Gå til innhold

Kan man trene med vondt kne?


jerod

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er i dag på dag 10 med Jillian Michaels 30 day shred. Men har fått sinnsykt vondt foran på venstre sida av kneet, jeg har nok gjort noen av øvelsene feil.. Jeg klarer nesten ikke å gjøre jumping jacks, da det vrir seg i kneet..

Gjør det noeo m jeg fortsetter å trene, så lenge jeg gjør øvelsene riktig? Vil ikke gi meg nå! :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å ignorere smerter og trene videre, men det er nok ikke det smarteste jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good job so far ;) Men gå til lege før du trener igjen, eller i alle fall konsulter en venn som kan litt om det!

Toppform frister kansje veldig, men for min del så er det ALLER viktigste når jeg trener. At jeg gjør det uten å skade meg selv! Det er så ubegripelig mange som påfører seg idiotiske skader ved ikke å lytte til sin egen kropp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, man kan trene med vondt i kneet, men ta deg en tur til lege først! Greit å vite hvorfor det gjør vondt. Du skal ha knærne resten av livet, faktisk noe av det viktigste du har, så finn ut av smertene først :)

Folk med kneproblemer blir anbefalt å trene f.eks. spinning. Det er skånsomt, og styrker leddbåndene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst til å bli krøpling??! Skaff legetime, unngå å belaste kneet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ende opp med en lateral kollateralligament ruptur, det er ikke morsomt kan jeg love deg. Gå til legen å få det undersøkt, helst en ortoped

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig, er det en skade i menisken. Kan den lett bli permanent. Jumping jacks er også ekstra stor belastning. Er man litt over snittet i vekt eller har nettopp begynt å treen er man i faresonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig, er det en skade i menisken. Kan den lett bli permanent. Jumping jacks er også ekstra stor belastning. Er man litt over snittet i vekt eller har nettopp begynt å treen er man i faresonen.

Jeg har akkurat begynt å trene. Hva kan jeg gjøre for å bedre dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat begynt å trene. Hva kan jeg gjøre for å bedre dette da?

Smerter på framside av knær er ikke typiske ligamentsmerter. Det gir mer smerter inne i ledd og på sidene, og ligamentruptur er et større problem når kneleddet blir utsatt for stor fart og brå bevegelser. Vinteridrett og ballidrett er klasssiske aktiviteter der dette oppstår.

Smerter foran patella (kneskåla) tyder mer på feil- og/eller overbelastning, noe som stemmer bra iom at du nettopp har begynt å trene. Det viktigste du gjør er å skaffe deg gode sko og et speil. Du må oppnå en grad av kroppsbevissthet som gjør at du kjenner og ser hva du gjør feil. De aller fleste kvinner er svake på innside av knær, slik at knærne lett faller innover (genu valgus), og de har vekten på tær og innside av fot når de utfører knebøy, utfall, step, JJ osv. Denne feilstillingen skaper et stort drag på patella og innside av kne (der menisken er svakest). Den store quadricepssenen som går over kneskåla jobber hardere enn den må for å holde kneet sabilt, men det fører til et for stort drag og press over kneskåla.

Se på deg selv fra siden, og bruk et speil som viser hele kroppen. Når du går ned i knebøy så skal kneet ALDRI krysse tålinja, dvs at det går en rett linje fra kne til tå (ca 90 grader i kneleddet). Vekten skal ligge på hælparti og litt utside av fot. Dette gjelder alle aktiviteter der du bøyer kneleddet (utfall, sumoknebøy, step). Øv deg på dette slik at du har grunnteknikk og stykre nok til å kontrollere bevegelsene i lavt og høyt tempo. Unngå de øvelsene som er smertefulle, evt unngå alt med hopp og sprett slikat det blir lavimpaktstrening og ikek høyimpaktstrening.

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerter på framside av knær er ikke typiske ligamentsmerter. Det gir mer smerter inne i ledd og på sidene, og ligamentruptur er et større problem når kneleddet blir utsatt for stor fart og brå bevegelser. Vinteridrett og ballidrett er klasssiske aktiviteter der dette oppstår.

Smerter foran patella (kneskåla) tyder mer på feil- og/eller overbelastning, noe som stemmer bra iom at du nettopp har begynt å trene. Det viktigste du gjør er å skaffe deg gode sko og et speil. Du må oppnå en grad av kroppsbevissthet som gjør at du kjenner og ser hva du gjør feil. De aller fleste kvinner er svake på innside av knær, slik at knærne lett faller innover (genu valgus), og de har vekten på tær og innside av fot når de utfører knebøy, utfall, step, JJ osv. Denne feilstillingen skaper et stort drag på patella og innside av kne (der menisken er svakest). Den store quadricepssenen som går over kneskåla jobber hardere enn den må for å holde kneet sabilt, men det fører til et for stort drag og press over kneskåla.

Se på deg selv fra siden, og bruk et speil som viser hele kroppen. Når du går ned i knebøy så skal kneet ALDRI krysse tålinja, dvs at det går en rett linje fra kne til tå (ca 90 grader i kneleddet). Vekten skal ligge på hælparti og litt utside av fot. Dette gjelder alle aktiviteter der du bøyer kneleddet (utfall, sumoknebøy, step). Øv deg på dette slik at du har grunnteknikk og stykre nok til å kontrollere bevegelsene i lavt og høyt tempo. Unngå de øvelsene som er smertefulle, evt unngå alt med hopp og sprett slikat det blir lavimpaktstrening og ikek høyimpaktstrening.

Det hørtes veldig likt ut som meg :) Det er nok der feilen ligger.

Så jeg kan fortsette med treninga, så lenge jeg passe på at det blir gjort riktig?

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes veldig likt ut som meg :) Det er nok der feilen ligger.

Så jeg kan fortsette med treninga, så lenge jeg passe på at det blir gjort riktig?

Tusen takk :)

Det høres riktig ut. Og var det jeg fikk beskjed om fra legen min for noen år tilbake. Nå står jeg på venteliste for å operere begge knærne og har ikke fått lov til å trene ordentlig på over et år :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere noen forslag til treningsøvelser jeg kan gjøre hjemme for å stramme opp, som ikke belaster knærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerter på framside av knær er ikke typiske ligamentsmerter. Det gir mer smerter inne i ledd og på sidene, og ligamentruptur er et større problem når kneleddet blir utsatt for stor fart og brå bevegelser. Vinteridrett og ballidrett er klasssiske aktiviteter der dette oppstår.

Smerter foran patella (kneskåla) tyder mer på feil- og/eller overbelastning, noe som stemmer bra iom at du nettopp har begynt å trene. Det viktigste du gjør er å skaffe deg gode sko og et speil. Du må oppnå en grad av kroppsbevissthet som gjør at du kjenner og ser hva du gjør feil. De aller fleste kvinner er svake på innside av knær, slik at knærne lett faller innover (genu valgus), og de har vekten på tær og innside av fot når de utfører knebøy, utfall, step, JJ osv. Denne feilstillingen skaper et stort drag på patella og innside av kne (der menisken er svakest). Den store quadricepssenen som går over kneskåla jobber hardere enn den må for å holde kneet sabilt, men det fører til et for stort drag og press over kneskåla.

Se på deg selv fra siden, og bruk et speil som viser hele kroppen. Når du går ned i knebøy så skal kneet ALDRI krysse tålinja, dvs at det går en rett linje fra kne til tå (ca 90 grader i kneleddet). Vekten skal ligge på hælparti og litt utside av fot. Dette gjelder alle aktiviteter der du bøyer kneleddet (utfall, sumoknebøy, step). Øv deg på dette slik at du har grunnteknikk og stykre nok til å kontrollere bevegelsene i lavt og høyt tempo. Unngå de øvelsene som er smertefulle, evt unngå alt med hopp og sprett slikat det blir lavimpaktstrening og ikek høyimpaktstrening.

Bra svart som vanlig, men jeg er uenig i at TS bør skaffe seg gode sko. Det aller beste du gjør for knær er å ta AV deg skoene. All form for trening med bare føtter/sokker gir mye bedre stabilitet samt at kroppen demper støt på den måten den er laget for å dempe støt.

Så lenge smerten er akutt ville jeg unngått knedominante øvelser og vært forsiktige med hoftedominante øvelser for å la den ev skaden heles.

Når smerten ikke lenger er tilstede eller ikke merkebar under trening kan TS i grunnen fortsette. Prøv dog å droppe sko samt de tipsene som Bergans gir.

Ta en titt på hvordan endret løpeteknikk (fra heel strike til POSE, en type barforløping) gjør med belastning en av hele kroppen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du ruller ankelen innover eller utover mens du går/løper. De fleste gjør det ene eller det andre, og trenger sko for å rette det opp igjen. Sko for overpronasjon eller underpronasjon :) Jeg visste ikke at jeg pronerte, og trente med en sånn hjemmevideo og endte opp skadet i flere år. Så vær forsiktig :) Gå til en god sportsforretning som løplabbet der de kan hjelpe deg med å finne ut hvordan du løper og hva slags sko og såler du trenger :)

Og hvis du ikke har trent noe særlig før, sjekk ut prehab-øvelser, spesielt for knærne. Gå på youtube og søk på prehab knees. Øvelser du gjør FØR du blir skada, i stedet for å ta rehab etter at du har ødelagt knærne dine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svart som vanlig, men jeg er uenig i at TS bør skaffe seg gode sko. Det aller beste du gjør for knær er å ta AV deg skoene. All form for trening med bare føtter/sokker gir mye bedre stabilitet samt at kroppen demper støt på den måten den er laget for å dempe støt.

Så lenge smerten er akutt ville jeg unngått knedominante øvelser og vært forsiktige med hoftedominante øvelser for å la den ev skaden heles.

Når smerten ikke lenger er tilstede eller ikke merkebar under trening kan TS i grunnen fortsette. Prøv dog å droppe sko samt de tipsene som Bergans gir.

Ta en titt på hvordan endret løpeteknikk (fra heel strike til POSE, en type barforløping) gjør med belastning en av hele kroppen:

Jeg er litt delt på dette med barfot. For noen så fungerer det, men for mange gjør det vondt verre. Det er også vanskelig å gjennomføre når det er så dårlig føre ute halve året.

For en person som er plattfot eller tverrplattfot så kan den totale mangelen på støtte føre til større problemer enn "bare" patellafemorale smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt på dette med barfot. For noen så fungerer det, men for mange gjør det vondt verre. Det er også vanskelig å gjennomføre når det er så dårlig føre ute halve året.

For en person som er plattfot eller tverrplattfot så kan den totale mangelen på støtte føre til større problemer enn "bare" patellafemorale smerter.

Ute er det ikke så lett om vinteren, men om man er hardcore finnes det barfotsko for vinterbruk. Husk at våre forfedre vandret (og løp!) i kalde strøk lenge før Nike oppfant dempede sko på 70-tallet.

Måten mennesker jaktet bytte på, før våpen ble tatt i bruk, var å løpe byttet i senk til det var helt utmerket. Mennesket er utformet slik at vi har rimelig lang utholdenhet i forhold til andre dyr (som gjerne er laget for å løpe fort). Nå skal det sies at det er jo ingen som vet dette helt sikkert, men det er den teorien som er mest sannsynlig.

Når det gjelder plattfot så er dette et problem som ofte lar seg trene. Lav fotbue skyldes ofte inaktive og slappe muskler. Det finnes jo også de som har problemer som man må gjøre noe med. Det er jo sånn at naturlig seleksjon ikke lenger siler ut de med fysiske skavanker i like stor grad som i f.eks. steinalderen.

Men all denne fokus på pronering, demping og støtte fantes ikke før den dempede joggeskoen ble oppfunnet på 70-tallet. Før det løp folk i lefser av sko og det var mindre vanlig med kneskader i løping.

Når det gjelder vektløfting er det hevet over enhver tvil at man bør trene barfot eller med vektløftersko (som er HELT uten demping, de bare sloper litt fra hæl til tå).

Og så det aller viktigste dersom man velger å trene andre ting barføtt. Teknikken må tilpasses slik at man lander riktig fra hopp og sprett. Fortsetter man som før blir man skadet uansett.

Hva er dine primære ankepunkter på det med barfot, Bergans?

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...