Gå til innhold

Otrivin gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg som en idiot, og ikke minst sinnsykt dårlig samvittighet+bekymret.

Brukte otrivin forhold til forskjølse en stund i starten av graviditeten. Aldri lest meg opp at dette er farlig før nå, brukt det også i forhold til sykdom for ca en mnd siden. Nå ser jeg at fosteret kan få lite blod(?) tilførsel av otrivin. Er det noen påviste skader på fosteret av dette? Jeg har vært på to ultralyder hvor alt så normalt ut men nå blir jeg bekymret fordi jeg har brukt det en god del!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også brukt otrivin, er plaget med mye tett nese nå etter jeg har blitt gravid. Har forsøkt med saltvannsspray men det fungerte ikke i det hele tatt. Nå har jeg kjøpt meg den som er for barn, i bruksanvisningen står følgende:

"Graviditet: Brukes med forsiktighet av gravide. Unngå høye doser og hyppig bruk. Bruk av anbefalte doser medfører liten risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet. "

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har brukt det så lenge det står på pakka, går det nok bra, selvom det er anbefalt å ikke bruke det i det hele tatt. Jeg har jo ikke vært gravid,men etter 2-års mareritt med avhenginghet av otrivin, har jeg måttet opperere, men nå puster jeg helt supert, deilig.

Ta en skjekk og snakk med legen din om dette, så går det nok bra :) Har aldri hørt om noen som har fått konsekvenser av det, kjenner selv en del som har vært gravide og brukt otrivin, alt gikk fint. lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok fint, og skulle du trenge nesespray senere, er zymelin godkjent for gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg er bekymret jeg altså, saltvann og mentolnesespray fungerer ikke på meg heller :( jeg har kun tatt ett halvt sprut når jeg skal legge meg, så har ikke overbrukt på den måten men brukt det en stund. Men er det noe påvist skader eller er det kun en risiko? Ligger heller våken om natta men,skal skal dra på apoteket imorgen. Skal spørre etter det dere har skrevet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: Ikke bekymre deg så mye. Det er jo viktig for barnet at du ikke sliter deg ut for å få puste også! Kjenner meg veldig igjen. Sliter mye med tett neste (skjev neserygg), og når jeg er gravid er det ekstra ille, helt uutholdelig. Så har tatt ortrivin med begge mine barn i magen. Med sistemann brukte jeg det hver dag de siste to mnd. Er ikke stolt av det, men det var helt nødvendig for at det ikke skulle KLIKKE for meg... Begge barna er forøvrig sunne og friske som bare det! ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed av legen at det bare var å bruke otrivin, men selvfølgelig skal man følge bruksanvisningen. Jeg hadde bihulebetennelse og måtte bruke nesespray.

På felleskatalogen står det:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktive farmakodynamiske effekter indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditeten. Xylometazolin absorberes i liten grad etter intranasal administrering og det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan ha fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutiske doser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: Ikke bekymre deg så mye. Det er jo viktig for barnet at du ikke sliter deg ut for å få puste også! Kjenner meg veldig igjen. Sliter mye med tett neste (skjev neserygg), og når jeg er gravid er det ekstra ille, helt uutholdelig. Så har tatt ortrivin med begge mine barn i magen. Med sistemann brukte jeg det hver dag de siste to mnd. Er ikke stolt av det, men det var helt nødvendig for at det ikke skulle KLIKKE for meg... Begge barna er forøvrig sunne og friske som bare det! ;)

Det der (uthevet) er nøyaktig samme argument som røykerne bruker for å forsvare at de fremdeles røyker under svangerskapet. Det er jo stressende for mor å slutte, må man vite... :kjefte:

Nei, noen ganger må mor tåle litt plager for at den lille i magen ikke skal plages. Sånn er det bare, de færreste medikamenter er helt trygge under svangerskapet.

Når det er sagt, så står det i pakningsvedlegget til Otrivin for barn at det kan brukes under svangerskapet så lenge man følger instruksjonene. Hvis jeg husker rett, innebærer det blant annet at nesesprayen ikke skal brukes i mer enn ti dager sammenhengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flere svar. Blir så klart mindre bekymret når jeg hører andre som har fått friske barn med otrivin :) Var innom apoteket idag og fikk beskjed om at hovedgrunnen til at otrivin ikke er bra er fordi man blir avhengig og neseveggene produserer bare mer jo lenger du bruker det. Man blir altså tett av å bruke den over ti dager.(uavhengig av graviditet). Jeg spurte også om alle andre som stod der men hun frarådet alt pga graviditeten, uten om saltvanns spray,nesehorn, og mentolspray. Skal prøve å ligge litt høyere på natten :) men får som regel vondt i nakken. Huff det er utrolig vanskelig å sove med tett nese men nå fikk jeg kjøpt meg en nesespray med 3,9 saltvannsløsning og ikke 0,9 som de vanlige er. Skal se om det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,9% saltvannsløsning fungerer greit for meg, selv om jeg tar meg i å drømme om vanlig nesespray en gang av og til. Jeg styrer unna nesespray gravid eller ikke, men det er fordi jeg var avhengig av det i halvannet-to år for 8-9 år siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der (uthevet) er nøyaktig samme argument som røykerne bruker for å forsvare at de fremdeles røyker under svangerskapet. Det er jo stressende for mor å slutte, må man vite... :kjefte:

Nei, noen ganger må mor tåle litt plager for at den lille i magen ikke skal plages. Sånn er det bare, de færreste medikamenter er helt trygge under svangerskapet.

Når det er sagt, så står det i pakningsvedlegget til Otrivin for barn at det kan brukes under svangerskapet så lenge man følger instruksjonene. Hvis jeg husker rett, innebærer det blant annet at nesesprayen ikke skal brukes i mer enn ti dager sammenhengende.

Ikke sammenlign meg med røykere er du snill. Det å ikke få sove og ikke klare å gå opp en trapp fordi man er stokk tett i nesa i tillegg til å være høygravid er ikke det samme som å ha røyksug!!! Å røyke mens man er gravid er og blir egoistisk og idiotisk. Og ja - jeg røykte før jeg ble gravid og vet hva det er å ha røyksug og hvor vanskelig det er å slutte.

Røyk er dokumentert FARLIG for fosteret, det er ikke nesespray. Så gjør oss alle en tjeneste, og hold dine besserwisser-meninger for deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sammenlign meg med røykere er du snill. Det å ikke få sove og ikke klare å gå opp en trapp fordi man er stokk tett i nesa i tillegg til å være høygravid er ikke det samme som å ha røyksug!!! Å røyke mens man er gravid er og blir egoistisk og idiotisk. Og ja - jeg røykte før jeg ble gravid og vet hva det er å ha røyksug og hvor vanskelig det er å slutte.

Røyk er dokumentert FARLIG for fosteret, det er ikke nesespray. Så gjør oss alle en tjeneste, og hold dine besserwisser-meninger for deg selv.

Man kan da fremdeles puste med munnen selv om nesa er tett for å bevege seg rundt. Om man bruker en runde med nesespray før man skal sove et par dager, er heller ingen krise.

Men å si at man har brukt nesespray sammenhengende i to måneder er noe helt annet. Du sier selv at du ikke er stolt av det, men sier samtidig at barna dine er friske og sunne, med andre ord antyder at det bare er fritt frem for å gjøre det samme som deg. Samtidig har flere her i tråden har forklart at de har vært avhengige av nesespray og en til og med har måttet opereres for dette.

Men hva hver enkelt gjør, er opp til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig sammenlignet jeg deg ikke med røykere, jeg bare påpekte at det var et ekstremt tåpelig argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3,9% saltvannsløsning fungerer greit for meg, selv om jeg tar meg i å drømme om vanlig nesespray en gang av og til. Jeg styrer unna nesespray gravid eller ikke, men det er fordi jeg var avhengig av det i halvannet-to år for 8-9 år siden ;)

Det er bra det fungerer, er spent på om jeg får en god effekt. Jeg har selv vært avhengig av nesespray en tid tilbake og holdt på opp til to år. Det er veldig vanskelig å venne det av seg!! Nå som jeg vet otrivin er farlig/ikke bra for babyen så holder jeg meg unna og prøver alt annet. Men må si jeg forsatt har dårlig samvittighet, det får jeg av hver minste ting. Er vel litt nazi på hva jeg spiser og drikker nå som den lille er i magen :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da fremdeles puste med munnen selv om nesa er tett for å bevege seg rundt. Om man bruker en runde med nesespray før man skal sove et par dager, er heller ingen krise.

Men å si at man har brukt nesespray sammenhengende i to måneder er noe helt annet. Du sier selv at du ikke er stolt av det, men sier samtidig at barna dine er friske og sunne, med andre ord antyder at det bare er fritt frem for å gjøre det samme som deg. Samtidig har flere her i tråden har forklart at de har vært avhengige av nesespray og en til og med har måttet opereres for dette.

Men hva hver enkelt gjør, er opp til dem.

Jeg har virkelig aldri sagt at det er fritt fram for andre å gjøre det samme som meg. Men jeg har full forståelse for de som gjør det. Det er grusomt å være helt tett i nesa. Tar vanligvis tabletter mot dette, og står på venteliste for operasjon av nesevegg, men tablettene var utelukket da jeg var gravid.

Blir helt oppgitt over hvor hellige og flinke alle gravide er nødt til å være, og synes synd på de som har dårlig samvittighet for en hver liten ting (nei, ikke røyk og alkohol - det er STORE feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Rhinox er godkjent for gravide ? De sa det på apoteket til meg iallefall, at jeg kunne bruke den, men helst ikke Otrivin. Uansett skal du nok se at alt er helt fint, med førstemann brukte jeg Otrivin siste halvdel av svangerskapet. Var potte tett dag ut og dag inn, og fikk rett og slett nesten ikke puste, så jeg skjønner veldig godt hvordan du har det :klem:

Og han er frisk og fin han :)

Man skal jo leve også - det er ikke akkurat levelig å ligge om natta og føle at man blir kvelt - i fire måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...