AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Jeg er redd jeg spiser for mye? Jeg vet ikke hva en normal porsjon middag (feks) er. Jeg er alene, og det blir middag feks 4 dager på 1 kjøttdeig. Da spiser jeg ca en kaffekopp (ukokt) ris eller pasta til. Er (feks) dette for mye? Hva er normal porsjonering? Og annen mat trenger jeg også tips til å posjonere.
Surriball Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Hm, jeg synes det høres ut som litt lite kjøtt og veldig masse ris. Da jeg var alene delte jeg en vanlig pakke kjøttdeig i tre, og nå som vi er to holder det med et kaffekrus med ris. Da blir det gjerne masse til overs også
Eudyptula Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Jeg synes også 100 g (?) kjøttdeig høres lite ut. Og hva med grønnsaker? 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #4 Skrevet 16. januar 2012 Ja, en pk kjøttdeig på 400g. Men så igjen, så kjøper jeg disse 1kg posene med pasta, og da spiser jeg middag ca 10 ganger på en sånn pose. Grønnsaker bruker jeg mye til både frokst og kvelds(og middag), men om jeg spiser grønnsaker som er blandet i middagen, sløyfer jeg det på siden av. Er feks 1 skål suppe nok? 1 kyllinglår nok? Hører jo om dem som spiser feks 4 kjøttkaker, men det synes jeg blir for mye på meg. Eller? Ts
Eudyptula Skrevet 16. januar 2012 #5 Skrevet 16. januar 2012 Jeg synes nok du høres småspist ut, men det kommer jo helt an på hva som passer din kropp og ditt aktivitetsnivå. Du skal jo spise mengder som passer for deg, ikke følge en eller annen "mal" her. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #6 Skrevet 16. januar 2012 Jeg synes nok du høres småspist ut, men det kommer jo helt an på hva som passer din kropp og ditt aktivitetsnivå. Du skal jo spise mengder som passer for deg, ikke følge en eller annen "mal" her. Hmm.. Jeg som tenkte jeg spiste for mye. Jeg er ikke så veldig aktiv, så jeg "tør" liksom ikke spise for mye heller.. Så jeg vet ikke hvor mye jeg burde spise. Ts
Gjest MorAase Skrevet 16. januar 2012 #7 Skrevet 16. januar 2012 Måten du legger frem ting på tyder på at du har, eller er på nippet til å få, spiseforstyrrelser. Det positive er at du ser at det er et potensielt problem her. Oppsøk fastlegen din og ta en prat og be om forebyggende hjelp. Vær forberedt å måtte kjempe litt for å få det da... Snakk med venner og familie som du vet ikke dømmer deg og som klarer å holde hodet kaldt. 1
Gjest Cessie Skrevet 16. januar 2012 #8 Skrevet 16. januar 2012 Det høres ut som om du spiser lite kjøtt og mye ris og pasta. 10 middager av en kg pasta? Jeg har dobbelt så mange enkeltporsjoner av en pakke. Jeg pleier å ha 1/2 tallerken med grønnsaker/salat, 1/4 med kjøtt/fisk og 1/4 med pasta/ris/potet.
Gjest Survival Skrevet 16. januar 2012 #9 Skrevet 16. januar 2012 Det kommer helt an på. Men jeg tror man skal ha i seg ca 250 g kjøtt eller fisk til middag. Og ca 175 g pasta er en god porsjon. Resten bør jo bestå av grønnsaker. Jeg bruker tallerkenfordelingen. Jeg fyller halvparten av tallerkenen med grønnsaker, den ene halvdelen med kjøtt/fisk/protein og den andre med karbohydrater i form av ris/pasta osv.
SmallTalk Skrevet 16. januar 2012 #10 Skrevet 16. januar 2012 Jeg tror ikke det er normalt å være så opptatt av hva som er en normal posjon? Det som spiller en rolle er at man blir mett av det man spiser og at man ikke truer i seg mat når man er mett eller går fra bordet sulten. Jeg spiser f.eks lett 3 poteter, 4 kjøttkaker og en solid posjon grønnsaker til middag. Jeg synes ikke det er for mye, og fatter ikke at folk kan synes 3 kjøttkaker høres mye ut?!? 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #11 Skrevet 16. januar 2012 Jeg bruker også ca 100 gram kjøttdeig. Du kan jo begynne å veie maten for å få en pekepinn på hvor mye du faktisk spiser?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå