevis, for at jernmangel til og med kan forårsake lavt stoffskifte. Det blir i hvertfall ikke bedre av mangel.

Jeg ville si din TSH er vesentlig forhøyet, i Tyskland opererer de med øvre grense 2,5, Aker sykehus hadde 3,6 sist jeg sjekket. TSH er stort sett uavhengig av laboratoriers testmetoder, i motsetning til FT3 og FT4.

Generelt bør FT4 ligge i øvre tredjedel av normalområdet, og FT3 sånn ca rundt midten. En høy TSH sammen med en lav FT4 kjører de fleste i grøfta.

Forenklet: TSH er stoffet hjernen lager for å fortelle kjertelen hvor mye den skal lage.

Høy TSH=masete beskjed om å lage mer, jeg har ikke nok!

FT4 er lageret at tyroxin, FT3 er forbruksvaren.

Det er vanlig med mangler av både D- og B-vitamin samt jern når stoffskiftet krangler.

Selv har jeg gått på medisin i mange år og er stort veldig bra regulert, men manglende går aldri over, så jern, TrioBe (flere B-er enn bare folat, fås på resept), kalsium med D3, c-vitamin etc. er faste følgesvenner de også, på tross av bra kosthold.

• Liker 1
Skrevet

Kan du då gje meg ei fin forklaring på kvifor min TSH var 4,03 den 20 desember og 5,10 den 2 januar ?

Skrevet

De prøvene var da ikke tatt på SAMME dag. Det er klart TSH kan forandre seg på så mange dager. Det kommer vel også ann på om man bruker medisiner eller ikke!!!

• Liker 1
Skrevet

Tips:

• jern må tas minst 2, helst minst 4 timer før eller etter tyroksin.
  • Jern bør tas sammen med c-vitamin/appelsinjuice el for å lette opptaket.
  • Tyroksin skal ikke tas før blodprøve, vent til etterpå
  • Ta blodprøve på omtrent samme tid på døgnet hver gang hvis mulig - da får du se dine normale variasjoner, ikke påvirket av evt. døgnnivå.

• Liker 1
Skrevet

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15471172

Difficulty in treatment decisions can arise when TSH levels measured on the same patient on the same day but at different times show considerable variability. This study was a prospective, observational evaluation of 100 consecutive adult patients who had serum TSH tests ordered by attending physicians at an outpatient clinic. Early morning fasting serum TSH levels were compared to late morning non-fasting serum TSH levels in the same patients on the same day The late morning non-fasting TSH tests declined in 97 of 100 subjects by an average of 26.39% when compared to early morning, fasting, TSH test results. This lead to reclassification of 6% of patients from presumptive subclinical hypothyroidism to "normal." Since the time of day of phlebotomy or the fasting or non-fasting status of the patient, or both, can significantly affect serum TSH test results, the diagnosis of subclinical hypothyroidism should not be made only on a fasting TSH measurement. Further studies are needed to determine the independent effects of the time of phlebotomy and fasting/non-fasting status on TSH levels.

Skrevet

Takk for gode svar og ikke minst enkel forklaring av T3, T4 og TSH av gjest kl. 09.57. Det er ikke alltid dumt å dumme det ned, for ingen steder har det stått så enkelt der jeg har lest.

Jeg skal be om å få tatt anti-TPO når jeg går tilbake, for jeg tror det var de andre som ble tatt. Jeg syns det er greit å være føre var når ting viser seg å være litt iffy. Har fått med meg at mange blir kjørt helt i grøfta om ting spinner seg ut av kontroll og det vil man jo unngå om man kan. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...