Gå til innhold

Langtidsheving

Fremhevede innlegg

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg har lyst til å prøve langtidsheving av brød. Er det noen som har noen gode oppskrifter på gode og grove brød?

Evt tips om hvor mye gjær og temperatur i forbindelse med gjæringen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Digger eltrefrimetoden som Evita referer til :) Selv har jeg fått mange gode tips på bloggen Matpåbordet.

Her er min egen oppskrift (som jeg variere litt etter humør ;) :

100g fin hvete

100g havregryn

50g rugmel (finmalt)

250g grov hvete (finmalt)

50g solsikkekjærner

1-2 ss glutenmel (fås på helskekostbutikker, funker OK uten)

1.5ts salt

1/4 ts tørrgjær (bitte lite!)

4-5dl vann (evnt yoghurt + vann).

1 ss malekstrakt (gir litt ekstra smak)

Skrevet

Bruker litt gjær - på størrelse av en ert og lager deigen ferdig på kvelden, fredags kvelden for eksempel og setter bollen med den på baderomsgulvet over natta. Baker den når jeg står opp sånn i 10 tida neste morgen. Har også latt det stå fram til 16 på neste ettermiddag. Det gikk også fint. Det er ikke så nøye med hvor lenge og med varme vil jeg nok si. Lykke til.

Gjest gurimalla
Skrevet

Tusen takk for fine tips - nå blir det bakings :)

Gjest gurimalla
Skrevet

Har nå bakt første runde etter inspirasjon herfra, det ble kjempegodt. Tusen takk en gang til :)

Skrevet

Ekstra godt blir det om man, etter lang heving, først steker i en dampovn eller i en jerngryte/römertopf med lokk. Har ikke gjort noe annet siden jeg begynte med det. Nevner det siden ingen av skrevet det svart på hvitt over. Regelen for slike brød er at væsken skal være 77% av melvekten.

Skrevet

Sjekk bloggen Mat på bordet, der ligger video til langtidsbaking uten knaing av deigen. Langtidsheving av brød gjør det lettere fordøyelig, og er gunstigere for de som er ømfintlige overfor gjær.

Skrevet

Sjekk bloggen Mat på bordet, der ligger video til langtidsbaking uten knaing av deigen. Langtidsheving av brød gjør det lettere fordøyelig, og er gunstigere for de som er ømfintlige overfor gjær.

Har du dokumentasjon på det?

Min erfaring er nemlig helt motsatt.

Skrevet

Angåendes at det er sunner med langtidsheving må jo være det at det er sunnere på grunn av at det er lite gjær i deigen. Gjær kan være veldig "ugunstig" for mange folk som har sykdommer som endometriose for eksempel, sikkert andre sykdommer også.

Jeg prøvde å bake i rømertopf i helga og hadde speltdeig som jeg hadde bare oppi den uten å ha papir i formen. Den satt jo bomfast etterpå!!! :gjeiper: Hva gjør man når man baker i rømertopf? Nok med å smøre formen eller bruker man bakepapir?

Skrevet

Angåendes at det er sunner med langtidsheving må jo være det at det er sunnere på grunn av at det er lite gjær i deigen. Gjær kan være veldig "ugunstig" for mange folk som har sykdommer som endometriose for eksempel, sikkert andre sykdommer også.

Jeg prøvde å bake i rømertopf i helga og hadde speltdeig som jeg hadde bare oppi den uten å ha papir i formen. Den satt jo bomfast etterpå!!! :gjeiper: Hva gjør man når man baker i rømertopf? Nok med å smøre formen eller bruker man bakepapir?

Langtidshevde brød er faktisk sunnere en kortidshevde :) Hovedgrunnen er at mineraler som jern, forsfor og kalsium blir gjort mer tilgengelig når melet ligger i bløt over lengre tid (enzymet fytase bryter ned fytinsyre som binder mineraler naturlig i korn). Angående gjærmengden er jeg mer usikker.. For den lille gjæra man tilsetter får jo laaaang tid til å formere seg. Gjære dør jo uansett under steking og dem som har problemer med gjør bør vel kanskje holde seg helt unna gjærbakst?

Trikse for å få brødet til å ikke henge fast er å ha nok mel på det :) Jeg passer på at brødet er dekket av et lag mel rundt det hele og da setter det seg ikke fast verken i jerngryte eller i rømertopf.

Skrevet

Der kom du meg i forkjøpet Frk.Belle... :)

Domkumentasjon og dokumentasjon... Jeg ville nok ikke vlagt brød med gjær uansett sersom jeg hadde problemer med candida. Men revmatikere f.eks får det bedre med mindre gjær, og det er mannen min godt nok bevis på. :)

Skrevet

Jeg har ofret ett ark med nonstick belegg som jeg har klippet til slik at jeg kan legge den ned i leirgryten. Dvs, jeg legger ned to biter som tilsammen dekker bunnen og kantene. Du kan kjøpe slike ark hos Clas Ohlson. De er like store som en vanlig stekeplate og tåler opp til 270 grader mener jeg å huske. 250 grader går iallefall greit. Jeg bruker ingenting i en jerngryte jeg også steker i. Trenger heller ikke ha mel i. Det varierer sikkert litt med gryten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...