Gå til innhold

Hvordan se om klokke er vanntett

Gjest SmurfeLurfen

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen

Hei!

Har et armbåndsur i stål.

Men hvordan kan man se om det er vanntett?

Står det noe under det da?

Eller en kode eller noe?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett alarmen på en halvtime, dykk. Så får du se om den ringer når tiden kommer. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3ATM og 5ATM er ikke vantett, men det er derimot 10ATM (evt. 10BAR). ATM står for atmosfæretrykk eller noe, så det går i bunn og grunn på slags trykk klokken er kontruert for å tåle. Noen tror 5ATM er vanntett, men jeg ville aldri badet/dusjet med en slik klokke. Men med 10ATM er det ikke noe problem. Har du forresten fått skiftet batteri på klokken din? Da må den trykktestes før den kan brukes i vann igjen. Med en gang man åpner lokket er "skaden" gjort. Det er ikke alle urmakere gullsmed/urmakere som trykktester, men det gies det som regel beskjed om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

3ATM og 5ATM er ikke vantett, men det er derimot 10ATM (evt. 10BAR). ATM står for atmosfæretrykk eller noe, så det går i bunn og grunn på slags trykk klokken er kontruert for å tåle. Noen tror 5ATM er vanntett, men jeg ville aldri badet/dusjet med en slik klokke. Men med 10ATM er det ikke noe problem. Har du forresten fått skiftet batteri på klokken din? Da må den trykktestes før den kan brukes i vann igjen. Med en gang man åpner lokket er "skaden" gjort. Det er ikke alle urmakere gullsmed/urmakere som trykktester, men det gies det som regel beskjed om. :)

Takk for forklaring :D

Men står ikke noe om det på baksiden.

Står bare

Stainless Steel Case Back

Designes by Regal Sweden

R5212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3ATM og 5ATm er vel betegnet som "vannresistente", så du kan vaske opp og vaske hender og gå i regnet med dem uten å frykte at de skal bli ødelagt, men ikke svømme rundt med dem. Om det ikke står noe, så ville jeg antatt at klokken ikke er vanntett/vannresistent og eneste måte å evt sjekke det på vil være å stikke innom en urmaker eller urforhandler som kan kikke på den for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for forklaring :D

Men står ikke noe om det på baksiden.

Står bare

Stainless Steel Case Back

Designes by Regal Sweden

R5212

En tommelfingerregel er ofte (hvertfall på billige klokker) at om det ikke står noe, er de ikke vanntette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3atm= tåler regn, fuktighet

5atm= tåler dusj

10atm=tåler bading og snorkling, men ikke dykking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3atm= tåler regn, fuktighet

5atm= tåler dusj

10atm=tåler bading og snorkling, men ikke dykking.

Eller det kan stå 50/100/150 m istedenfor 3/5/10 atm, men det betyr omtrent det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykla en tur med ei billigklokke fra ClasOhlson, den dugga dagen etter, men klarte seg. Så være obs på at ser du litt midt i glasset er den ikke tett. Og etter beskrivelen av lokken på baksiden er det ikke mye tess mot vann vil jeg tro :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wilhelmine

Hadde gått innom en urmaker og spurt, man kan jo flaks, kanskje de vet. Ellers ville jeg gått ut fra den ikke var det, dersom det ikke står noe spesielt. På min står det hvertfall i kjøpsbeviset som fulgte med klokka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller det kan stå 50/100/150 m istedenfor 3/5/10 atm, men det betyr omtrent det samme.

Etter sånn jeg har forstått det så tilsvarer 100m 10atm trykk. Jeg tviler på at de faktisk senker klokka ned 100m dyp for å teste den. Mer sannsynlig at de bruker trykktester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter sånn jeg har forstått det så tilsvarer 100m 10atm trykk. Jeg tviler på at de faktisk senker klokka ned 100m dyp for å teste den. Mer sannsynlig at de bruker trykktester.

Siden ingen av disse skalaene er relle, trodde jeg heller ikke at de nødvendigvis stemte overens. Men ifølge denne siden gjør de det.

En klokke som er merket med 100 m eller 10 atm/bar tåler på ingen måte å bli senket til 100 meter vanndyp eller utsatt for 10 atm/bar vanntrykk, men skal tåle dusjing men ikke bading. Hvorfor skalaene er så håpløst misvisende, har jeg ingen forklaring på. Er da voldsomt til sikkerhetsmargin de har lagt inn om de sier de er testet med 10 atm men kun kan bades litt med (maks et par atm trykk).

Endret av Klematis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

På et par av mine som er litt ordentlige klokker, står det water resistant 200 m og wr 3 atm. Så når det ikke står noe, spørs det vel om den er vanntett. Fulgte det ikke med noen papirer da du kjøpte den?

Edit: auto correct

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Hei!

Fikk den i gave, så var ikke med noen papirer. Men tror den hadde kostet 600,-, men vet ikke om det var på salg eller ikke.

Men kan jo stikke innom en urmaker å spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...